مجله تندرستی

چای سبز و خواص بی نظریش برای لاغری

چای سبز و سرطان

چای سبز نوعی چایی است که از گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می آید. طبع چای سبز سرد و خشک است که موجب افزایش متابولیسم بدن انسان می شود. این چای دارای خواص بی شماری است، که امروزه همگان راغب به استفاده از آن هستند. در ادامه قصد داریم شما را با فواید چای سبز به طور کامل آشنا کنیم.

خواص چای سبز برای سلامتی انسان

 

چای سبز برای سرماخوردگی

چای سبز به دلیل دارا بودن ویتامین سی، می تواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد. از همین رو می تواند از بروز آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری های فصلی جلوگیری کند. به همین دلیل است که به افرادی که دائما مریض هستند، توصیه می شود از این چای زیاد مصرف کنند.

رفع مشکلات دهان و دندان

چای سبز با از بین بردن باکتری های نامناسب دهان و دندان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. و همچنین موجب از بین بردن بوی بد دهان و تنفس های بد بو می شود. از طرفی می توان از آن برای خوش بو کردن دهان و دندان قبل از حضور در مراسمات استفاده نمود.

تقویت استخوان ها

 فلوراید یکی از مواد تاثیر گذار بر روی تقویت استخوان ها است. فلوراید موجود در این چای گیاهی می تواند موجب تقویت استخوان ها شود. و از پوکی استخوان ها و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. از طرف برای بهبود روند درمانی روماتیسم و ورم های مفاصل متخصصان نوشیدن این چای را به بیماران توصیه می کنند. همچنین می تواند موجب توقف عملکرد آنزیم های تخریب کننده مفاصل شود.

 

پیشگیری از سرطان

وجود کتچین در چای سبز حدوداً پنج برابر بیشتر از چای سیاه می‌باشد ، این ماده آنزیم دی‌هیدروفولات (DHFR) را که سلولهای سرطانی برای رشد به آنها نیاز دارند، کاهش می‌دهد و دارویی بسیار مفید برای جلوگیری از سرطان به شمار می‌آید. آنتی اکسیدان موجود در این چای، بسیار فراوان است. به طوری که آنتی اکسیدان آن با ۲۵ برابر ویتامین E و ۱۰۰ برابر ویتامین C برابری می کند. از همین رو نوشیدن روزانه این چای می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان، بسیار تاثیر گذار باشد. 

چای سبز از ابتلاء به این سرطانها جلوگیری می‌کند:

  • سرطان پروستات
  • سرطان سینه
  • سرطان تخمدان
  • تومور مغزی 
  • سرطان ریه
  • سرطان مثانه
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان کیسه صفرا ومجاری صفراوی

خواص چای سبز

چای سبز برای پوست و مو

 این چای به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا، می تواند سلول های پوستی را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت نماید. از آنجایی که رادیکال های آزاد موجب سرطان و افتادگی های پوستی می شود. استفاده از این چای می تواند از بروز افتادگی پوست و پیری زودرس نیز محافظت نماید. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف می تواند موجب حفظ شادابی و رطوبت پوست صورت شود. همچنین می تواند موجب جلوگیری از نازک شدن و ریزش مو شود.

کاهش کلسترول

همچنین استفاده از چای سبز می تواند به طور معجزه آسایی کلسترول خوب را در بدن افزایش دهد. در حالی که موجب کاهش کلسترول بد در بدن می شود. به همین دلیل می تواند از بروز سکته های قلبی و بروز بیماری های قلبی و عروقی در فرد، جلوگیری کند.

پیشگیری از آلزایمر

 نوشیدن این چای گیاهی می تواند موجب بهبود عملکرد مغز به ویژه بخش حافظه شود. و همچنین موجب عدم حرکت سلول های مخرب در مغز می شود. به همین دلیل با تقویت حافظه از بروز بیماری های فراموشی و آلزایمر جلوگیری می کند.

جلوگیری و درمان بیماری های کبدی

 چربی های موجود در کبد انسان رادیکال های آزادی را ایجاد می کند. که نوشیدن چای سبز این رادیکال ها را از بین می برد. و موجب بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از بیماری های کبدی مانند سرطان کبد می شود. 

چای سبز برای لاغری

 این چای گیاهی با افزایش متابولیسم بدن، می تواند جای محکمی در میان رژیم های لاغری داشته باشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که، برای کاهش وزن چای سبز را مطابق با برنامه غذایی مصرف نمایید. و از مصرف بیش از اندازه از این چای خودداری کنید. به طور مثال بهترین زمان نوشیدن این چای به منظور کاهش وزن حدودا ۲ ساعت پس از وعده های اصلی غذایی است.

کاهش فشار خون

از آنجایی که چای سبز می تواند عملکرد ساختار دیواره رگ ها را کنترل و محافظت نماید. می تواند موجب کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز فشار خون بالا در افراد شود.