مجله تندرستی

خرما و فواید بینظریش برای بدن

خرما

میوه خرما یکی از خوراکی های گرم می باشد که، از انواع گوناگونی برخوردار است. طبع خرما گرم و خشک می باشد. به همین دلیل می تواند از سردی بدن به شدت جلوگیری نماید. خرما برای سلامتی از خواص بسیار زیاد و شگفت انگیزی برخوردار است. که معمولا همه تا حدودی با آنها آشنا هستند. خرما یکی از خوراکی های بسیار مفید است  که، در ایران معمولا در بیشتر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم شما را با خواص دارویی خرما بیشتر آشنا کنیم.

.

خواص خرما برای سلامتی بدن

خواص خرما بیش از۷۰۰۰ سال است که بر تمامی انسان های جهان آشکار شده است. اما خیلی از افراد از تمامی خواص آن اطلاع ندارند. در ادامه با تمامی خواص این خوراکی شگفت انگیز آشنا خواهیم شد.

این میوه دارای مواد مغذی بسیاری از جمله آنتی اکسیدان ها و پتاسیم می باشد. از خواص خرما می توان به کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز اشاره نمود. همچنین استفاده از آن می تواند میزان انرژی بدن را بالا ببرد. و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت نماید.

تانن ها که یکی از آنتی اکسیدان های ضروری برای جلوگیری از آسیب های سلولی است. در این میوه موجود است که، می تواند بدن را از التهابات و عفونت ها محافظت نماید. همچنین با از بین بردن کرم های روده به سلامت روده کمک می کند. مصرف خرما در بدنسازی می تواند میزان کالری مورد نیاز جهت انجام تمرینات را بدون مصرف غذایی بالا تامین نماید. به همین دلیل معمولا در رژیم غذایی بدنسازان از آن زیاد استفاده می شود.

از دیگر خواصش می توان به پیشگیری از بروز پوکی استخوان اشاره نمود. زیرا دارای مقادیری ویتامین K می باشد. که برای حفظ سلامت استخوان ها در بدن ضروری است. همچنین استفاده از آن می تواند نحوه سوخت و ساز بدن را کنترل نماید. با دارا بودن پتاسیم می تواند موجب کاهش فشار خون گردد. در حالی که کمبود میزان پتاسیم در بدن می تواند موجب بروز سنگ کلیه شود. و از خواص آن می توان به جلوگیری از بروز آن اشاره نمود.

از دیگر خواص برای سلامتی می توان به کاهش وزن اشاره نمود. از آنجایی که خرما با فیبر زیاد موجب احساس سیری بلند مدت تری می شود. استفاده از آن می تواند از تجمع چربی ها و اضافه وزن جلوگیری نماید. 

به تنهایی برای فعالیت‌های سنگین، خستگی‌ مفرط و فعالیت‌های فکری که احتیاج به انرژی زیاد دارند، بسیار مفید است.

فیبرخرما می‌تواند به کاهش چربی کمک کند. به علت داشتن قند، موسیلاژ و مواد پکتیکی، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است.

همچنین قوای جنسی را افزایش می‌دهد. آهن موجود در خرما برای جبران کم‌خونی مفید است. ترکیبات مهم آن، از جمله منیزیم، دارای اثرات ضد سرطانی می‌باشند. میزان قابل توجه فسفر در فعالیت‌‌های فکری بسیار مؤثر است.

خواص خرما

.

 فواید برای گوارش و معده

از خواص خرما برای گوارش می توان به بهبود کارکرد هضم غذا اشاره نمود. استفاده از آن می تواند با خاصیت ملین بودن، کارکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد. همچنین افرادی که از یبوست رنج می برند، می توانند با استفاده از خرما از بروز یبوست جلوگیری نمایند. استفاده اش از به وجود آمدن سرطان دستگاه گوارش نیز جلوگیری می کند.

از آنجایی که از دیگر خواص خرما جلوگیری از یبوست می باشد. استفاده از آن می تواند عملکرد معده را بهبود بخشد. و همچنین از بروز درد های معده نیز جلوگیری نماید. در بسیاری از موارد دلیل درد معده میتواند استفاده از مواد خوراکی با طبع بسیار سرد باشد. که برای جلوگیری از درد معده می تواند از خرما استفاده نمود. خرما همچنین اسید بیش از حد معده را خنثی می‌کند.

.

خواص خرما برای پوست

از آنجایی که خرما دارای ویتامین های C و D  می باشد. از خواص خرما می توان به حفظ سلامت پوست و تامین مواد مغذی مورد نیاز آن اشاره نمود. همچنین از دیگر خواص آن می توان به جلوگیری از بروز پیری زودرس پوست نیز اشاره کرد. همچنین استفاده از این خوراکی به محافظت از پوست در برابر چین و چروک نیز کمک می نماید. البته در کنار خواصش برای پوست باید به این نکته توجه نمود که، استفاده زیاد از حد از آن می تواند موجب جوش هایی روی پوست صورت شود. 

.

مصرف خرما برای کرونا

یکی از معضلات سلامتی که امروزه تمامی جهان را درگیر خود نموده است، ویروس کرونا می باشد. شاید از روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس امروزه در همه جا شنیده باشید. اما از خواص خرما برای کرونا نمی توان غافل شد. زیرا استفاده از مواد غذایی با طبع گرم می تواند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمود. همچنین از آنجایی که این میوه می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی تر کند. در این روزها برای جلوگیری از ابتلا  به این ویروس مصرف خرما توصیه می شود.

 با توجه به اینکه خرما حاوی مقدار زیادی قند می‌باشد، نباید در مصرف آن افراط نمود. افراد دیابتی نیز با اینکه از خوردن آن محروم نیستند، ولی باید برحسب وضعیت خود مصرف نمایند.
مصرف بیش از حد می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها و چاقی شود.