مجله تندرستی

فواید کلم بروکلی را بشناسیم

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از انواع سبزیجات کلمی است. که دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین K، ویتامین C، آهن، پتاسیم و پروتئین می باشد. پروتئین موجود در بروکلی از دیگر سبزیجات بسیار بیشتر می باشد. از همین رو کلم بروکلی برای سلامتی انسان دارای خواص بی نظیری می باشد. این نوع از کلم را می توان به صورت خام و یا پخته مورد استفاده قرار داد. که در ادامه قصد داریم شما را با فواید کلم بروکلی بیشتر آشنا کنیم.

فواید کلم بروکلی برای سلامتی انسان

از آنجایی که کلم بروکلی حاوی ویتامین C می باشد. استفاده از آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر ویروس ها شود. از طرفی این کلم دارای مقادیری ویتامین K نیز می باشد. که استفاده از این ویتامین می تواند از لخته شدن خون در بدن انسان جلوگیری نماید. 

وجود پتاسیم در بروکلی می تواند به تنظیم و کاهش فشار خون در بدن کمک نماید. همچنین از بروز  بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می کند. آهن یکی از دیگر مواد مغذی در کلم بروکلی می باشد. که می تواند به خون رسانی و تامین اکسیژن سلول های بدن کمک نماید. 

استفاده از بروکلی می تواند به هضم بهتر غذا و در نهایت بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک نماید. همچنین با پاکسازی کامل روده به سلامت روده در برابر باکتری ها کمک کند. همچنین ویتامین های موجود در این نوع کلم به تقویت موها و ضخیم شدن آنها کمک می نماید. 

همچنین افرادی که دارای کبد چرب می باشند، می توانند با استفاده از بروکلی از چربی های کبد کاسته و بهبود و سلامت کبد کمک نماید. کلم بروکلی و دیابت می توانند ارتباطی مستقیم با یکدیگر داشته باشند. زیرا وجود کروم در کلم بروکلی می تواند در تنظیم قند خون و انسولین بدن بسیار موثر باشد. به همین دلیل مصرف بروکلی برای افراد دیابتی نوع ۲ بسیار موثر است.

همچنین ویتامین های مختلف در بروکلی از ایجاد بیماری آب مروارید برای چشم ها جلوگیری می نماید. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکلی، می تواند نیاز های پوست را تامین نماید. که در نهایت موجب آب رسانی به پوست، درخشان کردن و روشن نمودن پوست صورت می شود. 

بروکلی با ماده ای بنام سولفورافان، تعداد ،اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه ها در انسان پیشگیری می کند دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتا مین آ، ویتامین سی و ویتامین کا می باشد که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شوند

بروکلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین سی ، فیبر و بتاکاروتن( پیش ساز ویتامین آ) یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند، در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان ، آلزایمر ( فراموشی دوران پیری )، بیماری های قلبی ، آرتریت ( التهاب مفاصل ) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد

کلسیم موجود در بروکلی ، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است

مقدار بالای فیبرغذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند

فواید کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی برای لاغری

از فواید کلم بروکلی خام می توان به قدرت چربی سوزی بالای آن و کمک به لاغری اشاره نمود. سولفورافان یکی از ترکیباتی می باشد که در گیاهان سبز مانند کلم بروکلی یافت می شود. این ترکیب می تواند انرژی بدن را به مقدار زیادی افزایش دهد. از طرفی می تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد. که در نهایت موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

فواید کلم بروکلی برای بدنسازی

از آنجایی که کلم بروکلی دارای مواد معدنی و مغذی بی شماری می باشد. می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن ورزشکاران را بدون افزایش کالری تامین نماید. همچنین از آنجایی که بروکلی دارای پروتئین نیز هست. می تواند به افزایش استقامت و قدرت بدنی بدنسازان کمک کند. همچنین این سبزی با دارا بودن خاصیت چربی سوزی   می تواند به از بین بردن چربی های اضافی بدن و عضله سازی کمک نماید.

مصرف کلم بروکلی در بارداری

استفاده از اسید فولیک در بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از کلم بروکلی می تواند اسید فولیک مورد نیاز مادران باردار را به صورت طبیعی در بدن تامین نماید. در بارداری بسیاری از مواد غذایی برای مادر و جنین مورد نیاز است. که استفاده از بروکلی می تواند برخی از این مواد را در اختیار بدن مادر قرار دهد.

وجود آنتی اکسیدان ها، فیبر، آهن و کلسیم موجود در بروکلی از ایجاد یبوست در دوران بارداری جلوگیری می نماید. همچنین استفاده از کلم بروکلی موجب می شود تا نقص های مادرزادی در لوله های عصبی جنین در هنگام تولد به وجود نیاید. همچنین وجود کلسیم موجب می شود تا، آسیب های دندانی و استخوانی در دوران بارداری که ناشی از کمبود کلسیم در بدن مادر است را، کاهش داده شود.