مجله تندرستی

قهوه و فوایدش بر سلامتی بدن

قهوه

قهوه از قرن ها پیش یکی از لذت بخش ترین نوشیدنی های گرم محسوب می شود و امروزه افراد زیادی از این نوشیدنی استفاده می نمایند. این نوشیدنی دارای خواص بسیاری می باشد. از جمله خواص آن می توان به افزایش دادن قدرت تمرکز، کمک به بهبود قدرت بینایی و … اشاره نمود. اما باید توجه نمود، که مصرف کردن بیش از حد آن می تواند عوارضی را برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم شما را با خواص این نوشیدنی مفید برای سلامتی انسان ها بیشتر آشنا کنیم. 

 

خواص قهوه بر سلامتی بدن

  • از بارزترین خواص قهوه می توان به ایجاد نشاط، افزایش انرژی و افزایش قدرت تمرکز در انسان اشاره نمود.
  • همچنین وجود آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه نماید و با از بین بردن سلول های سرطانی از بروز بیماری سرطان جلوگیری نماید.
  • از طرفی استفاده از این نوشیدنی می تواند به تقویت قدرت بینایی نیز کمک کند.
  • کافئین از بارز ترین مواد موجود در قهوه می باشد. که با افزایش هوشیاری مغز از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می نماید.
  • استفاده از این نوشیدنی موجب بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از بیماری های کبدی می شود.
  • قهوه و سرماخوردگی نیز با یکدیگر ارتباط دارند. زیرا استفاده از قهوه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان که دارد، می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر واقع شود. 
  • به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است
  • نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند
  • قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند
  • مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش می دهد
  • نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند
  • بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود
  • قهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضددرد و آرام‌بخشی برخوردار است

خواص قهوه

 

قهوه و لاغری

استفاده طولانی مدت از قهوه موجب می شود تا سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش یابد. که از افزایش وزن جلوگیری می نماید. استفاده از این نوشیدنی گرم موجب می شود تا با روند آهسته ولی قوی تری چربی سوزی در بدن اتفاق بیفتد. شاید هر روز متوجه کاهش وزن خود نشوید. اما پس از حدودا دو ماه متوجه تغییر سایز خود خواهید شد.

 

خواص قهوه برای پوست 

از آنجایی که آنتی اکسیدان های موجود در قهوه با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. استفاده از قهوه می تواند روند پیری پوست را به تاخیر بیاندازد. استفاده از این نوشیدنی گرم موجب می شود تا چین و چروک های کمتری روی پوست صورت ایجاد شود. از طرفی موجب شفافیت و درخشش پوست می شود. 

این نوشیدنی میزان کلاژن های پوست را افزایش می دهد. به همین دلیل می تواند مانند یک لایه بردار عمل نماید. سلول های آسیب دیده پوست را از بین ببرد و سلول های تازه را بازسازی نماید. همچنین این نوشیدنی می تواند از خشکی پوست جلوگیری نموده و رطوبت پوست را حفظ نماید.

استفاده از این نوشیدنی از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می نماید. استفاده از ماسک آن می تواند پوست را نرم و لطیف کرده و از بروز لک و آکنه های پوستی جلوگیری نماید. همچنین می تواند سلولیت پوستی را رفع نموده و زبری نواحی مختلف پوست را برطرف نماید.

 

اثر قهوه بر سلامتی زنان

استفاده از قهوه در بانوان می تواند از بروز بیماری های افسردگی جلوگیری نماید. استفاده از این نوشیدنی می تواند به سلامت و زیبایی بیشتر پوست بدن و صورت کمک نماید. همچنین با افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن، آنها را در برابر بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا محافظت می نماید. از طرفی با خاصیت ضد التهابی که دارد. از عفونت سینوس ها در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می نماید. همچنین استفاده از قهوه  می تواند از بروز سکته های مغزی در بانوان جلوگیری نماید.

 

مصرف قهوه در بارداری

استفاده روزانه از قهوه در دوران بارداری می تواند موجب سقط جنین شود. بنابراین به مادران باردار توصیه می شود که در این دوران برای مدتی نوشیدن آن را فراموش کنند. اما استفاده کم از آن می تواند از بروز اضافه وزن در این دوران جلوگیری نموده. 

 همچنین برخی از بانوان در این دوران دچار افسردگی می شوند. که استفاده از این نوشیدنی موجب افزایش انرژی و نشاط در آنها شده و از افسردگی جلوگیری می نماید. اما در نهایت بهتر است در نوشیدن آن در دوران بارداری تا حد ممکن اجتناب شود. استفاده روزانه این نوشیدنی به دلیل وجود کافئین، می تواند در جنین موجب اختلالات قلبی شود. از طرفی  ممکن است تولد نوزاد را با خطرات بسیاری همراه سازد.