مجله تندرستی

خواص آناناس برای حفظ سلامتی

آناناس

آناناس از پر خاصیت ترین میوه ها برای درمان و تسریع در روند درمانی انسان است. طبع آناناس گرم است. این میوه دارای ویتامین A، ویتامین C، فیبر، فولات، منگنز، فسفر، پتاسیم و کلسیم می باشد. این میوه در کنار خواصی که دارد از کالری پایینی برخوردار است. از جمله خواص آناناس می توان به جلوگیری از سرماخوردگی، بهبود زخم های جراحی و … اشاره نمود. در ادامه قصد داریم شما را با خواص این میوه برای سلامتی انسان و کمک به روند درمانی، آن بیشتر آشنا کنیم.

 

خواص درمانی آناناس 

استفاده از آب آناناس به طور روزانه می تواند موجب افزایش انرژی و نشاط در انسان شود. همچنین این میوه حاوی بروملین می باشد و از چسبندگی و لخته شدن خون جلوگیری می نماید. وجود ویتامین B در این میوه موجب کاهش استرس و اضطراب در انسان می شود. همچنین این میوه حاوی آنتی اکسیدان می باشد و می تواند به تقویت قدرت بینایی کمک نماید.

از طرفی آنتی اکسیدان های موجود در این میوه با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. که می تواند از بروز و رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید. همچنین این میوه موجب تقویت بافت های لثه و سفت شدن آنها می شود. که از بروز التهابات لثه جلوگیری می نماید.

پتاسیم موجود در این میوه می تواند به تنظیم و کاهش فشار خون کمک نماید. که در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. استفاده از این میوه می تواند به بهبود و حفظ سلامت روده کمک نماید. همچنین هضم غذا را راحت تر کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

 

خواص آناناس برای سرماخوردگی

آناناس دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. از طرفی این میوه سرشار از ویتامین C می باشد. به همین دلیل استفاده از آن می تواند بدن را در برابر بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی مقاوم سازد. همچنین با پاکسازی مجاری تنفسی سرفه را درمان و عفونت لوزه ها را در دوران مریضی از بین می برد.

همچنین استفاده از این میوه می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. و بدن را در برابر سرماخوردگی محافظت نماید. بروملین و ویتامین C موجود در این میوه می تواند، از گرفتگی گلو و بینی جلوگیری نماید. همچنین آلرژی های فصلی را بهبود بخشد.

 

فواید آناناس برای زخم ها

یکی از معجزه های موجود در آناناس بروملین می باشد. بروملین می تواند از تجمع خون در نقاطی از بدن که دچار آسیب دیدگی شده اند، جلوگیری نماید. که در این صورت می تواند سیاهی و کبودی های ناشی از زخم را از بین ببرد. همچنین می تواند موجب بازسازی و بهبود سلول های آسیب دیده شود. که در نهایت روند بهبود زخم های ناشی از جراحی و جراحات وارده بر بدن را سرعت می بخشد. به همین دلیل است که، پزشکان پس از جراحی به بیماران توصیه می کنند تا، آناناس مصرف نمایند.

 

آناناس و ترمیم شکستگی استخوان ها

آناناس دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، روی، منگنز و ید می باشد. که می تواند از بروز بیماری های پوکی استخوان جلوگیری نماید. همچنین استفاده از این میوه موجب تقویت و استحکام استخوان ها می شود. بنابراین استفاده از این میوه می تواند در روند بهبود و ترمیم شکستگی استخوان ها موثر واقع شود.

 

خواص آناناس

خواص آناناس برای پوست و مو

ویتامین های موجود در آناناس از بروز آکنه های پوستی جلوگیری می نماید. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند، از ایجاد جوش روی پوست نیز جلوگیری نماید. استفاده از این میوه به دلیل کلاژن سازی آن، موجب روشن تر شدن پوست صورت و جوان تر شدن آن، می شود. 

آناناس مانند یک لایه بردار طبیعی برای پوست عمل می کند. همچنین استفاده از این میوه می تواند از ریزش مو جلوگیری نموده و رشد موها را تقویت نماید. همچنین التهابات و بیماری های پوست سر را از بین می برد و به   پر پشت شدن موها و ضخیم تر شدن آنها کمک می نماید. 

 

مصرف آناناس در بارداری

یک تصور غلط در رابطه با آناناس وجود دارد. آن هم خطر سقط جنین با مصرف کردن آن در دوران بارداری است. استفاده از این میوه می تواند موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش در دوران بارداری شود. و از بروز یبوست در این دوران جلوگیری نماید. بهبود عملکرد قلب، رفع حالت تهوع و … از دیگر خواص آناناس در دوران بارداری است.