مجله تندرستی

خواص نخود برای بالابردن کیفیت سلامتی

نخود

نخود از جمله حبوبات پر خاصیتی است، که امروزه تقریبا در حال حذف شدن از غذاهای ایرانی است. طبع نخود گرم و خشک است. نخود از جمله حبوباتی است که برای سلامتی بسیار مفید می باشد. در زمان های نه چندان دور از نخود در بیشتر غذا ها استفاده می شد. اما متاسفانه امروزه نخود در خانه های ایرانی خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در صورتی که نخود حاوی مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین ها و … است. این نوع از حبوبات دارای فواید بسیار فراوانی برای سلامتی انسان می باشد که ممکن است خیلی از افراد به آن آشنایی نداشته باشند. در ادامه قصد داریم شما را با خواص نخود بیشتر آشنا کنیم.

 

فواید نخود برای سلامتی

یکی از خواص های بی نظیر نخود درمان کردن عفونت های قارچی می باشد. همچنین این نوع از حبوبات می تواند با کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش به هضم بهتر کمک نماید. همچنین از بروز یبوست نیز جلوگیری می نماید. استفاده از نخود به دلیل مواد مغذی و ویتامین های فراوانی که دارد، می تواند در بارداری موجب تقویت بدن مادر و جنین شود. اما در خوردن آن نباید افراط شود، زیرا موجب اضافه وزن مفرط می شود.

همچنان استفاده از این ماده غذایی در بانوان می تواند از بروز سرطان سینه، پوکی استخوان و کاهش عوارض منفی یائسگی جلوگیری نماید. نخود می تواند با کربوهیدرات های موجود در خود، از بالا رفتن قند خون جلوگیری نماید. و در افرادی که دچار بیماری دیابت می باشند، به کنترل قند خون کمک نماید.

استفاده از این ماده غذایی می تواند به جلوگیری از بالا رفتن فشار خون کمک نماید و آن را کنترل نماید. همچنین استفاده از آن می تواند از بروز علائم سرطان جلوگیری نموده و احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد. 

 

خواص نخود برای کمردرد

از طرفی نخود دارای موادی همچون کلسیم و فسفات می باشد. به همین دلیل است که استفاده از آن موجب تقویت استخوان ها و مفاصل می شود. و از بروز درد های مفصلی و کمر درد تا حد بسیاری جلوگیری می نماید. اما نکته ای هست که در مصرف نخود باید به آن توجه داشته باشید. آن هم این است که مصرف بیش از حد و افراطی از کلسیم و فسفات می تواند موجب از بین رفتن استخوان ها و ساییدگی مفاصل شود.

فواید نخود برای سلامتی

 

خواص نخود برای لاغری

وجود فیبر و پروتئین در نخود می تواند موجب احساس سیری بلند مدت تری شود. به همین دلیل است که، افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می توانند آن را در برنامه غذایی خود جای دهند. همچنین نخود موجب افزایش انرژی می شود. که در نهایت به بالا رفتن سوخت و ساز بدن و چربی سوزی تبدیل می شود.

از طرفی این ماده غذایی با فیبر و پروتئین بالا می تواند از جذب چربی های اضافی در بدن جلوگیری نماید. در عوض به تقویت ماهیچه ها و عضله سازی کمک نماید. از طرفی کالری این ماده غذایی بسیار پایین است. به همین دلیل نیازی به نگرانی برای مصرف کالری زیاد در زمان رژیم نخواهید داشت.

 

فواید نخود برای پوست و مو

وجود منگنز در نخود از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند. همچنین پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید. به همین دلیل موجب محافظت از رطوبت پوست می شود. همچنین استفاده از ماسک نخود می تواند موجب روشن تر نمودن پوست صورت و بدن شود. از آنجایی که مانند یک پاک کننده کاملا طبیعی برای پوست عمل می کند. می تواند از بروز جوش و لک جلوگیری نموده و به درخشان شدن پوست کمک نماید.

استفاده از این نوع از حبوبات می تواند ایجاد نشانه های پیری را بر روی پوست صورت به تاخیر بیاندازد. همچنین از آنجایی که این ماده غذایی دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های E. A. C می باشد. می تواند از ریزش موها جلوگیری نماید. همچنین اسید های چرب امگا ۶ در نخود موجود است، که به رشد مجدد موها کمک  می نماید.

همچنین تهیه ماسکی ترکیبی از پوره آن با زردچوبه می تواند موجب از بین بردن موهای زائد صورت شود. از آنجایی که این ماده خوراکی دارای مواد مغذی بسیاری می باشد. می تواند از سفید شدن موها تا حدودی جلوگیری نماید. همچنین در درمان شوره های پوست سر نیز موثر واقع می شود.