مجله تندرستی

بیماری سرطان و راههای پیشگیری

سرطان

ابتلا به بیماری سرطان رابطه ای مستقیم و جدی با روش زندگی افراد دارد. از همین رو افرادی که سعی دارند زندگی سلامتی را دنبال نمایند، احتمال ابتلا آنها به سرطان بسیار کمتر از دیگر افراد خواهد بود. داشتن رژیم غذایی مناسب، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، ورزش و … از مواردی است که، راز پیشگیری از سرطان شناخته شده اند. در ادامه قصد داریم شما را با توصیه های پیشگیری از سرطان بیشتر آشنا کنیم.

.

راهکارهای پیشگیری از بیماری سرطان

به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان روش های خانگی بسیاری وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از آنها در زندگی روزمره خود، احتمال ابتلا خود و اعضای خانواده را به سرطان به حداقل برسانند. این موارد عبارتند از:

.

چاقی ممنوع

یکی از مهمترین مواردی که باید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان آن را مد نظر داشته باشید، چاقی است. چاق شدن و یا چاق ماندن می تواند بدن شما را با استفاده از چربی های مضر و کلسترول های بد، آماده پذیرش بیماری سرطان نماید. به وجود آمدن این بیماری به دلیل اضافه وزن و چاقی های مفرد، حدود ۲۰ درصد از آمار سرطان را به خود اختصاص داده است.

خانم هایی که پس از عبور از مرز ۳۰ سالگی دچار اضافه وزن می شوند. در معرض ابتلا به سرطان های دهانه رحم، سینه و پانکراس قرار می گیرند. از همین رو خانم ها پس از ۳۰ سالگی باید به شدت مراقب تناسب اندام خود باشند. 

.

آب تصفیه شده استفاده کنید

آب های لوله کشی ممکن است دارای سرب و مواد سرطان زا باشند. از طرفی استفاده دائم از آب معدنی و خریداری آن منطقی نمی باشد. از این رو با نصب فیلتر های تصفیه  آب، روی شیر آب می توانید این مواد را از آب آشامیدنی خود جدا سازی کنید.

.

پیشگیری از بیماری سرطان با تغذیه مناسب

استفاده از رژیم غذایی مناسب، عدم استفاده از غذاهایی که با حرارت بالا و سرعت زیاد طبخ می شوند. می تواند موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری شود. همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. سبزیجات، پروتئین، غلات،میوه و …. از جمله مواردی است که استفاده از آنها در رژیم غذایی روزانه می تواند موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشد.

.

مواد غذایی موثر در جلوگیری از بروز بیماری سرطان :

  • سیر بخورید؛ که حاوی ترکیبات گوگرد است و سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.
  • بروکلی؛ یک گیاه مغذی ضد سرطان است که می توان بخارپز یا خام در سالاد و سوپ مصرف نمود.
  • مصرف روزانه مرکبات، خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و معده را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.
  • زغال اخته از لحاظ قدرت آنتی اکسیدانی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن رادیکالهای آزاد نقش بسزایی دارند.
  • مصرف ماهی های چرب با داشتن امگا۳ بالا، با کاهش سرطان نسبت مستقیم دارد.
  • کیوی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین E، لوتئین، مس و خاصیت آنتی اکسیدانی است. این میوه در مقابل سرطان همانند یک نارنجک دستی عمل می کند.
  • رژیم غذایی سرشار از پیاز ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این تأثیر زمانی شدت می یابد که به صورت خام و یا نیم پز مصرف شود. سعی کنید تره فرنگی، پیازچه، پیاز و موسیر را هیچگاه فراموش نکنید.
  • آجیل؛ سرشار از سلنیوم است. سلنیوم ماده معدنی کمیابی است که سلولهای سرطانی را متقاعد به خودکشی کرده و به سلولها در تعمیر DNA خود کمک می کند.

پیشگیری از سرطان

.

از پخت کامل گوشت مطمئن شوید

گوشت های فرآوری شده، سرخ شده و یا کبابی می تواند در صورت عدم پخت کامل سرطان زا باشد. بنابراین در صورت استفاده از گوشت باید از پخت کامل آن مطمئن شوید. گوشت هایی که درون آنها به طور کامل پخته نشده باشد. می تواند موجب بروز سرطان روده ی بزرگ شود.

از طرفی ادویه ها دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشند. که می توانند تا ۸۰ درصد مواد سرطان زا را از بین ببرند. مزه دار کردن گوشت می تواند از احتمال وجود این مواد در گوشت را به حداقل برساند.

.

ورزش کنید

انجام ورزش به صورت روزانه و مرتب می تواند احتمال بروز این بیماری را به حداقل برساند. همچنین موجب چربی سوزی موثر و حفظ تناسب اندام می شود.

.

آب بنوشید

از آنجایی که بیش از نیمی از حجم بدن را آب تشکیل داده است. عدم نوشیدن آب کافی می تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن گردد. همین امر می تواند موجب ضعیف شدن بدن در برابر بیماری های مختلف شود. همچنین نوشیدن آب زیاد می تواند مواد بیماری زا و سرطان زا را از طریق ادرار از بدن دفع نماید.

.

سبزیجات مصرف نمایید

کلروفیل موجود در سبزیجات منبعی کامل از منیزیم می باشد. منیزیم ماده ای بسیار قوی در برابر مواد سرطان زا می باشد. استفاده از سبزیجات می تواند احتمال بروز سرطان  روده ی بزرگ را در زنان به حداقل برساند. همچنین وجود منیزیم در بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد سلول ها می شود. همچنین به بهبود و ترمیم سلول های آسیب دیده می پردازد. برای دریافت منیزیم بیشتر بهتر است سبزیجاتی با رنگ سبز تیره را در ظرف سالاد روزانه خود قرار دهید.