مجله تندرستی

فشار خون بالا، قاتل خاموش

فشار خون

زمانی که سطح فشار خون فرد از حد طبیعی و نرمال خود عبور کند، فرد دچار فشار خون بالا می شود. میزان فشار خون با توجه به میزان خونی که از رگ های بدن عبور می کند، بستگی دارد. که می تواند موجب به خطر افتادن سلامتی انسان شود. امروزه فشار بالای خون، یکی از اختلالاتی است که، بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن درگیر می باشند. در صورتی که این بیماری تشخیص داده نشود، ممکن است آسیب هایی جدی را متوجه سلامتی انسان نماید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با علائم و دلایل افزایش فشار خون، به طور کامل آشنا کنیم.

 

علائم فشار خون بالا

از آنجایی که این بیماری، علائم خیلی شایانی ندارد، آن را بیماری خاموش می نامند. متاسفانه علائم بارز این بیماری شاید ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری، نمایان شوند. از طرفی در بیشتر مواقع در صورتی که علائم بیماری خود را نشان دهند، ممکن است فرد آن را اختلال در بخش دیگری از بدن، تشخیص دهد. 

به طور کلی از جمله علائم فشار خون بالا می توان به احساس گر گرفتگی بدن، سردرد، نفس تنگی و سرگیجه اشاره نمود. از طرفی در صورت پیشرفت بیماری فرد خون دماغ می شود. همچنین ممکن است فرد دچار اختلال در بینایی و یا خونریزی به همراه ادرار شود. 

این علائم معمولا در افرادی که به تازگی به این بیماری دچار شده اند، نمایان نمی شوند. اما در صورت بروز پیدا کردن، باید به سرعت تحت نظر پزشک قرار گیرد. در غیر این صورت می تواند موجب مرگ بیمار شود. به طور کلی بهترین روش برای تشخیص این بیماری کنترل کردن فشار خون به طور منظم است. مخصوصا افرادی که در خانواده سابقه فشار خون بالا دارند، بهتر است زود به زود این کنترل را انجام دهند.

 

علل بالا رفتن فشار خون

فشار خون بالا به دو صورت رخ می دهد. که هر کدام به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. اولین نوع پر فشاری خون، پرفشاری اولیه است. این فشار خون معمولا به دلیل مشخصی رخ نمی دهد. به همین دلیل فشار خون اساسی نامیده می شود. اکثر افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، به این نوع پرفشاری مبتلا هستند. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون ، می تواند این نوع فشار خون باشد که از این دلایل می توان به سابقه بیماری  پرفشاری خون در خانواده اشاره نمود. همچنین در برخی مواقع اختلال فیزیکی در بدن انسان می تواند موجب اختلال در عملکرد اعضای دیگر بدن نیز شود. که در این صورت ممکن است فرد دچار پرفشاری خون شود. از طرفی تغییرات محیطی در ابتلا به این نوع از بیماری نیز، بس تاثیر نخواهد بود. 

نوع دوم فشار خون بالا، پرفشاری ثانویه می باشد. این نوع از فشار خون معمولا به دلیل وجود دیگر بیماری ها به وجود می آید. به همین دلیل افرادی که دچار بیماری های کلیوی، نقص های قلبی مادرزادی و یا توده های غده ی ریز می باشند، به این بیماری نیز دچار می شوند. همچنین مصرف مواد مخدر، الکل، عوارض ناشی از دیگر داروها و یا اختلال در خواب کامل نیز، می تواند موجب ابتلای فرد به بیماری فشار خون شود.

فشار خون

راه های پیشگیری از بالا رفتن فشار خون

خیلی از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، می خواهند بدون مصرف دارو از بروز این بیماری پیشگیری نمایند. به همین دلیل قصد داریم شما را با روش های خانگی کنترل فشار خون و پیشگیری از فشار خون بالا، آشنا خواهیم نمود. اولین قدم برای درمان فشار خون بالا، داشتن رژیم غذایی مناسب است. سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از پروتئین های کم کالری، میوه ها، غلات و سبزیجات بیشتری استفاده نمایید. سعی کنید به طور کلی سدیم را از برنامه غذایی خود حذف نمایید و یا اینکه حداقل نمک کمتری استفاده کنید. فراموش نکنید که مصرف نمک می تواند افرادی که فشار خون نرمالی دارند را نیز، به این بیماری مبتلا نماید. از طرفی ورزش کردن و داشتن تناسب اندام، می تواند در پیشگیری و کاهش فشار خون بالا بسیار موثر باشد. 

ورزش کردن موجب افزایش متابولیسم بدن می شود و به طور طبیعی موجب کاهش فشار خون می گردد. همچنین افرادی که استرس زیادی را تحمل می نمایند، بیشتر از دیگر افراد به فشار خون بالا دچار می شوند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که روزانه استرس زیادی را تحمل می کنید، بهتر است برای کاهش آن اقدام نمایید. یوگا، فعالیت های فیزیکی مانند دو، تمرین تنفس عمیق و همچنین ماساژ درمانی از جمله روش هایی است که، می تواند به شما در کاهش استرس کمک نماید.

 

مقدار طبیعی فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

فشار ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا است.

 

علل بروز در یک نگاه

  • استرس
  • کشیدن سیگار
  • چاقی و اضافه وزن
  •  بیماری دیابت
  • کم تحرکی
  •  ورزش نکردن
  •  کمبود ویتامین D
  •  مصرف الکل
  •  افزایش سن
  •  زمینه ارثی و ژنتیکی
  •  بیماری مزمن کلیوی
  • مصرف زیاد نمک وغذاهای شور
  •  مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم
  •  نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی
  • برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری