مجله تندرستی

مصرف بی رویه داروهای مسکن

قرص

داروهای مسکن از جمله داروهایی است که، متاسفانه خیلی از افراد از عوارض آنها اطلاعی ندارند. به همین دلیل بلافاصله پس از احساس درد از مسکنها استفاده می نمایند. زیرا تاثیری بسیار قوی روی بدن می گذارد و می تواند در کوتاه مدت درد را تسکین دهد. به همین منظور بسیاری از افراد به صورت سرخود و بی رویه از آنها استفاده می کنند. از آنجایی که پس از مدتی مسکن با دوز پایین روی بدن فرد تاثیر نمی گذارد. فرد مسکنی با دوز بالاتر استفاده می کند. 

متاسفانه امروزه مصرف قرص های دیکلوفناک، نوافن، ژلوفن و بروفن در کشور ما از مصرف شکلات نیز بیشتر است. خیلی از افراد برای مصرف این داروها اصلا نیازی به تجویز پزشک احساس نمی کنند. بنابراین همیشه این داروها را به همراه خود دارند، تا در صورت بروز دندان درد، دردهای عضلانی و سردرد و … بلافاصله از آن استفاده نمایند. به همین دلیل ممکن است پس از مدتی به این داروها اعتیاد پیدا کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با عوارض مصرف داروهای مسکن، به طور کامل آشنا کنیم.

 

عوارض مصرف بی رویه داروهای مسکن

مصرف مسکنها می تواند موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش فرد شود. که در نهایت موجب دل درد، دل پیچه، اسهال و استفراغ می شود. همچنین معده درد و یبوست نیز در صورت مصرف بی رویه از     مسکن ها امکان پذیر می باشد. از دیگر مضرات قرص های مسکن می توان به افزایش فشار خون، ابتلا به بیماری آسم، بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین کاهش آب بدن و نیاز شدید به مایعات اشاره نمود. 

به طور کلی بسیاری از افراد به طور بی رویه و با معده خالی از انواع مسکنها استفاده می نمایند، به همین دلیل معمولا پس از مدتی دچار زخم معده می شوند. همچنین از عوارض مسکن های قوی می توان به پوکی استخوان، ابتلا به نارسایی کلیه ها، چرب شدن کبد و در بسیاری از موارد به ایست قلبی اشاره کرد.

بانوانی که در مصرف سرخود مسکنها زیاده روی می کنند. معمولا در برخی مواقع دچار ناباروری می شوند. همچنین اگر باردار شوند، ممکن است جنین در دوران بارداری سقط شود. از طرفی در برخی از مواقع، افراد ممکن است دچار بیماری های جدی شده باشند. اما فرد پس از بروز کوچک ترین درد، با استفاده از مسکنها، درد را خاموش می کند. به همین دلیل فرد نمی تواند علائم بیماری را تشخیص دهد. 

در اینگونه مواقع فرد زمانی به بیماری خود پی خواهد برد که، بیماری در وضعیت حاد و وخیم قرار گرفته است و به راحتی قابل درمان نخواهد بود. بنابراین بهتر است با بروز هر درد کمی از مسکنها استفاده نکنید. تا در صورت بروز علائم بیماری های جدی، بتوانید به سرعت آن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید.

قرص مسکن

اعتیاد به داروهای مسکن

یکی از نگرانی هایی که در استفاده طولانی مدت از مسکنها وجود دارد، اعتیاد پیدا کردن به آنها است. خیلی از افراد فکر می کنند که، اعتیاد فقط پیرامون مواد مخدر و روانگردان اتفاق می افتد. در صورتی که این فکر کاملا اشتباه می باشد. شاید این موضوع را شنیده باشید که، استفاده بیش از حد از ضد دردها می تواند خود به درد تبدیل شود. این یکی از هشدارهای جدی پزشکان است که، متاسفانه در رابطه با مسکنها خیلی جدی گرفته  نمی شود. 

به طور کلی از عوارض مصرف زیاد دارو مخصوصا مسکنها، می توان به اعتیاد پیدا کردن به قرص های مسکن اشاره نمود. زمانی که به منظور کاهش هر نوع دردی ( خفیف و یا قوی) از این داروها استفاده شود. پس از مدتی بدن به دلیل عدم دریافت دارو، واکنشهایی از خود نشان می دهد که، از جمله آنها می توان به درد در ناحیه های مختلف بدن اشاره کرد. این واکنش هشداری برای معتاد شدن فرد به دارو است.

بنابراین مطابق با دستورات پزشکی بهتر است که به طور کلی، از مصرف سرخود هر دارویی مانند مسکن ها جدا خودداری شود. از طرفی مصرف انواع مسکن ها بیش از سه روز توصیه نمی شود. بنابراین بهتر است پس از سه روز مجددا برای مصرف داروهای مسکن، با پزشک خود مشورت نمایید.

از طرفی سعی کنید با بروز هر نوع درد کوچکی سریعا به مصرف مسکن ها رجوع نکنید. این کار موجب می شود، بدن شما در برابر درد ضعیف شده و با هر تغییری در بدن، درد شدیدی را ایجاد نماید. به طور کلی امروزه اعتیاد به مسکن ها از نگرانی های جدی جامعه پزشکی می باشد که، معمولا درصد بسیار بالایی از مردم کشور ما اصلا این موضوع را جدی نگرفته اند.