مجله تندرستی

ماست و لاغری

ماست و لاغری

لبنیات حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین است که، می تواند به کاهش وزن و لاغری شما کمک نماید. به طور مثال ماست از جمله لبنیاتی است که، به لطف مقدار بسیار زیاد پروتئین، پروبیوتیک می باشد و در آشپزی  می توان از آن استفاده نمود. پروبیوتیک بودن ماست موجب شده تا، باکتری های خوب بتوانند به راحتی در آن رشد نمایند. به طور کلی استفاده از مواد پروبیوتیک، می تواند در کوتاه مدت موجب لاغری شود. بنابراین در ادامه قصد داریم شما را با روش های لاغری با ماست، بیشتر آشنا کنیم.

 

ماست و لاغری شکم

ماست دارای خاصیت عضله سازی و چربی سوزی می باشد. به همین دلیل افرادی که از آن در رژیم لاغری خود استفاده می کنند. می توانند چربی های اضافی در ناحیه شکم و پهلو را با سرعت بیشتری از بین ببرند. از طرفی افرادی که عضلات بیشتری دارند، بدن آنها برای تولید انرژی، به سوخت و ساز بیشتری نیاز دارد. که همین موضوع نیز، موجب کاهش وزن بیشتری می گردد.

 

کدام ماست برای کاهش وزن مناسب است؟

ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست های معمولی، پروتئین دارد. به همین دلیل می تواند انتخابی مناسب برای لاغری باشد. پروتئین بالای این ماست موجب می شود تا، فرد احساس سیری بلند مدت تری داشته باشد. همچنین می توانید از آن به عنوان یک وعده در رژیم لاغری خود استفاده نمایید.

همچنین برای لاغری سریع با ماست، می توانید از رژیم لاغری ماست و خیار استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که، ماست و خیار به تنهایی نمی تواند یک وعده غذایی در رژیم های لاغری محسوب شود. بنابراین بهتر است آن را با نان و یا یکی از انواع غلات استفاده نمایید. این نوع از ماست، انتخابی مناسب برای لاغری در فصل گرما می باشد. اما در فصل سرما بهتر است به منظور جایگزینی آن، از ماست و شوید برای لاغری استفاده نمایید. این ترکیب می تواند از بروز عوارضی همچون سردی بدن، دل پیچه و دل درد جلوگیری نماید.

 

لاغری با ماست

 

بهترین زمان خوردن ماست برای لاغری

ماست از جمله مواد لبنی است که، بر خلاف تصور عموم بهتر است به همراه برخی از غذاها، مصرف نشود. به طور مثال گوشت از جمله مواد غذایی است که، مصرف آن به همراه ماست موجب جذب کمتر آهن گوشت می شود. از طرفی در زمان های قدیم سعی می کردند، تا ماست را به همراه کشمش، گردو و یا پسته و فندق میل کنند. این کار موجب می شد تا، باکتری های موجود در ماست به پاکسازی دستگاه گوارش کمک نمایند.

بهترین زمان خوردن ماست، به منظور کمک به کاهش وزن، قبل از شام و در میان وعده می باشد. همانطور که پیشتر گفته شد، ماست در کنار کالری پایین، سرشار از پروتئین است. همین موضوع موجب می شود تا، فرد در زمان خوردن شام احساس گرسنگی کمتری داشته باشد. که در نهایت باعث چربی سوزی بیشتر بدن و کاهش وزنی سریع تر می شود. از طرفی خوردن ماست قبل از خواب و به جای شیر نیز، می تواند در عضله سازی بدن و چربی سوزی آن، تاثیرات مثبتی داشته باشد. 

 

فواید ماست برای لاغری 

از جمله فواید این رژیم لاغری می توان به مقرون به صرفه بودن آن و کاهش وزن سریع بدن اشاره نمود. همچنین ماست بسیار خوشمزه می باشد. از طرفی از دیگر فواید آن می توان خاصیت چربی سوزی بالا و جذب بیشتر مواد معدنی و ویتامین غذا را نام برد. همچنین برخی از باکتری های ماست در حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر می باشند. ماست منبعی غنی از مواد معدنی، کلسیم، پروتئین و ویتامین دی می باشد. که به عضله سازی بهتر پس از ورزش نیز کمک می کند. 

 

نکات مهم استفاده از این رژیم  

نکته ای که باید در استفاده از این رژیم در نظر داشته باشید، نظارت پزشک متخصص است. استفاده طولانی مدت از رژیم ماست، بدون تجویز پزشک می تواند مضرات جبران ناپذیری داشته باشد. برخی از افراد به لاکتوز شیر و مواد لبنی حساسیت دارند، این افراد بهتر است، تحت نظر پزشک معالج از ماست استفاده نماید.

همچنین از مصرف آن به همراه ترشیجات و سرکه به طور جدی اجتناب کنید. زیرا این کار در طولانی مدت    می تواند باعث بروز لکه های قهوه ای رنگ روی پوست شما شود. از طرفی ماهی و ماست هر دو از مواد غذایی سرد محسوب می شوند، که خوردن آنها با هم می تواند موجب عوارضی همچون افت فشار، دل پیچه، دل درد و معده درد شود. بنابراین بهتر است این دو را در کنار هم میل نکنید. 

نکته: خوردن ماهی و ماست به طور همزمان، در سالمندان می تواند موجب بروز سکته های مغزی در خواب گردد.