مجله تندرستی

هندوانه ، لذت تابستانی

هندوانه

هندوانه از لذت بخش ترین میوه های تابستانی است. که معمولا در فصل تابستان در تمامی خانه ها پیدا می شود. طبع هندوانه سرد و تر است. این میوه تابستانی دارای خواص درمانی بسیاری است. که در ادامه قصد داریم شما را با برخی از خواص این میوه لذت بخش آشنا کنیم.

.

خواص درمانی هندوانه

  • هندوانه قرمز منبع قوی از آنتی ‌اکسیدان کاروتن است که لیکوپن نامیده می‌شود. این آنتی‌ اکسیدان‌ها در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. لیکوپن که رنگ قرمز زیبا را به هندوانه می‌دهد به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند. جالب است بدانید که هندوانه تنها میوه‌‌ای است که نسبت به میوه‌ها و سبزیجات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن است.
  • منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است.میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.
  • همچنین سرشار از ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی حیاتی هستند.متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم است. این میوه بخاطر میزان بالای آبی که در خود دارد که تقریباً ۹۰ درصد آن را می گیرد و ارزش کالری آن، جزء باارزش‌ترین میوه‌‌ها دسته‌ بندی می‌شود.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند. همچنین خطر سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.
  • هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.
  • این میوه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند.
  • استفاده از هندوانه در فصل تابستان از تجمع کلسترول های بد در بدن جلوگیری می نماید. و موجب جلوگیری از بالا رفتن کلسترول و بروز سکته های قلبی می شود. از طرفی این میوه از تجمع چربی در رگ های خونی نیز جلوگیری می نماید. همچنین این میوه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. به همین دلیل است که می تواند به درمان التهابات بدن کمک نماید.
  • هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.
  • از طرفی هندوانه دارای آب فراوانی می باشد. به همین دلیل بهترین منبع هیدراسیون است. هیدراسیون و آب هندوانه موجب افزایش ادرار بدون هیچگونه فشار به کلیه ها می شود. لیکوپین موجود در این میوه تابستانی می تواند بدن را در برابر سلول های سرطانی مقاوم سازد. و همچنین به کمک آنتی اکسیدان های موجود در آن از بروز برخی از سرطان ها جلوگیری نماید.
  • الکترولیت ها و آمینواسید سیترولین های بسیاری در هندوانه موجود است. و افراد می توانند پس از فعالیت های سخت و خستگی با استفاده از این میوه خستگی بدن خود را رفع کنند. همچنین آب فراوان این میوه به همراه فیبر موجود در آن می تواند از بروز یبوست نیز جلوگیری نماید.
  • همچنین آنتی اکسیدان موجود در این میوه می تواند در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد. از طرفی دارای اسید آمینه و پتاسیم می باشد که به عنوان ماده ای مغذی، موجب به کنترل و کاهش فشار خون در فرد می شود. از طرفی استفاده از این میوه می تواند موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شود. همچنین با آب فراوانی که دارد می تواند موجب دفع میکروب ها و ویروس های موجود در بدن شود. 
  • این میوه می تواند التهابات مجاری ادراری و دستگاه تناسلی را کاهش دهد. همچنین افرادی که دارای غلظت خون می باشند، می توانند از این میوه برای رقیق کردن خون استفاده کنند. از دیگر فواید هندوانه می توان به تقویت هوش و حافظه کودکان اشاره نمود.

فواید هندوانه

خواص هندوانه برای لاغری

در خیلی از موارد کمبود آب در بدن، احساس گرسنگی در فرد به وجود می آورد. از آنجایی که هندوانه آب فراوانی دارد استفاده از آب آن می تواند میزان آب بدن را تامین نماید. و احساس سیری طولانی مدت تری در فرد ایجاد نماید. همچنین خوردن آب این میوه می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین نماید. به همین دلیل می تواند به کاهش وزن کمک شایانی نماید.

.

خواص هندوانه برای پوست

ویتامین C از ویتامین های مورد نیاز در کلاژن سازی پوست می باشد. و هندوانه منبعی غنی از ویتامین C می باشد. به همین دلیل استفاده از این میوه می تواند به جوان سازی پوست، جلوگیری از پیری زودرس و شفافیت و درخشان کردن پوست صورت کمک نماید. همچنین می تواند مانند یک لایه بردار سلول های مرده پوست را از بین برده و سلول سازی نماید.

.

درمان سنگ کلیه

 ۹۰ درصد از وزن هر هندوانه را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل است که یکی از موثر ترین خواص این میوه کمک به بهبود عملکرد کلیه ها است. از آنجایی که عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، می تواند به دفع سنگ کلیه کمک نماید. استفاده از این میوه کمک می کند تا بدون نیاز به هر گونه درمانی، سنگ های کلیه ریز و شن های کلیه دفع شوند. از طرفی وجود پتاسیم که یک نوع نمک معدنی در هندوانه است. می تواند به شکستن سنگ های بزرگ در کلیه و حل کردن سنگ های کلیه کمک نماید.

.

خوردن هندوانه در بارداری

مصرف هندوانه در دوران بارداری می تواند از بروز سوزش معده در این دوران تا حد نسبتا زیادی جلوگیری نماید. همچنین این میوه می تواند حالت های تهوع  را در دوران بارداری کاهش دهد. استفاده از این میوه تابستانی به بالا بردن سیستم ایمنی بدن مادر کمک می کند. خیلی از مادران باردار در سه ماهه اول بارداری دچار گرفتگی ماهیچه ای می شوند. مواد معدنی موجود در این میوه از بروز گرفتگی ماهیچه ها در این دوران جلوگیری  می نماید.