مجله تندرستی

شوره سر چگونه ایجاد می شود

علل شوره سر و درمان

یکی از شایع ترین بیماری های مو و پوست سر، ایجاد شوره سر است. که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و نظافت فردی دارد. پوسته ها و سفیدک های ناشی از شوره سر روی لباس می ریزد به همین دلیل می تواند جلوه ناخوشایندی در ظاهر افراد ایجاد نماید. این بیماری می تواند دلایل و روش های درمانی متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم شما را با علت و درمان شوره ی سر به طور کامل آشنا کنیم. 

علل شوره سر

شوره سر یکی از انواع اختلالات پوست سر می باشد. که علائم شایع آن پوسته پوسته شدن، پوست سر است. شاید شوره بیماری خطرناکی برای فرد نباشد، اما قطعا ظاهری ناخوشایند دارد، به خصوص برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت بسیاری می دهند. اما برای درمان سریع شورهای سر، نیاز است تا در ابتدا با دلایل ایجاد آن به طور کامل آشنا شوید.

کثیفی موها از ابتدایی ترین دلایل ایجاد مشکل است. دیر به دیر شستن موها یکی از مهم ترین دلایل ایجاد شوره و خارش پوست سر است. کم شستن موها موجب تجمع چربی در پوست سر می شود که، در نهایت باعث ایجاد شوره سر می شود. 

افرادی که دارای پوست خشک هستند، بیشتر از دیگر افراد مستعد شورهای سر هستند. این پوست ها چربی کمتری نسبت به پوست های نرمال دارند، به همین دلیل بیشتر از دیگر پوست ها، پوسته پوسته می شوند. اگر شوره سر ناشی از پوست خشک باشد، قطعا این خشکی را در دیگر قسمت های بدن مانند دست و پا نیز می توان مشاهده نمود. 

بیماری مالاسزیا یکی از بیماری های پوست سر است، که موجب خارش و سوزش سر می شود. مالاسه زیا با افزایش تولید سلول های پوست، باعث می شود که سلول های اضافی بمیرند و به شکل شوره و پوسته های جدا شده از پوست سر، خود را به نمایش بگذارند.

استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب نیز می تواند موجب قرمزی، التهابات و شورهای سر شود. خیلی از افراد نسبت به شامپو، رنگ مو و یا برخی از محصولات مراقبتی از مو حساسیت دارند. به همین دلیل استفاده از این محصولات می تواند موجب شوره در پوست سر شود. 

پوست های چرب نیز دچار پوسته و شوره سر می شوند. زمانی که چربی بیش از اندازه در پوست سر تجمع می کند، پوسته های سفید و زردی را ایجاد می نماید، که به صورت شوره از پوست جدا می شوند.

درمان شوره سر

راه های رفع خارش و شوره

استفاده از شامپوهای ضد شوره یکی از معمول ترین روش های درمان پوسته پوسته شدن سر است. این شامپوها از تجمع سلول های مرده روی پوست سر جلوگیری می کنند. همچنین با کنترل چربی پوست از ایجاد شوره سر نیز پیشگیری می نمایند. 

برای رفع این مشکل، بهتر است تا هر دو روز یکبار از شامپو ضد شوره ملایم استفاده نمایید. اگر شامپو تاثیر گذار بود، به مرور زمان استفاده از آن را کاهش دهید. اما اگر تاثیری نداشت، شامپوی خود را تغییر دهید. برای استفاده از شامپوهای ضد شوره سر، حتما مطابق با دستورالعمل های نوشته شده روی آن، پیش بروید. 

قبل از استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مو، حتما آنها را تست کنید. در صورت واکنش نسبت به هر کدام از آنها، از استفاده کردن آن خودداری نمایید. 

استرس یکی دیگر از دلایل ابتدا به شوره سر است. که با کنترل نمودن آن، می توانید از بروز شوره تا میزان قابل توجهی جلوگیری نمایید.

اشعه خورشید نیز با آسیب رساندن به پوست سر، می تواند باعث ایجاد شوره شود. بنابراین برای رفع شوره  می توانید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، اجتناب نمایید.

استفاده از سرکه سیب نیز به دلیل خاصیت درمانی و ضد عفونی کنندگی آن، در درمان این مشکل بی تاثیر نخواهد بود. برای استفاده از آن کافی است مقداری سرکه سیب طبیعی را روی پوست سر ماساژ دهید. این کار به از بین بردن سلول های مرده پوست سر کمک می کند. 

عوض کردن روبالشی نیز در درمان شوره موثر می باشد. از آنجایی که رو بالشی با پوست و موی سر ارتباطی کاملا مستقیم دارد. کثیف بودن رو بالشی می تواند به راحتی آلودگی را به پوست سر منتقل کند. بنابراین برای جلوگیری از انتقال آلودگی ها به پوست سر، بهتر است هر چند وقت یکبار روبالشی خود را تعویض نمایید. 

عدم استفاده از دخانیات، ماساژ دادن پوست سر، عدم استفاده از آب داغ هنگام شستشوی پوست سر، استفاده از سشوار و لوازم حالت دهنده مو با دمای کم و مناسب و … نیز از دیگر روش های رفع شوره و خارش پوست سر می باشند.