مجله تندرستی

انبه ، خواص و مضرات

انبه

انبه میوه ای بیضی شکل و زرد رنگ می باشد. که از خواص بسیاری برخوردار می باشد. طبع انبه رسیده گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است. از همین رو افرادی که دارای مزاج گرم هستند، باید در خوردن آن کاملا احتیاط نمایند. در ادامه قصد داریم شما را با فواید انبه و همچنین مضرات آن بیشتر آشنا کنیم.

 

خواص درمانی انبه

  • پیشگیری از سرطان: این میوه می تواند بر روی سلول های سرطانی سینه، روده بزرگ، ریه، پروستات و حتی خون تاثیرات مثبت بگذارد و آن ها را از بین ببرد. همچنین میتواند از بروز انواع سرطان ها در بدن جلوگیری نماید. از طرفی مصرف این میوه در بانوان موجب جلوگیری از بروز سرطان رحم می شود. انبه منبع غنی از ویتامین های A , C و همچنین بتاکاروتن می باشد.
  • خوردن این میوه برای افرادی که از بیماری آسم رنج می برند، می تواند تسکین دهنده باشد.
  • موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود. انبه منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند بدن را در برابر سرطان و بیماری های قلبی وعروقی محافظت نماید. این میوه دارای پتاسیم می باشد. به همین دلیل می تواند فشار خون را کاهش دهد و کنترل نماید.
  • پوست این میوه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. و همچنین مغز آن می تواند در تقویت بینایی بسیار موثر واقع شود. و از خشکی و سوزش چشم جلوگیری کند. فیبر موجود در انبه موجب جلوگیری از یبوست می شود. همچنین می تواند درد های معده را کاهش دهد. انبه می تواند گرمازدگی را در تابستان درمان کند.
  • از طرفی پس از انجام ورزش های سخت می توانید با خوردن آن انرژی مجدد را به بدن باز گردانید. همچنین انبه می تواند بافت های عصبی را در بدن و عضله های مختلف تقویت نماید. خوردن این میوه موجب خوشبو شدن دهان می شود. همچنین درمان موثری برای اسهال و بواسیر می باشد. همچنین با استفاده از این میوه می توان سردرد، گلو درد، تنگی نفس و سرفه را نیز کاهش داد. همچنین استفاده از این میوه می تواند عطش را برطرف نماید.
  • همچنین تقویت قوای جنسی از خواص انبه برای مردان بشمار می رود. انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین ای می‌باشد. مصرف مقدار متعادل از آن برای تقویت قوای جنسی مفید است.
  • یک فنجان انبه خرد شده ۲۵ درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین آ را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.
  • اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.
  • انبه مانند پاپایا حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند. به علاوه فیبر موجود در انبه به هضم و دفع غذا کمک می‌کند و یبوست را درمان می کند.
  • کمک به دفع گرما: نوشیدن آب این میوه در ترکیب با آب یا آب مرکبات انرژی زاست و به خنک کردن بدن و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین ث و آ در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت و استفاده از آن در برنامه غذایی می تواند از بروز عفونت های مختلف در بدن جلوگیری نماید.

خواص و مضرات انبه

 

خواص انبه برای پوست و مو

 از معمول ترین خاصیت های انبه برای پوست می توان به استفاده از آن به عنوان ماسک اشاره نمود. برای این کار کافی است، با استفاده از تکه های نازک از این میوه پوست صورت خود را کاملا پاکسازی کنید. این ماسک مانند یک لایه بردار عمل می کند. و از بروز آکنه روی پوست جلوگیری می نماید. همچنین استفاده از انبه موجب شفافیت، روشنی و نرمی بیشتر پوست می شود. همچنین استفاده از آن موجب جلوگیری از بروز جوش روی صورت شده و یا آن ها را درمان می کند. همچنین مصرف انبه می تواند از ریزش مو جلوگیری نماید.

 

استفاده از انبه در بارداری

انبه منبعی غنی از ویتامین های A ، C ، B 6 ، اسید فولیک و فیبر می باشد. به همین دلیل است که استفاده از آن در دوران بارداری می تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کند. همچنین می تواند از بروز یبوست در این دوران جلوگیری نماید. این میوه قادر است تا از بروز حالت تهوع های بارداری تا حد زیادی جلوگیری نماید. همچنین خوردن این میوه در دوران بارداری می تواند از بالا رفتن قند خون و دیابت های بارداری نیز جلوگیری نماید.

 

مضرات انبه

از آنجایی که انبه دارای طبع بسیار گرمی می باشد. استفاده از آن به گرم مزاجان توصیه نمی شود. و اگر قصد استفاده از آن را دارند بهتر است آن را همراه با سکنجبین و یا هر چیز سرد دیگری میل کنند. در برخی از افراد خوردن این میوه می تواند موجب ورم شود. همچنین هضم آن ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد. و یا با خوردن آن دچار نفخ شوند.