مجله تندرستی

رژیم سیب زمینی

سیب زمینی و لاغری

از آنجایی که امروزه چاقی و اضافه وزن یکی از دغدغه های جدی میان مردم می باشد. بسیاری از انسان ها برای کاهش وزن خود به دنبال رژیم های لاغری مطمئنی می باشند. رژیم سیب زمینی یکی از سریع ترین روش های لاغری است. معمولا افرادی که می خواهند در کوتاه مدت وزن کم کنند، از این رژیم استفاده می کنند. این رژیم می تواند با تنظیم اشتها، موجب کاهش وزن سریع و دائمی بدن شود. در ادامه قصد داریم شما را با رژیم لاغری طبیعی با سیب زمینی به طور کامل آشنا کنیم. 

 

کاهش وزن با سیب زمینی

متاسفانه یک باور غلط در جامعه وجود دارد، که سیب زمینی را به عنوان یک مواد غذایی چاق کننده معرفی نموده است. از آنجایی که این ماده غذایی دارای مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات و نشاسته می باشد، معمولا افرادی که دچار اضافه وزن می شوند، آن را از رژیم غذایی خود حذف می نمایند.

اما با تحقیقاتی که متخصصان تغذیه روی این ماده غذایی انجام داده اند، متوجه شدند که سیب زمینی می تواند در کوتاه مدت موجب لاغری و کاهش وزن شود. همچنین خوردن آن باعث کاهش فشار خون نیز می گردد. در صورتی که سیب زمینی بدون روغن و یا کره سرخ شود، می توان علاوه بر کاهش کالری دریافتی بدن، پروتئین و ویتامین های ضروری بدن را نیز تامین نمود. برای کاهش وزن با خوردن سیب زمینی بهتر است آن را به صورت بخارپز و یا آب پز میل نمایید.

رژیم سیب زمینی

لاغری با استفاده از سیب زمینی یکی از راحت ترین و کم هزینه تری روش های کاهش وزن می باشد. در این رژیم فرد در طول روز هیچگونه مواد غذایی به جز سیب زمینی مصرف نمی کند. البته برای طعم دار کردن آن، می تواند از مقداری نمک استفاده نماید. نکته ای که در این رژیم باید مد نظر داشته باشید، میزان آب دریافتی بدن است. این رژیم لاغری موجب می شود که، بدن آب کمتری دریافت نماید. بنابراین نوشیدن حداقل ۶ لیوان آب در طول روز را جدی بگیرید.

در طول این رژیم لاغری می توانید از چای، قهوه و یا نوشیدنی های دیگر استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید که هیچگونه شکر و یا شیری به آنها اضافه نکنید. همچنین انجام ورزش های سبک در تاثیر گذاری بیشتر این رژیم بسیار موثر است. 

برای پخت بهتر سیب زمینی می توانید از روش آب پز کردن استفاده نمایید. برای استفاده از این روش پس از آب پز کردن سیب زمینی ها، آن را پس از خنک شدن به مدت یک روز کامل درون یخچال قرار دهید. این کار موجب افزایش نشاسته های مقاوم سیب زمینی می گردد. پس از آن می توانید سیب زمینی ها را بخورید. 

نکته: اگر پس از خوردن سیب زمینی های مانده درون یخچال احساس نفخ می کنید. بهتر است پس از خنک شدن سیب زمینی ها، آنها را درون یخچال نگذارید و به صورت گرم میل کنید. 

مدت زمان این رژیم با توجه به میزان وزن اضافی افراد متفاوت است. بهتر است رژیم سیب زمینی را تا زمانی که به اندام ایده آل می رسید، ادامه دهید. اما توجه داشته باشید که، این رژیم را می توانید تا زمانی که، دچار کمبود مواد مغذی و ویتامین در بدن نشده اید، ادامه دهید. اما به طور کلی اینگونه از رژیم های لاغری معمولا تا ۷ روز توصیه می شوند.

 

مزایای این رژیم لاغری  

یکی از بزرگترین مزایای سیب زمینی برای لاغری، وجود نشاسته مقاوم در آن است. این نوع از نشاسته بسیار دیگر هضم می شود. به همین دلیل در روده کوچک هضم نمی شود و وارد روده بزرگ می گردد. در این مرحله روده بزرگ باکتری های مفید نشاسته را برای تولید اسیدهای چرب مورد استفاده قرار می دهد.

از آنجایی که این نشاسته بسیار دیر هضم می گردد، قند خون فرد به طور ناگهانی افزایش نمی یابد. در نتیجه بدن انسولین بسیار کمی را تولید می نماید. از دیگر مزایای نشاسته مقاوم می توان کاهش سطح گلوکز و همچنین بهبود حساسیت بدن به انسولین را نام برد. از طرفی این نوع نشاسته در کاهش ذخایر چربی بدن بسیار موثر است.

بهبود بخشیدن به روند ساخت اسیدهای چرب از مهم ترین وظایف نشاسته مقاوم در بدن است. همین امر موجب می شود تا التهابات روده ای و باکتری های بد روده کاهش پیدا کنند. همچنین بوتیرات تولید شده توسط نشاسته مقاوم از ورود مواد سمی به مسیر روده جلوگیری می کند و اجازه ورود آنها را به جریان خود نمی دهد. به همین دلیل است که در استفاده از رژیم سیب زمینی، بهتر است سیب زمینی را ۲۴ ساعت درون یخچال نگهداری کنید. این کار میزان نشاسته مقاوم درون سیب زمینی را افزایش می دهد.