مجله تندرستی

علل ریزش مو در زنان و مردان

ریزش مو

ریزش زیاد مو یکی از عارضه های بسیار ناراحت کننده ای است که در بدن افراد و بنا به دلایل مختلف بروز می کند. مو یکی از مهمترین عناصر طبیعی زیبایی در انسان است و کاهش و یا از دست دادن آن می تواند تاثیرات منفی بر زیبایی و ظاهر افراد داشته باشد. به طور کلی مو در قسمت های مختلفی از بدن انسان رویش می کند اما مهمترین موی انسان که بر زیبایی او تاثیر دارد موی سر است، و عارضه ریزش موها عمدتا در آن بروز می کند و به همین دلیل هرگاه در مورد ریزش مو و یا غیره صحبت می شود، منظور موی سر است. ریزش مو عارضه ای است که در مردان و زنان شایع است و تقریبا در هر سن و سالی امکان بروز دارد. به همین دلیل بروز آن در هر حالتی ناراحت کننده است و بایستی برای کنترل و درمان آن با استفاده از روش های مختلف اقدام کرد. ما در ادامه این متن به بررسی علل شایع و کلی ریزش موها می پردازیم.

 

دلایل کلی ریزش زیاد موها

ریزش زیاد موها به هیچ وجه یک عارضه طبیعی نیست. بدن انسان همواره در حال تغییر و بروزرسانی خود است و به همین دلیل در قسمت های مختلف بدن تغییراتی طبیعی رخ می دهد اما زمانی که شدت این تغییرات زیاد شده و یا از حالت معمول خارج شوند، بایستی آنها مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال ریزش موها به اندازه طبیعی جای نگرانی ندارد و اگر روزانه تا صد تار مو از سر ریزش کند طبیعی است و نشانه ای از شد موها و فعالیت اصولی بدن است اما اگر ریزش مو از این میزان بیشتر شود، جای نگرانی دارد و بسته به نوع علت بایستی جهت درمان آن اقدام کرد. از مهمترین دلایل شایع ریزش موی شدید می توان به این موارد اشاره کرد:

  • زمینه های ارثی: ریزش زیاد و غیر طبیعی مو به چند دلیل کلی و عمده بروز می کند که یکی از شایع ترین آنها زمینه های ارثی است. ریزش موهای ارثی معمولا به صورت تدریجی و از سن خاصی شروع می شود و با یک سری علائم همراه می باشد که از جمله آنها می توان به نازک شدن  و ضعیف شدن موها اشاره کرد.
  • بروز بیماری ها: گاه یکی از  دلایل اصلی ریزش موها می تواند یک بیماری زمینه ای باشد و این بیماری می تواند در بین خانم ها و یا آقایان مشترک باشد. در بخش ها بعدی به تعدادی از این بیماری ها اشاره می شود.
  • مصرف داروها: مصرف دارو یکی از راه های کنترل و درمان بیماری ها می باشد و به همین دلیل گاه یکی از دلایل و نشانه های ریزش مو می تواند مصرف برخی از داروها باشد. این مورد می تواند در حوزه داروهای شیمیایی و حتی سنتی و طبیعی نیز بروز کند.
  • رژیم غذایی نادرست: گاهی استفاده از برخی خوراکی ها و مواد غذایی می تواند در بروز ریزش مو شدید تاثیر داشته باشد، و به همین دلیل باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط نمود و یا برخی از رژیم های غذایی را با مشورت یک کارشناس انجام داد.

 

علل ریزش مو در زنان

دلایل ریزش مو در زنان به دلیل تفاوت سیستم بدنی آنها گاها به دلیل مورد خاصی روی می دهد که این موارد معمولا به سیستم بدنی زنانه آنها مربوط می شود. از مهمترین دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: این بیماری در تخمدان خانم ها بروز می کند و باعث ایجاد اختلال در هورمون ها می شود. در این حالت هورمون ها بیشتر از حد معمول در بدن تولید می شوند و همین موضوع باعث رشد موهای زائد در بدن و کم پشت شدن موهای سر می شود. در نتیجه خانم ها بایستی در اولین علائم این بیماری را درمان کنند.
  • زایمان: یکی از دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها زایمان است. این موضوع بیشتر به دلایل عصبی و تغییرات یکباره در بدن بروز می کند و معمولا تا هفته ششم بعد از بارداری به آرامی رفع می شود.
  • تغییر میزان هورمون استروژن: هورمون استروژن در زنان نقش مهمی در توانایی جنسی دارد و با شروع یائسگی تولید این هورمون در بدن کاهش می یابد، و این موضوع بر قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد که یکی از آنها احتمال بروز ریزش زیاد مو است.
  • استرس شدید: اختلال در سیستم عصبی یکی از دلایل ریزش مو در زنان می باشد. خانم های به دلیل سیستم بدنی حساس و ظریف خود بیشتر در معرض تنش های عصبی قرار دارند و به همین دلیل بروز استرس و یا تنش های عصبی می تواند با ریزش زیاد مو در آنها رابطه مستقیم داشته باشد.
  • عدم رعایت نکات بهداشتی: رشد موها در زنان و مردها با هم تفاوت دارد و معمولا زن ها موهای خود را بلند نگه می دارند و به همین دلیل رعایت بهداشت موی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه یکی از نشانه های ریزش موها عدم رعایت بهداشت موی سر است. در این حالت به دلیل عدم رعایت اصولی بهداشت، سلامت پوست سر دچار تغییر می شود و اولین علائم آن با خارش، پوسته ریزی پوست سر و ریزش مو بروز می کند.

 

ریزش-موی-ارثی

علل ریزش مو در مردان

ریزش زیاد موها در مردان یکی از عارضه های شایعی است که بسیاری از آنها در سنین مختلف آن را تجربه می کنند. ریزش موی شدید در مردان مانند خانم ها بنا به دلایلی بروز می کند و از مهمترین دلایل ریزش مو در مردان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • وراثت: یکی از دلایل شایع ریزش زیاد مو در مردان مسئله وراثت است و معمولا مردان بیش از زنان در این مورد ارث می برند. ریزش موهای ارثی در مردان با استفاده از داروها و روش های مختلف قابلیت کنترل و درمان دارد.
  • آندروژنیک آلوپسیا: ریزش مو مردانه در اصطلاح علمی با آندروژنیک آلوپسیا شناخته می شود و یک اتفاق طبیعی است که ۲۰ درصد مردان آن را در جوانی، ۴۰ درصد در دوران میانسالی و ۵۰ درصد از دهه پنجم زندگی به بعد آن را تجربه می کنند. این ریزش مو را می توان با روش های مختلف درمان و یا کنترل نمود.
  • بهداشت ضعیف سر و شرایط محیطی: مردان معمولا بسته به شغل و حرفه خود بیشتر در محیط های مختلف و نامناسب قرار می گیرند و به همین دلیل سلامت پوست سر همواره در حال تهدید است و یکی از دلایل ریزش مو در مردان شرایط کاری است. برای کنترل ریزش مو در این حالت توصیه می شود همیشه پس از کار روزانه شست و شوی سر انجام گیرد و کلاه های مناسب با سایز سر استفاده شود.