مجله تندرستی

موهای خشک و آسیب دیده، مراقبت و درمان

موهای خشک

یکی از مشکلات رایج موها، ایجاد موهای خشک و آسیب دیده است. که موجب گره خوردن مو، ریزش آنها و دیگر عارضه های بسیاری می شود. اگر بیماری های داخلی و اختلال در عملکرد اعضای بدن، دلیل ایجاد موهای خشک نباشند. باید برای درمان و رفع خشکی مو، ابتلا دلایل را شناسایی نموده و سپس به درمان موهای خشک بپردازید. به همین منظور، در ادامه قصد داریم شما را با راهکارهای رفع خشکی مو، به طور کامل آشنا کنیم.

 

روش های مراقبت از موهای آسیب دیده

موهای خشک به دلیل واکنش الکتریسیته بالایی که دارند، بیشتر از موهای معمولی دچار گره خوردگی  می شوند. به همین دلیل برای رفع خشکی مو ها نیاز است تا، با شانه زدن صحیح از گره خوردن موها جلوگیری نمایید.

برای شانه کردن این نوع از موها بهتر است در ابتدا نوک موها را شانه بزنید و سپس به سمت ریشه بروید. همچنین برای رفع خشکی مو، از شانه کردن موهای خیس جدا خودداری نمایید.

به منظور رفع خشکی مو، بهتر است برای شانه کردن موهای خشک حتما از یک شانه دندانه درشت استفاده نموده و اجازه دهید موها کاملا خشک شوند و سپس آنها شانه بزنید. 

از طرفی برای شستشوی موهای خشک بهتر است از چنگ زدن زیادی موها به طور جدی خودداری کنید. همچنین سعی کنید برای جلوگیری از گره خوردن و ریزش موها، از شامپوهای مخصوص گره باز کن مو استفاده نمایید. 

 

ماسک مو برای موهای خشک

استفاده از ماسک مو، یکی از راهکارهای بسیار موثر در جلوگیری و رفع خشکی مو می باشد. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی تا حد بسیار زیادی به درمان خشکی موهایتان کمک نمایید. از انواع ماسک های طبیعی جهت درمان موهای خشک می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • استفاده از ماسک آووکادو، تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن خشکی موها دارد. کافی است مقداری آووکادو را به همراه چند قطره روغن نعنا له کنید. سپس آن را ۱۵ دقیقه روی موها قرار دهید. و در نهایت با استفاده از آب خنک آن را شستشو دهید. آووکادو تاثیر بسیار زیادی در حفظ رطوبت موها و تامین پروتئین های لازم مو دارد.
  • استفاده از ماسک روغن زیتون و موز نیز، در رفع خشکی مو، بسیار موثر است. مقداری موز را له کنید و به همراه چند قطره روغن زیتون مخلوط نمایید. این ماسک را روی پوست سر و موهای خشک قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. پس از نیم ساعت با استفاده از آب ولرم موها را به طور کامل شستشو دهید.
  • ماسک روغن نارگیل نیز، در جلوگیری و درمان موهای خشک، تاثیر گذار است. کافی است مقداری روغن نارگیل را روی پوست سر ماساژ دهید. فقط توجه داشته باشید که، از این ماسک برای موهای خیلی نازک استفاده نکنید. با توجه به سنگین بودن این روغن، زیرا ممکن است هنگام شستشوی ماسک از روی موها، دچار شکستگی و ریزش شوند. 

درمان موهای خشک و آسیب دیده

 

درمان موهای خشک و آسیب دیده

به منظور درمان موهای خشک و شکننده و رفع خشکی مو بهتر است موها را در طول روز فقط یکبار شانه بزنید و در صورت ضرورت تعداد دفعات شانه زدن را افزایش دهید. زیرا شانه کردن زیاد موها، موجب آسیب دیدگی کوتیکول موها می شود. 

شستشوی هر روزه موها با استفاده از شامپو، موجب از بین رفتن چربی موها می شود. به همین دلیل بهتر است در فصل گرما یکروز در میان و در فصل سرما، دو تا سه بار در هفته موها را شامپو بزنید. هر روز شستن موها موجب خشک و کدر شدن موها می شود.

 

برای شستن موها به منظور رفع خشکی مو، سعی کنید از شامپوهای مخصوص موهای خشک و آسیب دیده استفاده نمایید. این شامپوها به حفظ رطوبت موها و چربی پوست سر کمک بسیاری می کند. 

از شستن موها با آب داغ پرهیز نمایید. شستشوی موهای خشک با آب سرد، در رفع خشکی موها بسیار موثر است. آب داغ باعث باز شدن کوتیکول موها می شود. که در نهایت موجب ریزش مو و کدر شدن آنها می شود.

استفاده از سرم های مخصوص ضد وزی مو نیز، تاثیر بسیار شایانی در رفع خشکی موها دارند. این سرم ها دارای خاصیت آبرسانی هستند، که می توانند در حفظ رطوبت موها بسیار موثر باشند.

داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل نیز، می تواند از آسیب دیدگی و خشکی موها به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید. وجود ویتامین های A و C در تامین شادابی و حفظ قدرت موها بسیار ضروری هستند. 

هنگام صاف کردن موها و یا استفاده از هر گونه وسایل حالت دهنده مو، بهتر است از کرم های محافظ مو در برابر حرارت استفاده نمایید. حرارت بالای این دستگاه ها، موجب آسیب دیدن و شکننده شدن موها می شود.