مجله تندرستی

بهترین منبع ویتامین D

منابع ویتامین دی

منبع ویتامین D به عاملی گفته می شود که از طریق آن می توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد. بهترین راه برای دریافت ویتامین ها در بدن مصرف مواد مرتبط با این ویتامین، و یا اینکه مصرف مکمل های آن باشد. ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی است و این بدان معناست که می توان آن را از طریق مواد غذایی مختلف دریافت کرد و اگر آن در چربی های موجود در بدن وجود داشته باشد می توان آن را با سوزاندن اصولی چربی ها تا حدودی زیادی آزاد کرد. ویتامین دی به عنوان یک ویتامین بسیار مهم به محض ورود به بدن و جذب توسط ارگان های مربوطه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات مثبت خود را به همراه خواهد داشت. ویتامین دی باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود و در نتیجه جهت رشد و استحکام استخوان ها و همچنین دندان ها مناسب و ضروری است. امروزه تحقیقات گسترده ای بر روی خواص و اهمیت ویتامین دی انجام شده و به همین دلیل ثابت شده این ویتامین برای جلوگیری، کنترل و درمان برخی از بیماری ها مناسب است. از جمله بیماری ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • پوکی استخوان
  • راشیتیسم یا نرمی استخوان
  • ام اس
  • افسردگی فصلی
  • فشار خون بالا
  • انواع سرطان از جمله سرطان های دستگاه گوارش
  • مشکلات پاراتیروئید
  • بیماری های عفونی

 

مواد غذایی که به عنوان منبع ویتامین D شناخته می شوند

منبع ویتامین D می تواند ماده اولیه غذایی و یا یک غذای کامل باشد. مواد اولیه مختلفی وجود دارند که این ویتامین مهم در آنها وجود دارد، و در نتیجه می توان با مصرف آنها به صورت مستقیم و یا استفاده آنها در خوراکی های مختلف این ویتامین مهم را جذب کرد. یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین D ماهی است. تحقیقات گسترده بر روی انواع ماهی ها نشان داده که تعدادی از آنها سرشار از ویتامین دی هستند و می توان با مصرف منظم و دوره ای آنها ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را تامین کرد. ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی ساردین و ماهی تن از جمله ماهی هایی هستند که گوشت آنها به عنوان منبع ویتامین D شناخته می شود. البته به جمع این غذاهای دریایی باید میگو را نیز اضافه کرد. تحقیقات نشان داده هر ۸۵ گرم از میگو به طور متوسط حدود ۱۲۹ واحد ویتامین دی دارد. تخم مرغ نیز یکی از  مواد غذایی حاوی ویتامین دی است. بیشترین مقدار این ویتامین در زرده تخم مرغ است و معمولا تخم مرغ های محلی به دلیل آزاد بودن مرغ ها و استفاده بیشتر آنها از نور خورشید ویتامین دی بیشتری دارند.

منبع ویتامین D می تواند منشا گیاهی و یا حیوانی داشته باشد. به همین دلیل از دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین دی می توان به قارچ، شیرگاو، سویا، آب پرتقال، غلات و جو دوسر اشاره کرد. در حالت کلی می توان این مواد غذایی را به عنوان غنی ترین منابع ویتامین دی معرفی کرد.

 

چه خوراکی هایی منبع ویتامین D هستند؟

منبع ویتامین D گاهی می تواند یک خوراکی خوشمزه باشد. این خوراکی را می توان از مواد اولیه حاوی ویتامین دی تهیه کرد. البته برای اینکه یک خوراکی بتواند به عنوان منبعی از ویتامین دی به شمار برود، لازم است روش تهیه آن به گونه ای باشد که باعث نابودی و یا خنثی شدن ویتامین ها نشود. با این وجود این سوال پیش می آید که چه خوراکی هایی ویتامین دی دارند؟ برای پاسخ به این سوال می توان غذاهای ساده و یا مجلسی مختلفی را مثال زد، و ساده ترین خوراکی نیمرو است. در نتیجه می توان با مصرف این غذا در یکی از وعده ها و مخصوصا صبحانه، ویتامین دی روزانه بدن را تامین کرد. در ادامه پاسخ به سوال چه خوراکی هایی ویتامین دی دارند؟ می توان به سوشی، کنسرو ماهی، سبزی پلو با ماهی، ساندویچ سوسیس با سبزی، خوراک مرغ، کباب جگر گوساله و آش یا سوپ جو دو سر اشاره نمود. البته با کمی ذوق و سلیقه می توان از مواد اولیه ای که حاوی ویتامین دی هستند غذاهای خوشمزه فراوانی تهیه کرد. اگر بتوان این مواد غذایی را به صورت اصولی با هم تلفیق کرد در نتیجه می توان غذای تهیه شده از آنها را به عنوان غنی ترین منابع ویتامین دی قلمداد نمود.

 

 

بهترین منابع ویتامین D

آیا مکمل های ویتامین D واقعا به عنوان منابع ویتامین D اهمیت دارند؟

منبع ویتامین D گاهی می تواند از طریق مکمل های آن تامین شود. یکی از راه های جذب ویتامین دی کمک گرفتن از اشعه خورشید است. به طور کلی ویتامین دی در مکمل ها و یا غذاهای غنی شده به دو حالت  وجود دارد. حالت اول D2 یا ارگوکلسیفرول (Ergocalciferol) است. این نوع ویتامین D با تابش اشعه فرابنفش خورشید بر پوست و از ارگوسترول در مخمر تولید می‌شود. حالت دوم نیز D3 یا کوله‌کلسیفرول (Cholecalciferol) است. این نوع ویتامین D نیز با تابش توسط ۷-‌دهیدروکلسترول از لانولین و تغییر شیمیایی از کلسترول ها ساخته می‌شود. به همین دلیل از مکمل های ویتامین D برای درمان و کنترل برخی از بیماری ها استفاده می شود. این ویتامین ها در درمان بسیاری از بیماری ها بسیار شبیه به هم عمل کرده و نتایج یکسانی را بر جای می گذارند. اما برخی تحقیقات از تاثیرگذاری بیشتر و محسوس D3 یا کوله‌کلسیفرول صحبت کرده اند. در حالت کلی در مورد مصرف مکمل ها برای جلوگیری، کنترل و درمان بیماری ها پزشک معالج نظر می دهد.

 

نکات مهم در بهره گیری از انواع منابع ویتامین دی

منبع ویتامین D گاهی باید از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها برای افراد تامین شود. شرایط بدنی افراد و میزان نیاز آنها مورد مهمی است که حتما پزشک معالج باید در مورد آن تصمیم گیری کند. اما علاوه بر افراد بیمار، کودکان و خانم های باردار نیز باید به صورت جدی مصرف اصولی این ویتامین را مد نظر داشته باشند. برای انجام این کار می توان با یک پزشک و متخصص بارداری و کودکان مشورت کرد. اما در مورد افرادی عادی می توان به صورت روزانه بین ۲۰۴ تا ۲۸۸ برای مردان و همچنین ۱۴۴ تا ۲۷۶ واحد برای خانم ها استفاده کرد. ویتامین دی ویتامین مهمی است که می تواند سلامت جسمانی افراد در میانسالی و کهنسالی را تا حدود زیادی تضمین کند، به شرط اینکه برای مصرف آن برنامه اصولی وجود داشته باشد. افرادی که در مناطق دارای آفتاب مناسب زندگی می کنند می توانند با قرار گرفتن در معرض آفتاب نیاز بدن خود به این ویتامین را تامین کنند، در غیر این صورت استفاده جدی از خوراکی ها و یا مکمل ها توصیه می شود.