مجله تندرستی

مراقبت از موهای فر و مجعد

موهای فر

نگهداری از موی فر بسیار سخت تر از موهای نرم و لخت است، زیرا موهای فر بسیار خشک و شکننده هستند. به همین دلیل افرادی که دارای موهای فر و مجعد هستند، باید برای حفظ سلامت موهایشان نکات مراقبتی از این نوع مو را به طور کامل رعایت کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راه های مراقبت از موهای فر و مجعد، به طور کامل آشنا کنیم.

بهترین روش مراقبت از موی فر و مجعد

استفاده از روغن های طبیعی

موی فر و مجعد به دلیل فرم سیمی شکل و پیچی که دارند، بسیار حساس و شکننده هستند. به همین دلیل استفاده از روغن های طبیعی می تواند در نرم کردن موهای فر و مجعد به شما کمک بسیار شایانی نماید. همچنین استفاده از این روغن ها روی پوست سر، می تواند از بروز بیماری های پوستی سر، که در نهایت موجب ریزش مو می شوند، جلوگیری نماید.

آبرسانی موی فر

همانطور که در موارد فوق ذکر شد، یکی از مشکلات موهای فر و مجعد، خشکی و شکنندگی این موها است. به همین دلیل آبرسانی این نوع مو اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت آن دارد. 

استفاده از نرم کننده قبل از شستن موی فر

از دیگر روش های مراقبتی موهای فر و مجعد، استفاده از نرم کننده قبل از شامپو است. اینکار موجب می شود تا در هنگام شامپو زدن موها، آسیب کمتری به موها وارد شود.

پرهیز از شامپو زدن روزانه

شستشوی هر روز مو با استفاده از شامپو، موجب خشکی موها می شود. به همین دلیل افرادی که دارای موهای فر و مجعد هستند، بهتر است برای حفظ سلامت موهایشان از شامپو زدن هر روزه، خودداری نمایند. اگر مجبور به شستشوی روزانه موها شدید، استفاده از نرم کننده مو را فراموش نکنید.

انتخاب شامپوی مناسب

استفاده از شامپویی که مخصوص موهای فر و مجعد است، می تواند در حفاظت از موها به شما کمک نماید. شامپوهایی که چربی مو را از بین میبرند، می توانند به موهای شما آسیب برسانند.

از آب داغ استفاده نکنید

هنگام شستشوی موهای فر و مجعد، سعی کنید از آب داغ کمتری استفاده کنید. استفاده از آب سرد با بستن کوتیکول های مو، رطوبت را در ریشه موها حفظ می نماید. اما استفاده از آب داغ با از بین بردن رطوبت موها موجب خشکی و شکنندگی بیشتر موهای شما می شود.

تاثیر درست شانه کردن موی فر

شاید در ظاهر شانه کردن موها با یکدیگر هیچ فرقی نداشته باشند. اما باید بدانید که برای جلوگیری از ریزش موهای فر و مجعد و جلوگیری از آسیب دیدن آنها، بهتر است از روشی اصولی برای شانه کردن مو استفاده کنید. از محکم شانه کردن موهای فر جدا خودداری نمایید. زیرا این کار موجب ریزش مو و گره خوردن تارهای مو می شود. 

بدترین زمان برای شانه کردن مو، زمانی است که، موها کاملا خیس هستند. در این مواقع شانه کردن مو باعث می شود تا آنها کاملا از فولیکول مو جدا شوند. که این کار موجب کم پشتی موها در طولانی مدت می شود. همچنین بهترین زمان برای شانه کردن موهای فر و مجعد، زمانی است که موها هنوز مرطوب هستند و اثرات نرم کننده روی آنها باقی مانده است. احتمال گره خوردن تارهای مو در این زمان بسیار کمتر از دیگر مواقع است. از طرفی سعی کنید هنگام شانه کردن موها، آنها را از پایین به بالا شانه کنید. یعنی در ابتدا نوک موها را شانه بزنید و به همین ترتیب به سمت ریشه های مو بروید.

استفاده از برس مخصوص موهای فر

هنگام شانه زدن موهای فر و مجعد باید برسی را انتخاب نمایید، که باعث ایجاد الکتریسیته در مو نشود. به همین دلیل بهترین و مناسب ترین برس برای این نوع از مو، برس چوبی با دندانه های درشت است. این برس ها در کنار حفظ فرهای مو، موجب شانه شدن آنها نیز می شود.

موهای خود را دائما کوتاه کنید

یکی از مشکلات افرادی که موی فر و مجعد دار هستند، ایجاد موخوره در انتهای موها است. برای اینکه از ایجاد موخوره در موهایتان جلوگیری نمایید، بهتر است در فاصله های زمانی کوتاه، مقداری از انتهای موهایتان را کوتاه نمایید. این کار از به وجود آمدن موخوره به شکل شگفت انگیزی جلوگیری می نماید.

استفاده از سرم موی مناسب

استفاده از سرم موی مناسب پس از استحمام می تواند در نرم کردن موهای شما، بسیار موثر باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از زدن سرم مو به ریشه موها خودداری نمایید. زیرا این کار می تواند موجب ریزش موهای شما شود.