مجله تندرستی

چاقی بعد از یائسگی زنان و روشهای جلوگیری از آن

چاقی بعد از یائسگی زنان

یائسگی زنان یکی از چرخه های طبیعی زندگی آنها به شمار می رود، که از سن خاصی شروع می شود و به طبع آن یک سری اتفاقات طبیعی و گاه ناخوشایند در بدن خانم ها رخ می دهد. در واقع این اتفاق زمانی در بدن خانم ها بروز می کند که آنها قدرت باروری خود را از دست می دهند و پس از این فرایند، تخمدانها ها دیگر قابلیت تخمک گذاری ندارند. سن متوسط بروز یائسگی بین ۴۵ تا ۵۵ سال است اما با این حال گاه در مواردی مشاهده می شود که برخی از خانم ها آن را زودتر و یا دیرتر تجربه می کنند که این اتفاق به دلایلی مختلف بروز می کند که قطعا اختلالات هورمونی از جمله آنها می باشند. یائسگی اتفاقی است که به مرور و به آرامی در چرخه طبیعی بدن خانم ها بروز می کند و معمولا در ابتدا با قاعدگی های نامنظم و ایجاد فاصله در بین قاعدگی ها مشاهده می شود و کم کم از تعداد قاعدگی ها کم می شود و در نهایت قطع کامل چرخه قاعدگی و یائسگی اتفاق می افتد. از لحاظ علمی نیز یائسگی زمانی اتفاق می افتد که یک سال از آخرین قاعدگی یک خانم گذشته باشد. معمولا با بروز این پدیده طبیعی در بدن تغییراتی در بدن برخی از خانم ها نمایان می شود که از جمله آنها می توان به افزایش وزن اشاره کرد، و این موضوع با نام افزایش وزن یائسگی شناخته می شود.

 

 افزایش وزن بعد از یائسگی زنان چیست؟ و چگونه بروز می کند؟

یائسگی زنان اتفاقی است که با چند علائم طبیعی بروز می کند که یکی از مهمترین و شایع ترین آنها افزایش وزن است. آمار و تحقیقات نشان داده که این اضافه وزن در صورت عدم توجه در مراحل اولیه، تقریبا برگشت ناپذیر است و این موضوع به یکی از شایع ترین مشکلات خانم ها پس از یائسگی تبدیل شده است. چند عامل مهم در بروز این عارضه نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به اثر کاهش هورمون استروژن اشاره کرد. تحقیقات نشان داده که کاهش سطح استروژن در بدن با افزایش وزن بعد از یائسگی رابطه مستقیم دارد. در واقع این هورمون به سوخت و ساز در بدن کمک می کند، و در نتیجه با کاهش آن سوخت و ساز در بدن کم شده و انباشته شدن چربی ها در بدن صورت می گیرد. در واقع علت اصلی چربی شکم در دوران یائسگی این موضوع است. همچنین معمولا بعد از دوران یائسگی تحرک خانم ها کمتر می شود و به همین دلیل اضافه وزن به صورت جدی بروز می کند. اضافه وزن در دوران یائسگی بایستی به صورت جدی و اصولی مدیریت شود زیرا در غیر این صورت زمینه برای بروز انواع بیماری ها در بدن فراهم می شود که از جمله آنها می توان به بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی، سرطان سینه، دیابت و غیره اشاره کرد.

 

 راه های مقابله با افزایش وزن بعد از یائسگی

یائسگی زنان و افزایش وزن بعد از آن از معضلاتی است که به دغدغه اصلی بسیاری از خانم ها می باشد و می توان آن را با روش های مختلفی درمان کرد که یکی از بهترین آنها انجام ورزش و افزایش تحرک روزانه است. البته با توجه به اینکه سن خانم ها در این دوران زیاد است، نیاز به انجام حرکات سنگین ورزشی نیست و می توان با پیاده روی ساده، انجام حرکات ایروبیک و غیره انواع اضافه وزن یائسگی و چاقی شکم را درمان کرد. البته برای انجام این کار احتیاط هایی وجود دارد و خانم هایی که در معرض پوکی استخوان و یا مستعد به آن هستند بایستی از انجام حرکات سنگین و یا ورزش هایی که آسیب دیدگی های شدید را در پی دارند، خودداری کنند. توصیه می شود برای انتخاب بهترین تمرینات جهت کاهش وزن در یائسگی با یک متخصص لاغری مشاوره نمایید، و قطعا او می تواند بر اساس شرایط بدنی شما بهترین شیوه را برای کاهش وزن تجویز نماید.

 

یائسگی زنان و چاقی

 

کاهش وزن با رژیم لاغری یائسگی زنان

یائسگی زنان و افزایش وزن ناشی از آن را می توان با استفاده از رژیم لاغری یائسگی مدیریت کرد. برای اینکه بتوان وزن خود را با استفاده از رژیم غذایی مدیریت و کنترل رعایت چند نکته لازم و ضروری است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مصرف چربی ها را به حداقل برسانید: چربی های مختلف مخصوصا چربی های اشباع نقش قابل توجهی در افزایش وزن یائسگی و چاقی شکم دارد. به همین دلیل توصیه می شود که خانم ها در دوران یائسگی مصرف چربی ها را به حداقل برسانند و تا حد امکان از شیوه های جایگزین پخت و پز به جای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنند.
  • زیاد آب بنوشید: توصیه می شود خانم های یائسه به طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنند زیرا مصرف آب زیاد باعث افزایش سوخت و ساز در بدن شده، و می تواند به کاهش وزن در یائسگی کمک کند.
  • کلسیم مصرف نمایید: زنانی که وارد مرحله یائسگی شده اند و بالای ۵۰ سال سن دارند مجاز هستند تا روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت نمایند. شیر، ماست، ماهی ساردین و تن، لوبیا و عدس، کلم پیچ، شلغم و غیره از جمله مهمترین مواد غذایی هستند که سرشار از کلسیم می باشند و می توان از آنها برای حذف چربی شکم در دوران یائسگی زنان استفاده کرد.
  • مصرف میوه سبزیجات:  میوه و سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر می باشند و به همین دلیل می توانند نقش موثری برای کاهش وزن در یائسگی داشته باشند. به طور کلی سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها هستند و در نتیجه می توان با مصرف آنها عوارض ناشی از یائسگی زنان را رفع نمود.

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را قطع کنید: به طور کلی مصرف دخانیات و یا مشروبات الکلی زیان بار است و مصرف آنها در دوران یائسگی زنان باعث افزایش وزن و چاقی می شود. در نتیجه توصیه می شود خانم برای کاهش و کنترل وزن خود در این دوران مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را قطع کنند تا بدن و زندگی سالم تری داشته باشند.