مجله تندرستی

رابطه بی خوابی و پرخوری

پرخوری

افرادی که در طول روز و یا در ساعات قبل از خواب، تنقلات و شیرینی جات مصرف می کنند. معمولا افرادی هستند که علاوه بر چاقی دچار اختلالات خواب، می شوند. زیرا تنظیم نبودن ساعات خواب و بیداری و پرخوری، تاثیرات مستقیمی بر روی عملکرد مغزی انسان دارد. همچنین بی خوابی نیز می تواند موجب پرخوری افراد و در نهایت افزایش وزن آنها شود. زیرا مغز بیش از توان خود فعالیت می کند و بدن نیاز بیشتری به خوراکی های شیرین احساس می کند. در ادامه قصد داریم شما را با ارتباط میان بی خوابی و پرخوری، بیشتر آشنا کنیم.

 

عوارض بی خوابی

بی خوابی یکی از دلایل اصلی سکته های مغزی می باشد. زیرا زمانی که مغز نیاز به استراحت دارد، در حال فعالیت می باشد. همین موضوع موجب می شود تا احتمال بروز سکته های مغزی در فرد افزایش یابد. همچنین افرادی که دچار بی خوابی هستند، معمولا به بیماری های دیابت نوع ۲ دچار می شوند. از طرفی این اختلال در خواب می تواند زمینه ساز تحریک اشتهای کاذب در فرد شود. که در نهایت به چاقی منجر می گردد.

حمله قلبی و احتمال ابتلا به سرطان از دیگر عوارض کم خوابی می باشد. از طرفی افرادی که در شب خواب کافی نداشته باشند، معمولا بیشتر از دیگر افراد به فشار خون بالا مبتلا می شوند. همچنین پیری زودرس پوست و ایجاد سیاهی زیر چشم هم از عوارض بی خوابی جدا نمی باشد. از دیگر عوارض کم خوابیدن و نداشتن خواب مناسب می توان به بد خلقی، اختلال در بینایی، سردرد های مزمن، ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها،  اختلال در یادگیری و کاهش تمرکز و سرعت عمل اشاره نمود. 

 

 رابطه بی خوابی با پرخوری و اضافه وزن 

پرخوری و مصرف بیش از اندازه شیرینی جات و تنقلات از دلایل و عوامل اصلی اضافه وزن می باشند. معمولا افرادی که در طول شب خواب کافی ندارند و یا دیرتر از زمان مناسب به رختخواب می روند، بیشتر از سایر افراد به خوردن شیرینی و تنقلات علاقه نشان می دهند. زمانی که فرد دچار کم خوابی می شود، یعنی بیش از توان مغز از آن کار می کشد. به همین دلیل مغز شروع به فعالیت کاذب نموده و بخشی از مغز را با نام آمیگدال درگیر می کند.  این بخش که به پادشاه مغز معروف می باشد، دچار اختلال شده و در نهایت فرمان گرسنگی و میل به شیرینی جات را می دهد. 

 رابطه بی خوابی و پرخوری

چگونگی تاثیر بی خوابی بر روی چاقی

کم خوابی با تاثیر گذاشتن بر روی هورمون ها، تعادل آنها را بهم می ریزد. از آنجایی که اختلال در خواب، موجب افزایش گرلین ( تحریک اشتها)  و کاهش سطح  لپتین ( احساس سیری بعد از غذا) می شود. این دو هورمون نقش بسیار حیاتی در کنترل اشتها دارند و در صورت عدم تعادل هورمون ها، فرد نیاز بیشتری به غذا احساس نموده و بدن غذایی بیشتر از سطح نیاز دریافت خواهد نمود. 

افرادی که در طول شبانه روز خواب کافی دارند، معمولا رژیم غذایی سالم تری را نیز دنبال می کنند. خستگی موجب می شود تا، شما غذاهایی با کالری بالا انتخاب نمایید. از طرفی این غذاها به سرعت هضم نمی شوند و در خواب به چربی های مزاحم تبدیل می گردند.

از طرفی بی خوابی موجب بی حوصلگی و خستگی مفرط بدن می شود. که به طبع از فعالیت بدن می کاهد. با کاهش سوخت و ساز بدن، چربی بیشتری در بدن ذخیره شده و در نهایت موجب چاقی و اضافه وزن می گردد. همچنین کم خوابی با تاثیر منفی بر روی سیستم گوارشی و ایجاد افسردگی نیز می تواند بر روی افزایش وزن تاثیرات منفی داشته باشد. 

 

درمان بی خوابی و پرخوری

برای اینکه بتوانید بی خوابی خود را درمان کنید. در ابتدا نیاز است تا با دلیل اصلی بی خوابی خود آشنا شوید. خیلی از افراد روش های متفاوتی را برای درمان بی خوابی خود امتحان نموده ولی نتیجه ای نگرفته اند. علت این موضوع عدم اطلاع کافی در رابطه با دلیل کم خوابی است. خیلی از افراد به دلیل چاقی بیش از حد دچار اختلال در خواب می شوند. کنترل وزن یکی از موثرترین راهکار های تنظیم خواب می باشد. افرادی که دارای تناسب اندام می باشند، معمولا خواب راحت تری را تجربه می کنند. 

از طرفی برخی از افراد دائما مضطرب هستند. اضطراب و استرس نیز، تاثیر بسیار زیادی در مختل شدن خواب مناسب دارد. اگر می خواهید خوابی متعادل داشته باشید، باید با راهکارهای مقابله با اضطراب و استرس به طور کامل آشنا شوید. 

از دیگر مواردی که در درمان بی خوابی بسیار موثر می باشند، می توان به رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن،  تمرینات آرامش بخش و کاهش فکر و خیال در هنگام خوابیدن اشاره نمود.