مجله تندرستی

بهترین نان ها برای مصرف روزانه کدامند؟

نان برای صبحانه

بهترین نان برای مصرف روزانه، نان هایی هستند که بتوانند علاوه بر ایجاد حس سیری، فواید و خواصی برای بدن به همراه داشته باشند.  انواع نان به عنوان یکی از قوت های اصلی انسان به شمار می روند که معمولا از آرد غلات مختلف تولید می شوند و علاوه بر اینکه جنبه غذایی برای انسان دارند، ویتامین ها و مواد موجود در آنها نیز برای رشد بدن مفید می باشند. گندم و جو دو غلات مهمی هستند که بشر در طول تاریخ از آرد آنها برای تهیه نان استفاده کرده است. در مورد تاریخچه دقیق تولید نان اطلاع دقیقی در دست نیست اما بر طبق یافته احتمال می رود بشر از عهد حجر با این فن آشنا شده است. در گذشته تولید نان معمولا در خانه و به وسیله خانم ها انجام می شد و پخت نان یکی از مهمترین وظایف آنها در منزل بود اما امروزه با گسترش شهرها و رواج شهرنشینی مدرن، این اتفاق به ندرت رخ می دهد و تنها می توان این اقدام را در روستاها مشاهده کرد. به همین دلیل امروزه نان مورد نیاز جامعه معمولا از مراکز بیرون از منزل و از طریق نانوایی های سنتی و یا مجتمع های تولیدی نان تهیه می شود. این موارد باعث شده اند که امروزه نمونه های مختلفی از نان وجود داشته باشند. ما در ادامه این متن قصد داریم انواع نان را معرفی کرده و بهترین نوع نان را برای کاربردهای مختلف معرفی کنیم.

 

 

بهترین نان برای مصرف روزانه و صبحانه

بهترین نان برای مصرف روزانه نان هایی هستند که بتوانند انرژی مورد نیاز برای کار روزانه را تامین کرده و در کنار این موضوع برای سلامتی  نیز مفید باشند. صبحانه یکی از وعده های غذایی مهم است که با مصرف مواد مفید در آن می توان تغذیه ای سالم تر داشت. انواع نان عنصر ثابت و مهم وعده صبحانه به شمار می روند  و به همین دلیل لازم است که در این وعده غذایی از نان های مناسب استفاده شود. یکی از بهترین انواع نان برای صبحانه که از گذشته در این وعده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، نان سنگک است. علاوه بر این نان هایی مثل لواش و تافتون نیز برای وعده صبحانه مناسب هستند، و کسانی که میانه خوبی با نان سنگک ندارند، می توانند از این نان ها استفاده کنند. اما بهترین نان برای صبحانه برای کسانی که در رژیم لاغری هستند، نان های سبوس دار هستند.

 

 

بهترین نانها برای لاغری 

بهترین نان برای مصرف روزانه کسانی که به لاغری اهمیت می دهند نانی است که بتواند در آنها حس سیری ایجاد کرده و در کنار این موضوع ویتامین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. در اولین پیشنهاد می توان بهترین نان رژیمی برای لاغری را، نان کامل و سبوس دار  دانست. زیرا فیبر و پروتئین موجود در این نان حس سیری در افراد ایجاد می کنند. چاودار نیز از نانهای خوب برای لاغری به شمار می رود. چاودار گیاهی از تیره گندمیان است که سرشار از فیبر بوده و به راحتی هضم می شود و به همین دلیل محصول مناسبی برای لاغری و کاهش وزن می باشد. البته نان جو و نان کتان نیز محصولات خوبی هستند که می توان از آنها برای لاغری استفاده کرد.

 

بهترین نان برای مصرف روزانه و مناسب برای گوارش

بهترین نان برای مصرف روزانه و دستگاه گوارش، نان هایی هستند که برای افراد ایجاد ناراحتی گوارشی نکنند و بتوانند با هضم اصولی به دستگاه گوارش و قسمت های مختلف آن کمک کنند. برای مثال بهترین نان برای معده، نان هایی هستند که از آرد سبوس دار تهیه شده باشند. نان های سنتی و غیر سنتی مختلفی هستند که با آرد سبوس دار تهیه می شوند که از جمله آنها می توان به نان سنگک، نان های سبوس جو و گندم اشاره کرد. در نتیجه می توان با مصرف نان مناسب برای معده، سیستم گوارش بهتری داشت و از بیماریی هایی مثل رفلاکس معده، زخم معده و غیره جلوگیری کرد. همچنین سیستم گوارش شامل قسمت های دیگری نیز می شود که روده ها از جمله آنها می باشد و به همین دلیل اگر دارای مشکلات روده های هستید بایستی از بهترین نان برای روده استفاده کنید تا بتوانید بیماری های ایجاد شده در روده را کنترل و درمان کنید. از بهترین نان برای روده، می توان به نان های سبوس دار گندم و جو اشاره کرد. به طور کلی مناسبترین نان برای گوارش و قسمت های مختلف آن نان های سبوس دار هستند.

C:\Users\SAEED\Downloads\nan.jpg

بهترین نان برای مصرف روزانه افراد دیابتی

بهترین نانها برای دیابت نانی است که که بتواند بر کنترل و درمان بیماری آنها نقش داشته باشد. متاسفانه دیابت یکی از بیماری های شایع قرن حاضر است و افراد مبتلا به این بیماری برای کنترل و درمان بیماری خود بایستی علاوه بر مصرف داروها و کنترل تغذیه خود، از بهترین نان رژیمی استفاده کنند. در حالت کلی بهترین نان برای دیابت نان سبوس دار سنگک است اما بایستی در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. افراد دیابتی مجاز هستند دو کف دست نان سنگک در صبحانه، و دو کف دست در وعده شام میل کنند. همچنین نان جو نیز به عنوان یکی از بهترین نانها برای کنترل و درمان دیابت می باشد و افراد دیابتی می توانند از آنها استفاده کنند.

 

 چه نانی برای یبوست خوب است؟

بهترین نانها برای مصرف روزانه افراد مبتلا به یبوست نیز نان های سبوس دار هستند. به طور کلی تحقیقات نشان داده که مصرف مداوم نان های فاقد سبوس می تواند تاثیرات نامطلوبی در دستگاه گوارش داشته باشد به همین دلیل می توان با مصرف نان های سبوس دار در وعده های غذایی مختلف این عارضه و بیماری ناخوشایند کنترل و درمان کرد.

 

بهترین نانها برای بدنسازی کدام است؟

بهترین نانها برای مصرف روزانه افرادی که در حرفه بدنسازی فعالیت دارند، نانی است که بتواند ویتامین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. از بهترین نان برای بدنسازی می توان به آنهایی اشاره کرد که با استفاده از آرد کامل تهیه شده باشند. نان های غلات کامل شامل نان گندم، نان جو و نان برنج هستند که در زمره بهترین نان برای ورزش بدنسازی می باشند.