مجله تندرستی

فواید مسواک زدن زبان

مسواک زبان

رعایت بهداشت یکی از لازمه های حفظ سلامتی انسان ها است. بهداشت دهان و دندان نیز از این قاعده جدا نمی باشد. خیلی از افراد فکر می کنند که، بهداشت دهان و دندان به معنای مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه است. اما در برخی مواقع با رعایت این نکات باز هم مسائلی مانند بوی بد دهان آنها را آزار می دهد. به همین دلیل باید بدانید که، بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان مرتبط به مسواک زدن زبان می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با طریقه مسواک زدن زبان و همچنین اهمیت مسواک زدن زبان، به طور کامل آشنا کنیم.

.

مشکلات ناشی از عدم تمیز کردن زبان

بعد از هر وعده غذایی، مقداری از غذا میان دندان ها باقی می ماند که، به مرور زمان تبدیل به باکتری های مضر و در نهایت موجب تشکیل پلاک دندانی می شود. به همین دلیل در صورت مسواک نزدن، ممکن است به پس از مدتی پلاک های دندانی موجب عوارضی همچون بوی بد دهان، التهاب لثه، پوسیدگی دندان ها و در نهایت افتادن آنها گردد. از جمله فواید مسواک زدن، می توان به جلوگیری از تشکیل پلاک و رفع بوی بد دهان اشاره نمود. 

 اما این تمامی موارد بهداشتی دهان و دندان نیست. خیلی از افراد به سلامت و تمیزی دندان ها اهمیت بسیاری می دهند. اما از تمیزی زبان غافل می شوند. زیرا فکر می کنند که، زبان نیازی به نظافت ندارد. زبان دارای منافذ ریزی می باشد که، پس از هر بار غذا خوردن در صورت تمیز نشدن،می تواند موجب رشد باکتری ها روی زبان شود. به همین دلیل مسواک کردن زبان روشی مناسب برای نظافت زبان می باشد. 

باکتری های روی زبان در صورتی که تمیز نشوند، می توانند موجب بوی بد دهان، کاهش حس چشایی و در برخی مواقع پوسیدگی دندان ها شود. 

.

فواید مسواک زدن زبان

یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که عدم مسواک کردن زبان می تواند برای شما ایجاد نماید، تنفسی بد بو است. به همین دلیل اگر با مسواک زدن دندان ها، نمی توانید بوی بد دهان خود را از بین ببرید، می توانید به رفع بوی بد دهان با مسواک زدن زبان کمک نمایید. 

مسواک زدن زبان می تواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. از جمله مزایای مسواک زدن زبان، می توان به تقویت حس چشایی اشاره نمود.از آنجایی که وجود باکتری ها روی زبان می تواند جوانه های چشایی را پوشش دهند. در این صورت طعم غذای کمتری را احساس خواهید نمود. 

زبان در حالت طبیعی صورتی و یا قرمز رنگ است. در صورتی که باکتری روی آن تجمع نماید، می تواند موجب سیاه شدن سطح زبان شود. که اگر تمیز نشوند، پس از مدتی به سختی تمیز خواهند شد. مسواک زدن زبان از بروز این سیاهی جلوگیری می نماید. تمیز کردن زبان، می تواند از بروز عفونت های قارچی یا همان برفک ها روی زبان جلوگیری نماید. 

در برخی مواقع آلودگی زبان می تواند موجب بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندان ها شود. مسواک زدن روی زبان می تواند از این بیماری ها تا حدود زیادی جلوگیری نماید.

.

نحوه ی مسواک زدن زبان

برای مسواک زدن زبان، در ابتدا باید مسواک مناسبی را برای تمیز کردن زبان انتخاب نمایید. یک سری از مسواک های مخصوصی جهت تمیز کردن زبان، در داروخانه ها موجود است که می توانید از آنها استفاده نمایید. برخی از مسواک های دندان نیز دارای قسمت مخصوصی به منظور استفاده بر روی زبان هستند، که از آنها نیز می توانید استفاده نمایید. 

برای تمیز شدن زبان نیاز است تا روزانه حداقل یک یا دو بار زبان خود را مسواک بزنید. بهترین زمان برای  این امر، هنگام مسواک زدن به دندان ها است. هر زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید، بلافاصله زبان خود را نیز تمیز نمایید. در این مواقع نیازی به استفاده مجدد از خمیر دندان نمی باشد. 

روش صحیح مسواک زدن زبان به این صورت است که، چند بار مسواک را روی قسمت جلویی زبان بکشید. از آنجایی که مسواک زدن به عقب زبان می تواند موجب حالت تهوع شود، نیازی نیست مسواک را به حلق خود نزدیک نمایید. همچنین بهتر است مسواک را به صورت عمودی روی زبان بکشید، در این صورت احتمال ایجاد حالت تهوع، بسیار کاهش می یابد. 

در صورتی که قبلا از مسواک برای تمیز کردن زبان خود استفاده نکرده اید، می توانید علاوه بر مسواک از دهانشویه های آنتی باکتریال نیز استفاده نمایید. این کار موجب می شود تا، باکتری های باقی مانده و قدیمی روی زبان نیز در مدت زمان کمتر و آسان تر از بین بروند.