مجله تندرستی

اشتباهات در شستن دستها

شستن دستها

امروزه بیماری کرونا، یکی از خطرناک ترین و جدی ترین مشکلات اجتماعی و فردی به شمار می رود. این بیماری که تا کنون جان هزاران هزار نفر از مردم جهان را گرفته است، همچنان از بزرگ ترین دغدغه های جامعه پزشکی می باشد. که متاسفانه در حال ظاهر، راه حلی قطعی برای درمان آن وجود ندارد. به طور کلی امروزه پیشگیری بهترین و موثرترین راه درمان این بیماری شناخته شده است. یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستن دستها است. که در ادامه با صحیح شستن دستها و اشتباهات رایج در شستن آنها، بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

اشتباهات رایج در شستن دستها

از اشتباهات رایج در شستن دستها می توان به عدم استفاده درست و کافی از صابون اشاره نمود. اگر از صابون مایع استفاده می کنید، بهتر است به اندازه یک سکه صابون را کف دست خود بریزید. برای تمیز شدن بهتر دستها، می توانید قبل از استفاده از صابون دستهای خود را با آب مرطوب نمایید. سپس تمام قسمت های دست خود را با استفاده از صابون کفی کنید و در نهایت دستهای خود را با آب بشویید.

شستن تمامی قسمت های دست را جدی بگیرید. ویروس و باکتری ها می توانند در هر قسمتی از دست لانه کنند. بنابراین سعی کنید تمامی قسمت های دست ( خطوط کف دست، میان انگشتان، زیر ناخن ها، مچ دست و … ) را به طور کامل بشویید. برای اینکه بتوانید تمامی بخش های مختلف دست را به خوبی بشویید، نیاز است تا زمان کافی برای شستن دستها در نظر بگیرید.

با توجه به ویروس مرموزی که امروزه زندگی تمامی قشرهای جامعه و جهان را درگیر نموده است. بهتر است که به تعداد دفعات شستن دستها، دقت کنید. به طور مثال پس از هر بار بیرون رفتن، قبل از خوردن غذا، پس از خرید، در صورت تماس دست با وسایل عمومی و … نیاز است که دستها را بشویید. 

آبکشی نمودن دستها از مراحل مهم دست شستن می باشد. شما باید به میزان کافی دستها را آبکشی کنید تا، زمانی که مواد شوینده به طور کامل از روی دستها پاک شود. رطوبت یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در انتقال بیماری و ویروس ها می باشد. بنابراین بهتر است که، پس از شستن دستها، آنها را به خوبی و به طور کامل خشک کنید. 

شستن دست با آب داغ از دیگر اشتباهات رایج در دست شستن، می باشد. از آنجایی که آب داغ به خصوص در فصل سرما، موجب لذت بردن از شستن دستها می شود، خیلی از افراد استفاده از آن را ترجیح می دهند. اما استفاده از آب داغ باعث ایجاد حساسیت و آسیب دیدن پوست دست می گردد. شستن دست با آب سرد موجب بسته شدن منافذ باز پوست می شود. از طرفی آب سرد موجب واکنش ترمیمی پوست دست ها نیز می گردد. 

همچنین شستن دستها با مایع ظرفشویی یکی دیگر از این دست اشتباهات می باشد. مایع ظرفشویی از موادی تولید شده است که جرم های سخت و روغنی را از روی ظروف پاک می نماید. به همین دلیل در صورت برخورد با دست ممکن است موجب، واکنش های آلرژیک و حساسیتی دست شود. از طرفی استفاده از مایع  ظرفشویی موجب خشک شدن و پوسته پوسته شدن دست ها می شود. به همین دلیل است که پشت تمامی مایع های ظرفشویی نوشته شده که، از شستن دستها با این مایع خودداری نمایید.

شستن دست ها

نحوه درست شستن دست ها در دوران کرونا

از آنجایی که یکی از مهم ترین اصول مبتلا نشدن به کرونا، شستن دستها می باشد. آشنایی با نحوه صحیح دست شستن بسیار حائز اهمیت می باشد. در ابتدا بهتر است با استفاده از آبی روان، دستهای خود را خیس کنید. سپس از صابون مایع و یا جامد به اندازه کافی، به دست های خود بزنید. تا اندازه ای که تمامی دست شما با کف صابون پوشانده شود. 

در ادامه نیاز است که تمامی دست (که شامل پشت دستها، میان انگشتان دست، ناخن ها، خطوط کف دست و مچ دست ها می شود) را به طور کامل بشویید. سعی کنید مدت زمان شستشوی دست ها حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد. در ادامه با استفاده از آب روان، تمامی دست ها را به طور کامل آبکشی کنید. در نهایت برای جلوگیری از انتقال ویروس ها، دست ها را با استفاده از حوله یکبار مصرف به طور کامل خشک نمایید.

 

زمان شستن دستها در دوران کرونا

به طور کلی در این دوران باید در هر زمانی دستهای خود را شست. از جمله زمان های شستشوی دستها می توان به لمس وسایل عمومی مانند پول، بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، قبل و بعد از خوردن غذا، پس از بیرون گذاشتن آشغال ها، پس از ورود به خانه و تعویض لباس ها و …. اشاره نمود.