مجله تندرستی

خروپف ، علل و راه های قطع آن

خرپف

خروپف کردن یکی از واکنش های بدن نسبت به عوامل خطرساز برای سلامتی است. که معمولا شخصی که کنار شما می خوابد به آن پی می برد. در برخی از مواقع ممکن است فرد به دلیل خروپف، خواب با کیفیت و کافی نداشته باشد. از طرفی کمبود خواب می تواند موجب افسردگی، ناراحتی های عصبی، اختلال در تمرکز، بیماری قلبی و عروقی، چاقی، دیابت و یا حتی مرگ شود. به همین دلیل باید درمان خروپف را کاملا جدی گرفت. خروپف کردن می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم شما را با علل خروپف و راههای درمان آن، به طور کامل آشنا کنیم.

 

چرا خروپف می کنیم؟

خروپف کردن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. یکی از این دلایل بارداری است. از آنجایی که در بارداری با رشد جنین مجرای تنفسی مادر تنگ می شود. ممکن است نفس کشیدن در خواب را، برای مادر دشوار کند. این دوره معمولا کوتاه مدت می باشد و پس از زایمان برطرف خواهد شد.

گرفتگی بینی و خروپف نیز ارتباط بسیار مستقیمی با یکدیگر دارند. از آنجایی که اصلی ترین علت خروپف گرفتگی مجرای تنفسی مانند بینی و حلق است. لرزش مجرای تنفسی می تواند صدایی در طول خواب ایجاد نماید. همچنین شکستگی و وجود پولیپ در بینی نیز می تواند علت خروپف بلند باشد. 

از دیگر دلایل ایجاد این مشکل می توان به سالخوردگی، اضافه وزن، آلرژی های فصلی، خشکی هوا، مصرف الکل و دخانیات و همچنین عوامل ارثی و … اشاره نمود.

 

علائم خروپف

خرخر کردن می تواند با علائمی پس از بیدار شدن همراه باشد. از این علائم می توان به احساس سوزش در گلو، خشک شدن دهان، احساس خستگی و بی حالی پس از بیدار شدن، اختلال در تمرکز و حافظه، سردرد پس از بیدار شدن، ایجاد حساسیت و قطع تنفس به همراه احساس خفگی در خواب اشاره نمود.

خروپف

راه های جلوگیری

روش های متعددی برای از بین بردن صدای خرخر وجود دارد. که با توجه به دلیل خروپف، می توانید از روش درمانی مناسب استفاده نمایید. در برخی از مواقع خروپف کردن به دلیل خشکی هوا است. در اینگونه مواقع می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید. زمانی که هوای اتاق خشک می شود، مجرای گلو و بینی را تحریک نموده و موجب خشک شدن آنها می شود. در اینگونه مواقع استفاده از دستگاه بخور، می تواند رطوبت مورد نیاز محیط را تامین نماید.

همچنین نوشیدن آب قبل از خواب نیز می تواند در کاهش صدای خرخر، ناشی از خشکی هوا موثر باشد. معمولا خیلی از افراد زمانی که به پشت می خوابند بیشتر خروپف می کنند. به همین دلیل یکی دیگر از راههای قطع خرخر، تغییر مدل خوابیدن است. اگر شما نیز در خواب خرخر می کنید، بهتر است عادت کنید به پهلو بخوابید. این کار تا میزان قابل توجهی صدای خرخر کردن شما را، کاهش می دهد.

در صورتی که صدای خرخر به دلیل گرفتگی بینی باشد. بهتر است قبل از خوابیدن راه بینی خود را باز نمایید. اسپری هایی در داروخانه وجود دارند که، می توانند در باز کردن راه تنفس از بینی به شما کمک نمایند. همچنین دوش گرفتن با آب گرم، قبل از خواب نیز می تواند به باز شدن راه بینی کمک نماید. 

از طرفی امروزه افرادی که دچار خروپف می شوند، می توانند از داروخانه گیره هایی برای کنترل خرخر تهیه نمایند. این گیره ها در بالای دندان ها قرار گرفته و در نهایت مسیر عبور هوا را باز می کند. که در نهایت موجب می شود فرد در طول شب به راحتی نفس بکشد.

 

راهکار های قطع خروپف 

اگر قصد دارید صدای خروپف خود را برای طولانی مدت قطع نمایید. بهتر است برخی از توصیه های پزشکی را جدی بگیرید. به طور مثال از سیگار کشیدن اجتناب کنید. کشیدن سیگار موجب خشک شدن مجاری تنفسی و ریوی می شود. به همین دلیل ممکن است موجب اختلال در تنفس شما شود. 

همچنین سعی کنید اتاق و تخت خود را همیشه تمیز نگه دارید. تمیزی رختخواب از ماندگاری آلرژن ها در تارهای پارچه جلوگیری می نماید. بهتر است برای اطمینان از تمیزی تخت و اتاق از جاروبرقی با مکش بالا استفاده نمایید. تا تمام آلودگی ها را از سطوح پاک نمایید. با مرتب کردن تخت خواب خود، می توانید مایت های گرد و خاک را از محیط خواب خود، پاک کنید.

پزشکان به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می کند که، از ورزش استفاده نمایند. ورزش کردن موجب کاهش وزن و لاغری می شود. از آنجایی که اضافه وزن موجب فشار به دستگاه تنفسی انسان می شود. افرادی که چاق هستند، به دلیل اختلال در تنفس خرخر می کنند.