مجله تندرستی

قلیان مضرتر از سیگار

قلیان

متاسفانه امروزه خیلی از افراد زمانی که می خواهند سیگار را ترک کنند، قلیان را جایگزین آن می کنند. در این زمان تصور می کنند که، ضرر کمتری را متوجه سلامتی خود کرده اند. اما با توجه به تحقیقات بسیار زیادی که روی هر دو نوع دخانیات انجام شده است، یک ساعت مصرف نمودن قلیان برابر با ۲۰۰ پک و یک ساعت مصرف سیگار برابر با ۳۰ پک می باشد. همین آمار می تواند نشان دهنده بیشتر بودن عوارض جسمی قلیان، نسبت به سیگار باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم شما را با تمامی مضرات قلیان، به طور کامل آشنا کنیم.

 

 

مضرات قلیان برای قلب

دود قلیان حاوی مواد سمی بسیار زیادی می باشد، که می تواند موجب مسدود شدن رگ های خونی شود. از طرفی استفاده از این نوع دخانیات، سطح تری گلیسترید بدن را افزایش می دهد. همچنین استفاده از آن  می تواند در تعداد ضربان قلب نیز اختلال ایجاد نماید. که در نهایت تمامی این موارد می توانند موجب مشکلات قلبی و در نهایت بروز سکته های قلبی و عروقی در فرد گردند.

 

مضرات قلیان برای زنان

متاسفانه فقط کشیدن قلیان نیست که مضر می باشد، حتی در معرض دود آن قرار گرفتن نیز، می تواند عوارض بسیاری برای افراد داشته باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده یک ساعت در معرض دود قلیان قرار گرفتن، معادل کشیدن حدودا شش نخ سیگار است. جای تاسف دارد که امروزه مصرف این نوع از دخانیات در دختران و کودکان افزایش یافته است. 

خانم هایی که در معرض دود قلیان قرار می گیرند و یا خودشان از آن استفاده می نمایند، معمولا دچار عفونت های جدی مانند بیماری هپاتیت می شوند. از طرفی این افراد بیشتر از دیگر زنان در معرض ابتلا به سرطان های شایع مانند سرطان ریه و مثانه هستند. همچنین در این افراد، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و گرفتگی صدا و گلو نیز وجود دارد. همچنین مواد مضر موجود در توتون می تواند در کاهش قدرت باروری بانوان نیز، نقش داشته باشد.

از طرفی در صورتی که خانم های باردار از آن استفاده نمایند، ممکن است خطراتی مانند عقب افتادگی و نقص ایمنی جنین آنها را تهدید نماید. خیلی از خانم ها از توتون های میوه ای استفاده بیشتری می کنند، زیرا فکر می کنند که عوارض کمتری دارند. اما عوارض قلیان میوه ای بسیار بیشتر از قلیانهای معمولی است. زیرا میزان عوامل بیماری زای موجود در توتون های میوه ای بسیار بیشتر از دیگر توتون ها می باشد.

 

عوارض قلیان بر پوست

مواد سمی موجود در دود قلیان، موجب کاهش آب بدن و کاهش کلاژن سازی پوست می شود. به همین دلیل افراد قلیایی معمولا دچار خشکی و تیرگی لب، پیری زودرس پوست، سیاه شدن غیر عادی زیر چشم ها و گود افتادن زیر چشم ها می شوند. همچنین از آنجایی که دود ناشی از آن سرطان زا می باشد. در ابتلا به سرطان پوست نیز بی تاثیر نخواهد بود.

به طور کلی از تاثیرات منفی قلیان، روی پوست افراد می توان به کدر شدن پوست صورت، ایجاد لکه های تیره روی پوست، جوش های عفونی، گودی و لاغری غیر عادی صورت و همچنین ایجاد چین و چروک های پوستی اشاره نمود. 

 

قلیان

دیگر عوارض 

از آنجایی که قلیان با استفاده از آب مصرف می شود، طبیعتا دود بیشتری نسبت به سیگار تولید می نماید. به همین دلیل است که مصرف نمودن آن می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی انسان ها باشد. از ضررهای قلیان می توان کاهش سطح اکسیژن خون را نام برد. مونوکسید کربن موجود در دود آن، قدرت اکسیژن خون را کاهش می دهد. که خود دارای عوارضی همچون بی خوابی، کسلی و سکته های قلبی است.

دیگر عوارض آن می توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان اشاره نمود. استفاده از تنباکو می تواند دودی به وجود آورد که، حاوی مواد سرطان زای بسیاری می باشد. سرطان های معده، دهان، مری و ریه از جمله  سرطان هایی است که، افراد قلیانی را تهدید می نماید. همچنین از مضرات قلیان برای کبد می توان به استنشاق مونوکسید کربن و در نهایت سرطان کبد اشاره داشت.

حساس شدن دستگاه تنفسی و واکنش های آلرژیک نیز از جمله مضرات آن می باشد. معمولا افراد قلیانی دچار سوء هاضمه، کاهش تولید اسپرم (در آقایانابتلا به آسم، ذات الریه، مشکلات ریوی و … نیز     می شوند. به طور کلی، در نهایت باید بدانید که شاید قلیانها نیازی به تنباکو نداشته باشند و اعتیاد آور نباشند. اما قطعا تاثیرات منفی آن از سیگار، بسیار بیشتر می باشد. دلیل آن هم افزایش میزان مواد سمی موجود در توتون و دود قلیانها می باشد.