مجله تندرستی

روشهای پیشگیری و درمان گردن درد

درمان گردن درد در خانه و با ورزش

درمان گردن درد در خانه یکی از اقداماتی است که بسیاری از افراد تمایل دارند در مواقع بروز این عارضه آن را انجام دهند. گردن درد یکی از عارضه هایی است که بسیاری از مردم آن را بارها در طول زندگی خود تجربه می کنند و این مشکل می تواند به دلایل ساده و یا گاهی مشکلات جدی بروز کند. برای تعریف گردن درد آشنایی با گردن لازم و ضروری است. گردن به ناحیه ای از ستون مهره ها گفته می شود که از انتهای پایینی جمجمه شروع شده و تا ابتدای تنه از بالا ادامه دارد. به همین دلیل هر دردی که در این نواحی بروز کند در زمره دردهای گردن به شمار می رود. گردن یکی از قسمت های مهم بدن است که اجزای مهمی از بدن را در بر می گیرد و در دورن آن انواع رگ های حیاتی، رشته های عصبی، نخاع، راه های تنفسی و گوارش از جمله آنها می باشند و به همین دلیل امکان بروز انواع دردها در آن وجود دارد، و بایستی درمان درد بروز کرده را بر اساس علت آن انجام داد. همچنین دردهای گردن گاهی می توانند دلایل محیطی مثل بد خوابیدن، بد قرار دادن سر و غیره را به همراه داشته باشند که در این مورد با چند تکنیک خاص می توان آنها را رفع کرد اما گاهی ضربه های شدید به گردن، بیماری های زمینه و غیره عامل درد گردن می شوند که در این صورت، مراجعه به پزشک و درمان فوری و جدی لازم است. در حالت کلی می توان از مهمترین دلایل بروز انواع گردن درد به این موارد اشاره کرد:

  • قرار گیری سر و گردن در حالت نادرست
  • فتق حاد دیسک بین مهره‌های گردن
  • فرسایش مفاصل
  • تحت فشار قرار گرفتن اعصاب
  • آسیب دیدگی و ورود ضربه ها
  • بیماری های زمینه ای مثل سرطان، مننژیت و غیره
  • استرس و مشکلات عصبی

.

پیشگیری از بروز گردن درد 

درمان گردن درد بدون دارو را می توان با روش های مختلفی انجام داد، اما مهمترین اقدام در مرحله اول پیشگیری از بروز گردن درد است. در این حالت بایستی تکنیک ها و روش های مختلفی را به کار بست تا بتوان از گردن درد و مشکلات ناشی از آن پیشگیری کرد. یکی از شایع ترین دلایل انواع گردن درد، قرار گرفتن سر و گردن در وضعیت نامناسب ، به همین دلیل توصیه می شود در حین کار، رانندگی و غیره وضعیت سر و گردن در حالت مناسب باشد و در زمان استراحت و خواب نیز استفاده از وسایل مناسب مثل بالش و یا پشتی گردن توصیه می شود. البته گاهی تغذیه نادرست و یا افزایش وزن نیز عامل این درد ناخوشایند می شود، به همین دلیل افراد بایستی از خوردن خوراکی هایی که باعث اضافه وزن می شوند خودداری کرده و اگر دارای اضافه وزن هستند با انجام ورزش و روش های مختلف وزن خود را کم کنند. از دیگر روش های پیشگیری از بروز گردن درد می توان به ترک استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، تقویت عضلات، کاهش استرس و فشارهای روحی و عصبی، خودداری از حرکات شدید و ناگهانی گردن نمود.

.

درمان گردن درد در خانه و با ورزش

درمان گردن درد بدون دارو با ورزش کردن نیز امکان پذیر است. به طور کلی ورزش کردن باعث تقویت عضلات می شود و همین مورد می تواند بر پیشگیری از دردهای گردن تاثیرات مثبت داشته باشد. درمان گردن درد با ورزش را توصیه می شود با تجویز پزشک و یا مشورت کردن با او انجام دهید، زیرا برخی از دردهای گردن به دلیل ضربه ها بروز می کنند که در این حالت انجام حرکات ورزشی می تواند باعث آسیب زدن به آنها شود، به همین دلیل بایستی ابتدا از دلیل بروز درد در گردن آگاه بود، و سپس نسبت به درمان آن اقدام کرد. برای انجام درمان گردن درد بدون دارو می توان از حرکات مختلف ورزشی استفاده کرد. در واقع با استفاده از درمان گردن درد با ورزش می توان ضمن کاهش دردها و درمان آنها، با ادامه دادن پیوسته این حرکات از بروز مجدد دردهای گردن کاست.

درمان گردن درد بدون دارو و با حرکات ورزشی عمدتا به وسیله حرکات کششی انجام می گیرد و می توان با کمک آنها درمان گردن درد مزمن و همچنین درمان گردن درد حاد را انجام داد. مهمترین حرکات کششی برای درمان گردن درد بدون دارو در ادامه متن معرفی می شوند.

 

.

درمان گردن درد با حرکات ورزشی

.

درمان گردن درد با حرکات ورزشی

  • سر خوردن گردن به جلو و عقب: برای انجام این حرکات کششی گردن درد، باید گردن را در وضعیت صاف قرار داد و سپس چانه خود را تا حد امکان به جلو ببرید و در نقطه آخر ۵ ثانیه صبر کرده و به آرامی گردن را به حالت اولیه و صاف خود برگردانید، با تکرار ۱۰ مرتبه ای این روش می توان دردهای به وجود آمده را تا حدود زیادی کاهش داد.
  • حرکت سر به بالا و پایین: برای انجام این ورزش ابتدا به آرامی سر خود را خم کنید تا چانه به زیر گردن بچسبد، به مدت ۵ ثانیه سر خود را در این وضعیت قرار دهید، سپس سر خود را به بالا برده و تا جایی که امکان دارد به عقب و سمت کمر ببرید به طوری که صورت شما رو به آسمان قرار گیرد، سپس سر خود را در این حالت نیز به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. با این حرکت می توان درمان گردن درد مزمن و حاد را انجام داد.
  • چرخش گردن به طرفین: یکی از ورزش های مناسب برای کاهش درد گردن در محیط کار چرخش گردن به سمت راست و چپ می باشد. برای انجام این کار به صورت کاملا صاف ایستاده و گردن و سر خود را در وضعیت صاف قرار دهید. سپس به آرامی سر خود را به سمت چپ بچرخانید و ۱۰ ثانیه در این حالت نگه دارید، سپس به آرامی سر با به حالت اولیه برگردانده و بلافاصله و به آرامی سر را به سمت راست چرخانده و ۱۰ ثانیه نیز در این حالت سر خود را نگه دارید، و دوباره به آرامی به حالت اولیه برگردید، با ده بار اجرای این حرکت می توان درمان گردن درد حاد و مزمن را انجام داد.
  • کشش عمقی: برای انجام این حرکت در یک وضعیت مناسب بنشینید و سر خود را به یک سمت خم کرده و برای خم کردن بیشتر از دست موافق خود کمک بگیرید. چند ثانیه در این حالت صبر کرده و حرکت را در جهت دیگر اجرا کنید.

کشیدن گردن با حوله: برای انجام این حرکات کششی گردن درد یه حوله را به دور گردن انداخته و به بالا نگاه کنید و حوله را بکشید، سپس چند ثانیه صبر کرده و دوباره سر خود را به سمت پایین انداخته و حوله را با دو دست بکشید و این حالت را چند دقیقه نگه دارید، و دوباره به سمت بالا برود. با چند بار تکرار این حرکت می توان درمان گردن درد بدون دارو را انجام داد.