مجله تندرستی

سم زدایی میوه و سبزیجات

شستن میوه و سبزیجات

متاسفانه امروزه ویروس کرونا تمامی جهانیان را درگیر خود نموده است. هزاران نفر در نقاط مختلف جهان، روزانه جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می دهند. این موضوع بسیار دردناک و طبیعتا نگران کننده خواهد بود.  از آنجایی که رعایت نکات بهداشتی از بهترین و موثر ترین روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس می باشد. بهتر است مردم پس از خرید مواد خوراکی نیز آنها را ضد عفونی نمایند. شستن مواد خوراکی بلافاصله قبل از مصرف آنها در خانه ،می تواند از شیوع این بیماری تا میزان قابل توجهی جلوگیری نماید. شستن میوه و سبزیجات نیز از این قانون جدا نمی باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم شما را با نحوه شستن و سم زدایی میوه و سبزیجات در دوران کرونا به طور کامل، آشنا کنیم.

 

نحوه صحیح سم زدایی و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات 

برای اینکه بتوانید گندزدایی میوه و سبزیجات را به درستی انجام دهید. در ابتدا نیاز است تا دست های خود را به طور کامل بشویید. زیرا در صورت وجود ویروس و باکتری روی دست ها، به راحتی به میوه و سبزیجات منتقل  می گردند. پس از آنکه از تمیزی دست ها مطمئن شدید، می توانید با محلول شستشو و ضد عفونی کننده انتخابی خود، میوه و سبزیجات را به طور کامل ضد عفونی نمایید. 

همچنین با توجه به اینکه میوه و سبزیجات در فضای باز و بدون هیچ روپوشی در برابر ویروس های موجود در هوا قرار گرفته اند. هیچگونه تضمینی برای عاری بودن آنها، از ویروس کرونا وجود نخواهد داشت. بنابراین شستشو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات را کاملا جدی بگیرید. برای ضد عفونی و گند زدایی آنها، بهتر است، از موثرترین و سلامت ترین محلول شستشو استفاده نمایید. برای اینکار باید در ابتدا محلول های مورد استفاده در شستن میوه و سبزیجات را به طور کامل بشناسید و سپس بی ضرر ترین آنها را انتخاب نمایید.

 

روش ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از ویروس کرونا

برای شستن صحیح میوه و سبزیجات، بهتر است در ابتدا با روش های معمول شستشوی آنها آشنا شوید. سپس با بررسی هر کدام از آنها، متوجه خواهید شد که کدام روش ناکارآمد و کدام روش سلامت تر و موثرتر خواهد بود. یکی از ابتدایی ترین ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات که کاربرد فراوانی نیز دارد، محلول آب و صابون است. خیلی از افراد امروزه از این روش برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات در دوران کرونا استفاده می کنند. 

اما با توجه به هشدارهای پزشکان، میوه و سبزیجات دارای منافذ بازی هستند، که مواد شوینده به راحتی درون آنها نفوذ می کند. بهترین روش از نظر وزارت بهداشت قرار دادن میوه ها و سبزیجات به مدت ۳۰ ثانیه درون آب سرد است. سبزیجات و میوه هایی که قرار است پخته شوند، نباید به هیچ عنوان با آب گرم شسته شوند. زیرا ممکن است آلودگی ها از منافذ روی پوست به درون آنها نفوذ کند.

استفاده از جوش شیرین نیز امروزه برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات مرسوم شده است. جوش شیرین  می تواند آفت های باقیمانده روی محصولات کشاورزی را از بین ببرد. اما بهتر است در صورتی که با آب سرد تمیزی حاصل نشد، از مقدار بسیار کمی جوش شیرین استفاده نمایید. 

محلول نمک و سرکه، نیز در بسیاری از مواقع برای ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این دو ماده، هر دو قابلیت ضد عفونی کنندگی و گند زدایی دارند. به همین دلیل می توانید مقداری از آن را درون آب بریزید و سپس میوه و سبزیجات را درون آب قرار دهید. پس از یک ربع با استفاده از آب سرد، آنها را آبکشی نمایید.

 

ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات

توجه داشته باشید که، شستشوی میوه ها و سبزیجات با استفاده از مایع ظرفشویی، از اشتباه ترین روش های شستن محصولات کشاورزی می باشد. اثرات مایع ظرفشویی پس از آبکشی نیز همچنان روی این محصولات باقی خواهد ماند. بنابراین با خوردن آنها ممکن است خطری برای سلامتی فرد باشد. این مایع می تواند موجب مسمومیت شود و علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، درد در ناحیه شکم و حتی تب را به همراه داشته باشد. 

بنابراین سعی کنید در هیچ شرایطی از آن استفاده نکنید. نمک نیز به تنهایی نمی تواند ویروس هایی مانند کرونا را از بین ببرد. بنابراین شستن میوه ها و سبزیجات با استفاده از نمک کاملا بی تاثیر می باشد. اما می تواند در جدا کردن آفت ها از میوه ها و سبزیجات و همچنین از بین بردن آفت های کشاورزی بسیار موثر باشد. بهترین روش برای شستن محصولات کشاورزی در دوران کرونا، استفاده نمودن از آب به مدت ۳۰ ثانیه است. 

 

در مصرف محصولاتی همچون سیب، توت فرنگی، انگور، کرفس، هلو، اسفناج، شلیل ، خیار، گوجه گیلاسی، نخود فرنگی دقت کنید، زیرا حاوی ته‌مانده‌های سم‌ با غلظت بالا هستند.
آووکادو، ذرت شیرین، آناناس، کلم‌برگ، پیاز، انبه، کیوی، بادنجان، گریپ‌فروت، طالبی، گل کلم و سیب‌زینی شیرین پاک‌ترین میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که کمترین میزان سم را دارند،. آووکادو با تنها یک درصد احتمال سمی بودن، پاک‌ترین میوه است.

 

یک راه ساده دیگر برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات؛

اول از همه یک جام را با مخلوطی از آب و سرکه سفید پر کنید. درصد آب به سرکه باید ۹۰ به ۱۰ باشد. بعد میوه را داخل این محلول بریزید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در همان‌جا نگه‌اش دارید. میوه را خوب بشورید. توجه داشته باشید که رنگ آب عوض شده باشد.