مجله تندرستی

سینوزیت ، علائم و روشهای پیشگیری

سینوزیت

سینوس ها به حفره های گفته می شود که، در استخوان های سر و صورت و اطراف بینی قرار گرفته اند.سینوس ها موجب می شوند تا صدای فرد با وضوح بیشتری شنیده شود. همچنین آنها جرم حجمی  استخوان های جمجمه را کم می کنند تا انسان بتواند وزن جمجمه را روی سر تحمل نماید. از طرفی سینوس ها مانند عایقی حرارتی برای سر عمل می کنند. با عوامل عفونی به مبارزه می پردازند. از اثرات ضربه به سر می کاهد و همچنین موکوس دستگاه تنفس را فراهم می نماید. التهابات سینوس ها موجب عفونت سینوسی می شود. که به آن سینوزیت می گویند. در ادامه قصد داریم شما را با سینوزیت و علائم ابتلا به آن، بیشتر آشنا کنیم.

.

سینوزیت چیست؟

عفونت و التهابات در سینوس ها می تواند موجب به وجود آمدن سینوس چرکی شود که در نهایت بیماری سینوزیت را به وجود می آورد. انواع سینوزیت ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. سینوزیت حاد که در اثر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به وجود می آید. معمولا این نوع از سینوزیت دارای علائم مشخصی مانند تب و لرز و سردرد می باشد. نوع حاد این بیماری معمولا ۲ تا ۴ هفته زمان برای طول درمان نیاز دارد. معمولا تعداد افراد کمی به این نوع از سینوزیت مبتلا می شوند. 

نوع دیگر آن سینوزیت مزمن می باشد. که معمولا بسیاری از افراد جهان درگیر آن هستند. این نوع از سینوزیت معمولا در افرادی رخ می دهد. که دچار آلرژی می باشند. این نوع از سینوزیت ها معمولا با عفونت تنفسی همراه هستند. طول درمانی به نسبت طولانی دارند. زمان مورد نیاز برای درمان آن حداقل ۳ ماه می باشد. 

.

نشانه ها و علائم سینوزیت

  1. آبریزش بینی و گرفتگی بینی: گرفتگی بینی از یک سمت یا هر دو سمت مجاری بینی از علایم سینوزیت می باشد. همچنین آبریزش بینی به صورت آلرژی نیز از نشانه های بیماری سینوزیت است.
  2. کاهش تمرکز حافظه: مواد دفعی از مغز شدت بیشتری نسبت به زمان های معمولی دارد. از همین رو فرد دچار ضعف در حافظه و تمرکز می شود.
  3. خستگی در طول روز: از آنجایی که عفونت سینوس ها موجب کاهش سطح اکسیژن می شود. همچنین ممکن است، فرد دچار بی خوابی های شبانه شود. معمولا در طول روز فرد احساس خستگی دارد.
  4. سردرد و یا سنگینی سر: درد سر در نوع حاد بسیار بارز است. اما در نوع مزمن معمولا بیشتر احساس سنگینی سر وجود دارد  و کمتر سر درد ایجاد می شود. در بسیاری از مواقع فرد به هنگام خم شدن سردرد های شدیدی را احساس می نماید. این درد معمولا در پیشانی و اطراف بینی احساس می شود.
  5. ترشحات حلق: احساس وجود ترشحات چرکی که در صبحگاه بیشتر از زمان های دیگر است، نیز از نشانه های بیماری سینوزیت می باشد. این ترشحات در طول روز از طریق بینی رفع می شود. اما صبح ها ممکن است فرد در پشت حلق خود آنها را احساس نماید.
  6. بوی بد دهان: وجود ترشحات عفونی و چرکی در سینوس ها، در برخی موارد ممکن است دهان فرد بوی بدی تولید نماید. اگر فرد با رعایت بهداشت دهان و دندان باز هم دچار بوی بد دهانی می باشد. از     نشانه های سینوزیت می باشد. 
  7. حالت تهوع: در برخی موارد به دلیل وجود عفونت و تجمع آنها در معده فرد دچار حالت تهوع می شود.
  8. تنگی نفس: با کاهش پیدا کردن حرارت سینوس ها در شب، ترشحات چرکی در سینوس ها غلیظ تر می شود. به همین دلیل فرد در هنگام خواب دچار نفس تنگی می گردد.
  9. حساسیت سرمایی و گرمایی: سینوس هایی که دچار سینوزیت می شوند. معمولا در برابر بادهای سرد و یا گرم دچار درد های شدید در ناحیه پیشانی می شوند. 
  10. سرفه و عطسه: معمولا بدن در برابر ترشحات سینوسی و بیماری سینوزیت واکنش نشان می دهد. که این واکنش ها با عطسه و سرفه نمود پیدا می کنند.
  11. سرماخوردگی مکرر: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند. با مواجهه با سرما واکنش منفی نشان   می دهند. و به سرعت دچار سرماخوردگی می شوند. 

سینوزیت

راه های پیشگیری از سینوزیت

  • پاکیزه ‌نگاه ‌داشتن بینی از ترشحات
  • مرطوب نگه‌داشتن هوای منزل
  • نوشیدن آب به مقدار زیاد برای رقیق ماندن ترشح‌های بینی
  • پرهیز از مواد آلرژی‌زا در صورت مبتلا بودن به آلرژی
  • استفاده از جاروبرقی‌هایی که فیلتر هوا دارند
  • دوری از حیوانات خانگی
  • استفاده از آنتی‌هیستامین و اسپری بینی برای کنترل آلرژی
  • در صورت داشتن آلرژی، گذراندن یک دوره درمان ضدآلرژی به‌صورت تزریقی
  • نکشیدن سیگار
  • خودداری از مصرف الکل
  • استفاده از اسپری‌های ضداحتقان پیش از شنا یا غواصی
  • پرهیز از مسافرت‌های هوایی در موقع ابتلا به سرماخوردگی و آلرژی
  • برای دچارنشدن به سینوزیت به‌هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حمله‌های آلرژیک باید سینوس‌هارا در این مواقع مرتب پاک کرد