مجله تندرستی

کرنبری و خواص شگفت انگیز

کرنبری

کرنبری چیست؟ میوه کرنبری قرمز رنگ است که معمولا در دسته میوه های ناشناخته قرار می گیرد. این میوه از نظر ظاهری و شرایط رشد بسیار به زغال اخته شباهت دارد. از آنجایی که دارای خواص بسیار فراوانی نیز می باشد. افرادی که آن را می شناسند از طرفداران و علاقه مندان آن هستند. البته این میوه علاوه بر فواید بسیاری که دارد، از مضراتی نیز برخوردار است. در ادامه قصد داریم شما را با فواید کرن بری و مضرات آن بیشتر آشنا کنیم.

کرنبری میوه ای است که بیشتر در کانادا و آمریکا کشت شده و خواص درمانی بسزایی دارد و در چندسال اخیر در فروشگاههای خشکبار در ایران میوه خشک و خرد شده آن موجود است.

.

خواص درمانی کرنبری

  • میوه کرنبری می تواند از بروز درد های معده جلوگیری نماید. استفاده از کرنبری می تواند از به وجود آمدن سنگ کلیه در بدن جلوگیری نماید. همچنین عفونت های کلیه را از بین می برد. این میوه می تواند با آنتی اکسیدان های کربنی که دارد، از بروز بیماری های قلبی و عروقی در افراد جلوگیری نماید. همچنین استفاده از کرنبری به حفاظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می نماید. 
  • از طرفی می تواند از بوی بد دهان جلوگیری نماید.
  • کرن بری و لاغری ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. کرن بری خشک و استفاده از چای کرن بری می تواند از کاهش وزن و چربی سوزی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. دمنوش کرن بری که معمولا به صورت آماده نیز می توان آن را تهیه نمود. می تواند به عنوان دارویی گیاهی برای کاهش وزن بسیار موثر واقع شود. از دیگر مزایای دمنوش کرنبری می تواند به از بین بردن زخم های دهانی اشاره نمود.
  • همچنین این دمنوش می تواند با آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد سلامت عمومی بدن را حفظ نماید.  از آنجایی که کرن بری دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. می تواند در درمان بیماری های عفونی و التهابی مانند انواع سرطان ها موثر باشد. این میوه می تواند به درمان عفونت های مجاری ادراری کمک کند. 
  • به دلیل دارا بودن خاصیت جلوگیری از بروز سنگ کلیه و همچنین درمان عفونتهای کلیه از میوه های پر مصرف به شمار می آید. کرنبری به عنوان یک ضد باکتری عمل نموده و بر روی PH ادرار تاثیر می گذارد و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری به عمل می آورد.
  • کرنبری باعث بهبود سیستم گردش خون در بدن می شود.  تاننهای فشرده موجود در کرنبری از اکسیداسیون کلسترول بد جلوگیری می نماید و در نتیجه بدن را در مقابل تصلب شرایین محافظت می نماید. همچنین تاننها به عنوان یک پشتیبان و حامی برای قلب سالم محسوب می شوند.
  • کرن بری خشک می تواند به بالا بردن سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز کمک کند. همچنین خشک این میوه می تواند سلامت قلب و عروق را حفظ نماید. کرنبری خشک از مواد مغذی غلیظ تری به نسبت تازه آن برخوردار است. همچنین این میوه می تواند منبعی برای افزایش انرژی بدن باشد. همچنین این میوه می تواند موجب شفافیت پوست و جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست شود.
  • کرن بری دارای مقادیر قابل توجهی آهن ، روی، پتاسیم و منیزیم می باشد. همچنین افرادی که ورزش  می کنند می توانند از این میوه برای حفظ انرژی بدن خود استفاده نمایند.
  • طعم این میوه بسیار خوشمزه و خاص (ملس)  می باشد. مصرف آن به بیمارانی که از آسم رنج می برند نیز توصیه می گردد.  این میوه مانند داروی طبیعی برای بدن انسان مفید است.
فواید کرنبری

مضرات کرن بری

کرن بری و بارداری یکی از مضرات کرنبری می باشد. زیرا این میوه دارای خاصیت رقیق کنندگی خون می باشد و مانند آسپرین بر روی بدن عمل می کند. به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری ممکن است موجب خونریزی های داخلی و در نهایت آسیب های جدی به جنین شود. همچنین در بارداری به طور طبیعی بر روی کلیه ها فشار وارد می شود. با خوردن کرنبری این فشار دو برابر می شود.

همچنین افرادی که به داروی آسپرین حساسیت دارند باید از استفاده از کرنبری به طور جدی خودداری نمایند. میزان بالایی از اسید سالیسیلیک در این میوه موجود می باشد  که استفاده بیش از حد از کرن بری را برای بدن خطر آفرین می کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید. از خوردن میوه  کرن بری به شدت خودداری نمایید.

 این نوع از داروها نسبت به این میوه واکنش های شدید نشان می دهند. همین امر می تواند مانند تداخل دارویی روی بدن اثر بگذارد. افرادی که دارای مشکلات کلیوی می باشد بهتر است در مصرف این میوه احتیاط نمایند. زیرا مصرف آن می تواند کلیه ها را تحریک نموده و موجب ایجاد سنگ کلیه شود. مصرف بیش از اندازه از چای و دمنوش کرن بری موجب فشار بر دستگاه گوارش شده و موجب اسهال های شدید می شود.

 به همین دلیل است که مصرف این میوه در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا از دست دادن آب زیادی از بدن برای مادران باردار بسیار خطرناک است. همچنین موجب عدم تغذیه کامل جنین می شود.