مجله تندرستی

کرفس و آب کرفس را فراموش نکنید

کرفس

کرفس یکی از سبزیجاتی است که خواص بیشمار آن، موجب محبوبیت آن از میان دیگر سبزی ها شده است. طبع کرفس گرم و خشک است. و جزو سبزی های چتری شکل است و معمولا در فصل زمستان و اوایل بهار می توان آن را به صورت تازه مورد استفاده قرار داد. این سبزی را می توان به صورت خام و یا پخته میل کرد. همچنین آب کرفس نیز از محبوبیت بسیاری در میان ورزشکاران برخوردار است. در ادامه قصد داریم شما را با برخی از خواص های این سبزی پرخاصیت آشنا کنیم.

خواص کرفس برای لاغری

کرفس یکی از کم کالری ترین مواد خوراکی در میان سبزی ها می باشد. این سبزی دارای خاصیت چربی سوزی بسیار بالایی می باشد. و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، معمولا از آب آن در رژیم لاغری خود استفاده می کنند. نتیجه گیری از مصرف این سبزی برای لاغری کاملا تضمین شده و قطعی است. 

اگراضافه وزن دارید، کرفس یک انتخاب عالی است: یکی از ساقه های بزرگ تنها ده کالری دارد. بنابراین، کرفس را به لیست خرید خود اضافه کنید و از آن را در سالاد و سوپ خود استفاده کنید.

بهترین زمان خوردن آب کرفس صبح زود و به صورت ناشتا می باشد. در این صورت کاهش وزن بیشتری را شاهد خواهید بود. استفاده از این سبزی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای رژیم های سخت با عوارض های احتمالی پس از آن باشد. کافی است روزانه چند لیوان آب کرفس میل کنید. به این صورت اشتهای خود را در برابر خوردن شیرینی جات و تنقلات از دست خواهید داد. و نا خواسته میزان غذای چرب و شیرین کمتری مصرف می کنید.

خاصیت کرفس برای سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری هایی است که هر فرد در پاییز حداقل یک بار با آن درگیر می شود. کرفس یکی از سبزیجاتی است که موجب بالا رفتن ایمنی بدن می شود. و یکی از راه های پیشگیری از سرماخوردگی محسوب می شود. این سبزی دارای ویتامین های A, B , C ، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم و آهن می باشد که می تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس های عفونی و باکتریایی تقویت نماید.

خواص کرفس برای کلسترول

ویتامین C، فتالید، فیبر و مواد مغذی بسیاری در کرفس موجود است. که موجب کاهش کلسترول بد خون می شود. که در نهایت موجب جلوگیری از سکته های قلبی و عروقی نیز می شود. پژوهشگران با تحقیقاتی که روی حیوانات با فشار خون بالا انجام دادند. متوجه شده اند که استفاده از کرفس می تواند موجب پایین آوردن کلسترول و فشار خون شود. همچنین دارای خاصیت شل کنندگی عضلات نیز می باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف تنها دو ساقه کرفس در روز می تواند کلسترول بد را به میزان زیادی کاهش دهد.

تاثیر کرفس در بارداری

بر خلاف تصور عموم که تمامی سبزیجات در همه ی حالات مفید می باشند. خوردن کرفس در بارداری کاملا ممنوع می باشد. زیرا با توجه به خاصیت شل کنندگی عضلانی که دارد. می تواند موجب سقط جنین شود. همچنین خوردن کرفس در دوره بارداری می تواند موجب نقص عضو در جنین شود.

خواص کرفس

دیگر فواید کرفس

  • فیبر موجود در این سبزی می تواند درمان بسیار مناسبی برای زخم های معده باشد. از طرفی خوردن کرفس می تواند به روند هضم غذا و کاهش دردهای معده کمک کند.
  • افرادی که دارای بیماری های آرتروز و روماتیسم هستند. می توانند با مصرف این سبزی روند درمان بیماری خود را سرعت ببخشند. زیرا این سبزی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی می باشد. و می تواند دارویی طبیعی برای این بیماری ها محسوب شود.
  • یکی دیگر از مواد موجود در کرفس اپی ژنین می باشد. این ماده موجب تحریک رشد سلول های عصبی بدن می شود. در نتیجه می تواند برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر بسیار موثر واقع شود.
  • استفاده از آب این سبزی می تواند موجب شفافیت پوست و از بین رفتن آکنه و لک های روی پوست صورت و بدن شود.
  • استفاده از این سبزی در طول روز می تواند از بروز کم خوابی و بی خوابی های شبانه جلوگیری نماید.
  • از طرفی استفاده از این سبزی می تواند برای پوست صورت یک مرطوب کننده، لایه بردار، روشن کننده و جوان کننده طبیعی محسوب شود.
  • استفاده از این سبزی برای افرادی که دارای یبوست هستند، نیز بی تاثیر نیست.
  • کاهش التهاب : اگر شما از درد مفاصل، عفونت ریه، آسم، یا آکنه، رنج می برید خوردن کرفس به شما کمک خواهد کرد.
  • آرامش بخشی: مواد معدنی موجود در کرفس، به خصوص منیزیم، تسکین دهنده سیستم عصبی است. اگر شما یک غذای سبک حاوی کرفس برای شام بخورید، بهتر خواهید خوابید.
  • تنظیم تعادل قلیایی بدن: در نتیجه شما از مشکلاتی از قبیل اسیدیته مصون خواهید ماند.
  • کمک به هضم: کرفس دارای آب زیاد به همراه فیبر غیر قابل حل در آن است، که آن را یک ابزار عالی برای عبور آسان از مدفوع می سازد.
  • حاوی نمک های خوب است: برعکس نمک سفره، نمک موجود در کرفس آلی و طبیعی است و برای سلامتی شما ضروری است.
  • کاهش فشار خون با خوردن کرفس خام: ترکیبات موجود در کرفس خام، فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  • ارتقا زندگی جنسی شما: دکتر آلن ر.هرش، مدیر بنیاد تحقیقات و درمان طعم و بو، می گوید دو فرومون اندروستنول و اندروستنون موجود در کرفس، باعث افزایش سطح انگیختگی می گردد. این فرومون ها زمانی که یک ساقه کرفس را می جوید آزاد می شوند.
  • مبارزه با سرطان: مطالعات نشان می دهد که یک فلاونوئید قدرتمند در کرفس، به نام لوتئولین، مانع از رشد سلول های سرطانی، به ویژه در لوزالمعده می گردد. مطالعه دیگری نشان می دهد که مصرف منظم کرفس به طور قابل توجهی می تواند تشکیل سلول های سرطان پستان را به تاخیر بیاندازد.
  • کرفس دوست چشمها: یک ساقه کرفس می تواند تا ده درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین آ را فراهم کند. همچنین دارای گروهی از مواد مغذی است که از چشم محافظ می کند و مانع از کاهش دید وابسته به سن می گردد.