مجله تندرستی

پیاز دارویی گیاهی

پیاز

خواص بی نظیر پیاز

پیاز یکی از مواد غذایی بسیار پر خاصیت است که از فواید بسیاری برخوردار می باشد. این خوراکی را می توان در کنار غذا به صورت پیاز خام و در غذا به صورت پیاز پخته مورد استفاده قرار داد. طبع پیاز گرم و خشک است. و معمولا به صورت سفید، زرد و قرمز در بازار موجود است. که هر کدام خواص های بسیاری دارند. در ادامه قصد داریم شما را با خواص های بی نظیر پیاز بیشتر آشنا کنیم.

.

خواص پیاز برای سرماخوردگی

پیاز به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد. موجب بالا رفتن ایمنی بدن می شود. بنابراین می تواند روند درمان بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را تسریع نماید. از طرفی مصرف آن در فصل های پاییز و زمستان می تواند از بروز سرماخوردگی در بدن جلوگیری نماید. به طور مثال استفاده از آب پیاز و عسل می تواند مانند یک داروی کاملا قوی سرماخوردگی را درمان کند. نوشیدن چای آن نیز بی تاثیر نخواهد بود.

.

خواص پیاز برای پوست و مو

از دیگر فواید پیاز می توان به تاثیرگذاری آن بر روی پوست و مو اشاره نمود. از آنجایی که این ماده خوراکی سرشار از ویتامین های ث، آ و ای می باشد. می تواند موجب درخشان شدن پوست صورت شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری نماید. این خوراکی پوست را در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می نماید. همچنین با خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی سلامت پوست را حفظ می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی  آن موجب جلوگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی می شود.

پیاز دارای گوگرد می باشد. به همین دلیل استفاده از آب آن می تواند در تقویت موها بسیار موثر باشد. این ماده کلاژن را تحریک کرده و موجب رشد بهتر موها می شود. همچنین با خاصیت ضد باکتریایی می تواند موجب از بین رفتن شوره های مو شود. و یا با حفظ سلامت پوست سر از ریزش موها جلوگیری نماید.

.

خواص پیاز برای مردان

استفاده از این خوراکی تاثیر بسیار بالایی در افزایش میل جنسی آقایان دارد. همچنین می تواند سلامت جنسی آنها را نیز حفظ نماید. ترکیب آب پیاز و عسل علاوه بر حفظ سلامت بدن و همچنین جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن، می تواند به باروری بهتر آقایان نیز کمک کند. افرادی که دارای قوای جنسی ضعیفی می باشند، می توانند از این ترکیب برای افزایش باروری استفاده نمایند.

خواص پیاز

مصرف پیاز در بارداری

از خواص های بی نظیر پیاز در دوران بارداری می توان به کنترل وزن به کمک آن اشاره نمود. این خوراکی دارای کالری و چربی بسیار کمی می باشد. و مصرف آن در دوران بارداری می تواند از چاقی بیش از حد مادر جلوگیری نماید. یکی دیگر از خواص این ماده خوراکی در دوران بارداری کمک به سلامت دهان است. از آنجایی که معمولا مادران باردار دچار مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری می شوند. جویدن این خوراکی به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، موجب کاهش التهابات دهان و دندان می شود. 

استفاده از پیاز خام در دوره بارداری می تواند موجب کنترل فشار خون مادر شده و از بالا رفتن فشار خون در دوران بارداری جلوگیری می کند. بسیاری از مادران باردار در این دوره دچار یبوست می شوند. استفاده از این خوراکی به صورت خام سرشار از فیبر غذایی می باشد. و می تواند از ایجاد یبوست در مادران باردار جلوگیری کند. 

از طرفی پیاز می تواند به سم زدایی بدن در دوران بارداری کمک شایانی نماید. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. همچنین این ماده خوراکی می تواند از بروز دیابت بارداری تا حد بسیار بالایی جلوگیری نماید. همچنین به دلیل اینکه مادران باردار برای حفظ سلامت جنین نمی توانند داروهای شیمیایی مصرف نمایند. در صورت سرماخوردگی و گلو درد می توانند از این خوراکی به عنوان دارو استفاده نمایند. 

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت. رعایت اعتدال در مصرف پیاز در دوران بارداری می باشد. مصرف بیش از حد آن می تواند موجب اسهال و سوزش معده شود. همچنین ممکن است مادر واکنش های آلرژیک نشان دهد و دچار مشکلات تنفسی شود.

.

دیگر فواید

  • پیاز خام دارای ویتامین(ث) فراوان و ویتامین های B، A و املاح معدنی از قبیل گوگرد، آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، ید، سیلیس، کلسیم، اینولین، صمغ و موم است.
  • پیازهای قرمز و زرد از غنی‌ترین منابع ترکیبات شیمیایی کوورستئین هستند. کوورستئین از مواد ضداکسید کننده و ضدالتهاب و ضمناً  آرام بخش و مسکن است.
  • این گیاه همچنین حاوی ید است و در درمان گواتر تأثیر دارد. سیلیس موجود در پیاز نیز در نگهداری استخوان‌ها و رگ‌ها ضروری است.
  • این گیاه همچنین نقش مؤثری در سیستم گردش خون دارد؛ به این ترتیب که به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند و به دلیل دارابودن کوورستئین، با رادیکال های آزاد جنگیده و از بالارفتن LDL (کلسترول بد) جلوگیری کرده و در درمان تصلب شرایین بسیار کارآمد است.
  • پیاز در تنظیم قند خون بسیار مفید است و حاوی انسولین گیاهی است، بنابراین مصرف آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. مصرف پیازهای قرمز نسبت به انواع بدون رنگ آن در اولویت قرار دارد.
  • این گیاه به دلیل مدرّ بودن، فواید بی‌شماری برای دستگاه ادراری داراست. این گیاه باعث کاهش اوره خون شده، به دفع سنگ‌های مجاری ادراری کمک می‌کند، در رفع ورم پروستات کارآمد است و از دیگر فواید آن برای سیستم ادراری، رفع احتباس ادرار و درمان التهاب مجاری ادراری است.
  • پیاز برای درمان عفونت مثانه و بیماری های کلیوی نیز توصیه می‌شود.در نسخ قدیمی به نقش پیاز در تسکین دردهای مفصلی اشاره شده است.توصیه کارشناسان به مبتلایان به بیماری آسم این است که در رژیم غذایی خود مرتباً  از پیاز استفاده کنید.
  • پیاز حداقل دارای سه ترکیب شیمیایی ضد التهاب دارویی است که به عامل زیربنایی بیماری آسم یعنی به التهاب حمله می‌کند. این گیاه حاوی آنتی بیوتیک بوده، دارای خاصیت میکروب کشی قوی است و در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های میکروبی کارآمد است.
  • مصرف پیاز خام به کسانی که از مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی عشر رنج می‌برند توصیه نمی‌شود؛ این افراد باید پیاز را به شکل پخته مصرف کنند.