مجله تندرستی

نحوه مصرف ویتامین دی

_ مصرف ویتامین دی

مقدار مصرف ویتامین دی موضوع مهمی است که در هنگام دریافت این ویتامین باید به آن توجه داشت به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه و مقدار مصرف ویتامین دی مطالبی ارائه دهیم. ویتامین دی در زمره ویتامین های محلول در چربی قرار دارد و به همین دلیل با روش های مختلفی می توان آن را جذب بدن نمود. ویتامین دی یکی از ویتامین های مهم است که بدن انسان از جهات مختلف به آن نیاز دارد. برای مثال این ویتامین در رشد و استحکام استخوان ها و همچنین دندان ها تاثیر مثبت دارد و در میانسالی و سالمندی از بروز برخی از بیماری های مختلف جلوگیری می کند. علاوه بر این موضوع ویتامین دی به عنوان یک ویتامین مهم به شمار می رود که در پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. از جمله این بیماری ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • پوکی استخوان
  • ام اس
  • راشیتیسم
  • سرطان های مختلف
  • فشارخون بالا
  • افسردگی و بیماری های عصبی
  • بیماری های عفونی
  • بیماری های قلبی
  • مشکلات پاراتیروئید

.

بهترین زمان و مقدار مصرف ویتامین دی

مقدار مصرف ویتامین D باید بر اساس نیاز بدن و در زمان مناسب انجام گیرد، به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده که چه زمانی ویتامین دی بخوریم؟ بدن انسان به صورت روزانه به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد، و به همین دلیل کمبود آنها در بدن می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. میزان صحیح برای مصرف ویتامین D به صورت روزانه به سن و فعالیت افراد بستگی دارد. از نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن کودکان و نوزادان می توان کوتاهی قد، دیر راه افتادن، دیر دندان درآوردن، مشکلات تنفسی، تشنج و همچنین بیماری های عفونی مختلف اشاره کرد. اما علائم کمبود ویتامین دی در بزرگسالان معمولا به صورت مبهم باقی می مانند و پس از یک سری اختلالات جدی بروز می کنند. از مهمترین علائم کمبود ویتامین دی در بدن بزرگسالان می توان به ضعف کلی بدن و ضعف در ایستادن، ضعف در بالا رفتن از پله ها، درد در دنده ها، ران، کف پا و مفاصل اشاره کرد. در نتیجه اگر این علائم را در بدن خود مشاهده می کنید احتمالا به فقر و کمبود ویتامین دی مبتلا هستید اما برای پاسخ قاطعانه به سوال چه زمانی ویتامین دی بخوریم؟ باید گفت که انجام آزمایشات پزشکی در این زمینه بهترین کار برای تشخیص کمبود این ویتامین در بدن می باشد.

.

میزان و مقدار مصرف ویتامین دی

مقدار مصرف ویتامین دی مورد مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت زیرا همانطور که کمبود این ویتامین در بدن مشکلاتی به همراه دارد، میزان مصرف بالای آن نیز می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. میزان مناسب مصرف ویتامین دی در کودکان و بزرگسالان با هم متفاوت است و به عبارت بهتر میزان مصرف آن به سن افراد بستگی دارد. بنابراین میزان صحیح برای مصرف ویتامین D در نوزادان تا سن یک سال حدود ۴۰۰ Iu-d می باشد و بقیه افراد می توانند تا روزانه ۶۰۰  Iu-d ویتامین دی را مصرف کنند. همچنین آقایان بالای ۷۱ سال نیز بسته به شرایط بدنی خود می توانند تا ۸۰۰ Iu-d از این ویتامین را دریافت کنند. البته این میزان به صورت حدودی و تقریبی است و بهترین راه این است که یک آزمایش تخصصی در این زمینه و زیر نظر پزشک صورت گیرد. باید توجه داشت که مصرف بالای ویتامین دی گاها می تواند مسمومیت هایی به همراه داشته باشد. از مهمترین و شایع ترین عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • هایپرکلسمی یا همان افزایش کلسیم خون
  • حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها
  • بیماری های دستگاه گوارش از جمله معده درد، یبوست یا اسهال
  • بروز بیماری های کلیوی
  • بروز بیماری های قلبی و سکته
  • پانکراتیت  یا همان التهاب لوزالمعده
  • بروز بیماری های ریوی
  • کاهش تراکم استخوان

نحوه مصرف ویتامین D

.

مقدار مصرف ویتامین دی و میزان مناسب آن در زنان باردار و کودکان

مقدار مصرف ویتامین دی در کودکان و خانم ای باردار به دلیل شرایط بدنی و ویژه آنها دارای اهمیت است و به همین دلیل باید در این دوران ویتامین دی با احتیاط و دقت خاصی مصرف شود تا دچار عوارض کمبود و یا مصرف زیاد آن نشد. ویتامین دی یک ویتامین مهم است که کمبود آن در بدن نوزادان و کودکان می تواند کمبود کلسیم و همچنین نرمی استخوان را در پی داشته باشد. همچنین کمبود شدید آن نیز می تواند گاهی باعث تشنج شود که این مورد می تواند زمینه ساز اتفاقات ناخوشایندی در بدن آنها شود. در مورد میزان مصرف ویتامین دی در کودکان، در بخش قبل مطالبی ارائه شد، اما در مورد میزان مجاز آن در بدن نیز باید دقت خاصی به خرج داد. میزان مجاز و نرمال ویتامین دی در بدن کودکان باید ۲۵ D(OH)  بالا یا برابر با ۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر باشد اگر این مقدار بین ۱۵ تا ۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر باشد، کمبود آن در بدن وجود دارد، و اگر میزان آن زیر ۱۵ نانوگرم بر میلی لیتر باشد، فقر ویتامین دی در بدن وجود دارد. در حالت کلی بهترین راه مشخص شدن میزان مصرف ویتامین دی در کودکان مراجعه به پزشک است.

مقدار مصرف ویتامین دی در زنان باردار نیز تحقیقات گسترده ای انجام شده است.، میزان مصرف ویتامین D در بارداری تا روزانه ۱۰۰۰ واحد مجاز است. استفاده از دوزهای بالا مثل ۳۰۰۰ واحد می تواند خطرات جدی مثل شکستگی استخوان ها و یا اختلالات دارویی را بارداری به همراه  داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود خانم ها برای اطلاع دقیق از میزان مصرف ویتامین D در بارداری با پزشک معالج خود در ارتباط باشند.

.

مقدار مصرف ویتامین D برای بدنسازی

مقدار مصرف ویتامین دی مورد مهمی است که برای ورزشکاران نیز اهمیت دارد. یکی از تاثیرات مثبت ویتامین دی در حوزه ورزش های سنگین مثل بدنسازی است. وجود ویتامین  D3در بدن می تواند باعث کمک به عضله سازی شود. جهت مصرف ویتامین دی برای بدنسازی دو نکته مهم وجود دارد اول نوع ویتامین و سپس میزان مصرف آن است. ورزشکاران این حوزه می توانند از مکمل های این ویتامین استفاده کنند و ماهانه یک کپسول ۵۰۰۰۰ IU از این ویتامین را مصرف کنند. بهترین اقدام جهت مصرف ویتامین دی برای بدنسازی این است که با توجه به شرایط بدنی و با کمک پزشک مشاور و همچنین مربی خود در این باره بهترین تصمیم اخذ شود.

.

مقدار مصرف ویتامین دی برای مقابله با کرونا

مقدار مصرف ویتامین D برای بیماری کرونا نیز دارای اهمیت است. کرونا یکی بیماری های ویروسی است که جامعه جهانی امروزه با آن درگیر است و تاکنون درمان قطعی و کاملی برای آن پیدا نشده است. اما تحقیقات محققان بر روی این بیماری نشان داده که برخی داروها و مواد در کنترل و پیشگیری از آن دارای تاثیر هستند. ویتامین د یکی از ویتامین های کلیدی برای مقابله با بیماری های عفونی و ویروسی به شمار می رود. برای مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا توصیه می شود ماهانه یک قرص ۵ هزار واحدی برای افراد بزرگسال و هر دو ماه یکبار یک برای افراد ۲ تا ۱۲ سال مصرف شود. اگر مصرف دارویی خاصی دارید و یا دارای بیماری زمینه ای هستید بهتر است جهت مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا با پزشک خود مشورت نمایید.