مجله تندرستی

نارنگی میوه ای پر از فایده

خواص نارنگی

نارنگی دارای طبعی سرد و تر است. که برای درمان سلامتی بدن بسیار موثر می باشد. از این میوه می توان برای بهبود عملکرد صفرا، معده و کبد استفاده نمود. همچنین افرادی که می خواهند خواب راحتی را در شب تجربه کنند، می توانند قبل از خواب نارنگی بخورند. در ادامه قصد داریم شما را با فواید نارنگی بیشتر آشنا کنیم.

.

فواید درمانی

  • نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.

  • حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.

  • منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین سی است و دارای مقادیر فراوانی ویتامین آ است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

  • نارنگی دارای مقدار قابل توجهی از پتاسیم می باشد. به همین دلیل می تواند از بروز بیماری های که با لخته شدن خون در بدن بوجود می آیند، جلوگیری نماید. از طرفی می تواند موجب تقویت ماهیچه های بدن شود. و به عضله سازی افراد ورزشکار کمک کند. همچنین مواد مغذی موجود در نارنگی از بروز سرطان سینه و سرطان خون نیز جلوگیری می نماید.

  • خوردن این میوه می تواند تب را کاهش دهد. همچنین با استفاده از این میوه می توان از متورم شدن کبد و بروز بیماری های کبدی نیز جلوگیری نمود. پتاسیم و سدیم موجود در این میوه می تواند از بالا رفتن فشار خون جلوگیری نماید. همچنین ویتامین B6، ویتامین C، فیبر و پتاسیم موجود در آن می تواند سلامت قلب را حفظ نماید.

  • آنتی اکسیدان های موجود در این میوه موجب جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های مغزی  می شود. همچنین فیبر موجود در آن برای درمان حالت تهوع و افسردگی بسیار موثر می باشد. روغن گرفته شده از این میوه می تواند در درمان عفونت زخم های عمیق و عفونی بسیار موثر باشد.

خواص  نارنگی

خواص نارنگی برای لاغری

این میوه دارای مقدار قابل توجهی از فیبر های مورد نیاز بدن می باشد. همچنین می تواند میزان استرس را در بدن کنترل نماید. و از تولید هورمون هایی که موجب ایجاد اضطراب می شود جلوگیری نماید. به همین دلیل می تواند از ذخیره چربی اضافه در بدن جلوگیری نماید. به همین ترتیب می تواند از بروز چاقی و اضافه وزن در بدن جلوگیری نماید.

.

خواص نارنگی برای دیابت

این میوه منبعی از مواد فلاونوئیدی می باشد. به همین دلیل می تواند از بروز  چربی های مضر در بدن جلوگیری کند. از آنجایی که نارنگی می تواند چاقی های بیش از حد را در بدن کنترل نماید. می تواند از بروز بیماری دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و به درمان آن نیز کمک کند.

.

فواید نارنگی برای سرماخوردگی

از آنجایی که این میوه پاییزی دارای خاصیت ضد عفونی کننده می باشد. می تواند از بروز بیماری های فصلی و عفونی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری نماید. همچنین با بهبود بخشیدن به عملکرد دستگاه تنفسی می تواند سرفه و گلو درد را کاهش دهد. از آنجایی که این میوه می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش دهد. می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آن در برابر بیماری های فصلی محافظت نماید.

.

خواص نارنگی برای یبوست

از آنجایی که نارنگی دارای آب فراوانی می باشد. همچنین می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. می تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد. و به همین دلیل می تواند از بروز یبوست جلوگیری نماید.

.

خواص نارنگی برای پوست

ویتامین C موجود در نارنگی می تواند موجب تقویت کلاژن پوست شود. به همین دلیل مصرف این میوه پاییزی می تواند موجب شفافیت و جوان سازی پوست صورت شود. همچنین از آنجایی که این میوه سرشار از فیبر می باشد. می تواند عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود ببخشد. در نهایت می تواند موجب جلوگیری از بروز جوش و آکنه روی پوست صورت شود.

.

مصرف در بارداری

نارنگی سرشار از ویتامین B و اسید فولیک می باشد. به همین دلیل می تواند میوه ای بسیار مفید در بارداری شناخته شود. این میوه در دوران بارداری می تواند سیستم های عصبی نوزادان را تقویت نماید. همچنین می تواند در بهبود تشکیل سلول های خونی قرمز در جنین موثر واقع شود. از آنجایی که کمبود اسید فولیک در بدن مادران موجب کمبود وزن نوزادان در زمان تولد می شود. استفاده از نارنگی می تواند در افزایش وزن مفید نوزادان در هنگام تولد موثر باشد.