مجله تندرستی

ناخنها ، زیبایی دستها

ناخنها

ناخن ها از بافت های کراتینی تشکیل شده اند، که نقش اساسی در حفظ سلامت و تقویت ناخن دارند. ناخنها از قسمت زیر پوست رشد خود را شروع می کنند و سلول های مرده ناخن را به نمایش می گذارند. به همین دلیل بخشی از ناخن ها، که شما آنها را می بینید، سلول های کهنه و یا مرده ناخن هستند. ناخن ها نقش اساسی در زیبایی دست و پاها دارند. به همین دلیل مراقبت از ناخن، برای بسیاری از افراد امری مهم و ضروری است. در ادامه قصد داریم شما را با روش های مراقبت از ناخنهای شکننده و همچنین علت شکستن ناخن آشنا کنیم. 

.

علت شکستگی ناخنها 

شکستن ناخنها می تواند به دلیل جویدن آنها باشد. خیلی از افراد در هنگام استرس، عصبانیت، خجالت و یا حتی ناراحتی شروع به جویدن ناخن هایشان می کنند. این کار باعث وارد شدن فشار به ناخن ها می شود، که در نهایت موجب شکستن ناخن می شود. 

رطوبت بیش از حد ناخن ها می تواند یکی از دلایل شکنندگی و ترد شدن ناخنها باشد. رطوبت موجب می شود که ناخن به راحتی خم شود و یا از پوست جدا شود. 

پسوریازیس یکی از انواع بیماری های پوستی می باشد، که می تواند علاوه بر پوست، ناخنها را نیز درگیر کند.

استفاده از ناخن های مصنوعی و چسب های ناخن نیز می تواند موجب جراحت ناخن ها و در نهایت شکستن آنها شود. 

همچنین بیماری های ناخن مانند عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی نیز از جمله دلایل شکنندگی ناخنها می باشد. 

از طرفی برخی از بیماری ها نیز می توانند موجب ضعف ناخنها و در نهایت شکستن آنها شوند. از جمله این بیماری ها می توان به سرطان پوست، بیماری تیروئید، بیماری های کبدی و کلیوی اشاره نمود. 

در صورت مشاهده رنگ غیر طبیعی ناخن، خطوط افقی روی ناخنها، درد شدید و توقف رشد آنها بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. زیرا این علائم مشکلات جدی ناخنها را نشان می دهند.

.

تقویت ناخن های شکننده 

هنگام کوتاه کردن ناخنها، آنها را از ته نگیرید. 

از جویدن ناخن ها خودداری کنید. 

تا جای ممکن از لاک پاک کن ها، کمتر استفاده کنید. 

می توانید از محصولات مراقبتی ناخن استفاده نمایید. 

هنگام شستشو و نظافت از دستکش استفاده کنید. قرار دادن طولانی مدت ناخن های دست و پا در آب، موجب آسیب رساندن به آنها می شود. 

سعی کنید همیشه ناخن های خود را تمیز نگه دارید. 

 

مراقبت از ناخنها

راهکارهایی برای محکم شدن ناخنها

استفاده نمودن از روغن نارگیل یکی از راهکارهای بسیار ساده برای حفظ سلامت ناخنها می باشد. مواد معدنی موجود در این روغن موجب حفظ رطوبت مورد نیاز ناخنها، جلوگیری از ابتلا به عفونت های ناخن و قارچ ناخن می شود. برای استفاده از آن، مقداری از روغن نارگیل را به همراه عسل ترکیب نمایید و آن را روی ناخنها ماساژ دهید. 

استفاده از روغن زیتون یکی از راهکارهای محکم کردن ناخن ها و رشد سریع ناخن، می باشد. از آنجایی که روغن زیتون حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E می باشد. می تواند از شکننده شدن آنها جلوگیری نماید و همچنین گرد خون را بهبود بخشد و ناخن های آسیب دیده را نیز ترمیم نماید. کافی است قبل از خواب  ناخن هایتان را ۵ دقیقه در روغن زیتون گرم شده قرار دهید. 

جوش شیرین نیز می تواند موجب تقویت و محکم شدن ناخنها شود. مقداری جوش شیرین را به همراه آب گرم ترکیب نموده و ناخن هایتان را چند دقیقه درون آن قرار دهید. سپس با استفاده از آب ولرم آنها را بشویید.

استفاده از روغن بادام تلخ و یا شیرین نیز در حفظ سلامت ناخن ها بسیار تاثیر گذار است. این روغن با وجود ویتامین E، از بروز خشکی و ترک خوردگی ناخن جلوگیری می نماید. برای مشاهده نتایج استفاده از این روغن، کافی است به مدت دو هفته هر روز از این روغن استفاده نمایید.

سیر یکی از مواد طبیعی است که در افزایش سرعت رشد ناخن ها بسیار موثر است. اگر می خواهید ناخن های بلند و محکمی داشته باشید، می توانید یک حبه سیر را نصف نموده و آن را روی ناخن هایتان ماساژ دهید. پس از ماساژ ناخنها آنها را نشویید. و اجازه دهید یک ساعت در همان حالت باقی بمانند و سپس با استفاده از آب ولرم آن را بشویید.

برای تاثیر بهتر سیر می توانید پس از شستن ناخنها، مقداری آب لیمو ترش را روی آنها بمالید. لیمو ترش دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد. که ویتامینی ضروری برای رشد ناخنها می باشد. از طرفی این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در سفید نمودن ناخنها و زیباتر نمودن آنها دارد.

وازلین نیز در حفظ سلامت ناخن ها بی تاثیر نخواهد بود. استفاده از وازلین موجب محکم و سفت شدن ناخنها و همچنین تقویت رشد آنها می شود. برای استفاده از این روش بهتر است چند دقیقه ناخنها را با استفاده از وازلین ماساژ داده و در نهایت با استفاده از آب و صابون بشویید.

کلسیم برای سلامت و رشد ناخنها لازم است. زمانی که یک مکمل کلسیم را انتخاب می‌کنید، حتما مکملی را که حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است انتخاب کنید.

ایجاد نقاط سفید روی ناخن تصوری غلط در مورد کمبود کلسیم را به وجود آورده است که در واقع این مشکل از کمبود زینک و آهن ایجاد می‌شود. اگر ناخن‌های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم به رژیم غذاییتان می‌تواند در رشد ناخن‌ها موثر باشد.