مجله تندرستی

میگرن ، علل و نشانه ها

میگرن

میگرن چیست؟ نوعی از اختلالات عصبی است، که موجب سردرد های شدید می شود. دردهای میگرنی معمولا در زمانی خود را به نمایش می گذارد که، فرد دچار تنش های عصبی، استرس و اضطراب می شود. سردرد میگرنی معمولا در دو طرف سر و یا یک طرف آن اتفاق می افتد که قادر است فرد را در انجام هر کاری ناتوان سازد.

درد میگرن ماهیتا ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ،افزایش حساسیت به نور،افزایش حساسیت به صدا باشد و درد به طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع میگرن و علائم آن بیشتر آشنا کنیم.

 

انواع میگرنهای تشخیصی

میگرن اختلالات عصبی است که، دردهای آن به مرور زمان بیشتر می شود. که علائمی را در سیستم عصبی آتونومس به همراه دارد. برای درمان میگرن ها باید ابتدا به انواع آن و سپس علل آن پی برد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع میگرن آشنا کنیم. که عبارتند از:

  1. همی پلژیکا: این نوع میگرن موجب فلج موقت یک سمت از بدن می شود. سردرد، سرگیجه و ضعف بینایی را نیز به همراه دارد. معمولا کودکان بیش از بزرگسالان به همی پلژیکا مبتلا می شوند. این نوع شبیه به علائم سکته مغزی است. بنابراین باید به سرعت به پزشک مراجعه شود. 
  2. چشمی: این نوع از میگرن، معمولا علاوه بر سردرد موجب می شود تا، بینایی فرد برای کمتر از یک ساعت مختل گردد. علل ایجاد میگرن های چشمی اختلالات مغزی و اعصاب می باشد. که موجب  سردرد های شدید می شود. این نوع بسیار دردناک می باشد. اما پس از گذشت نیم ساعت رفع می شود. 
  3. شکمی: درد های شدید شکمی و استفراغ از علایم آن می باشد. معمولا دو روز علایم آن ادامه دار می باشد. معمولا در صورت سابقه خانوادگی کودکان دچار آن می شوند. معمولا علایم آن هر ۶ هفته یکبار رخ می دهد.
  4. شریان بازیلر: این نوع میگرن در جوانان در اثر اسپاسم های عضلانی رخ می دهد. که معمولا با سرگیجه، سردرد، ضعف بینایی، ناتوانی هماهنگی حرکات و ناتوانی در صحبت کردن همراه می شود.
  5. قاعدگی: این نوع در بانوان رخ می دهد. که مربوط به تغییرات سطح استروژن بدن در دوران قاعدگی می باشد. زمان درگیری این نوع معمولا یک یا روز قبل از قاعدگی تا یک یا دو روز پس از قاعدگی      می باشد.
  6. وستیبولار: معمولا در این نوع تعادل بدن مختل می شود. سرگیجه و احساس سقوط بسیار شدید      می باشد. همچنین ممکن است بینایی و شنوایی را مختل نماید.
  7. مزمن: این نوع میگرن معمولا در ماه یک یا دو بار رخ می دهد. سردرد های آن ممکن است در ماه    بیشتر رخ دهد. یک درصد از مردم جهان از این بیماری رنج می برند.

 

 

نشانه های میگرن

تشخیص این بیماری کاملا به علایم آن بستگی دارد. زمانی که بیماری طول می کشد. دردهایی که به همراه دارد و … را بیمار باید به طور کامل و دقیق در اختیار پزشک قرار دهد. معمولا نیازی به درمان های طولانی و سخت برای درمان آن نمی باشد. در صورتی که آسیب بیش از حد باشد و یا مشکوک به بیماری دیگری باشد. عکس برداری توسط CT و MRI می باشد. در نهایت به طور کلی دو روش درمان دارویی و درمان طبیعی برای انواع  میگرن ها ارائه می شود.

 

علل ایجاد درد های میگرن

مهمترین عامل بیماری میگرن ناشناخته است با این حال اعتقاد بر این است که عوامل محیطی و ژنتیکی در بیماری میگرن نقش داشته باشند.در دو سوم موارد جنبه ارثی دارد.

میگرن‌ها ممکن است توسط محرک‌ها بوجود آیند،که از میان محرک‌های رایج گزارش شده می‌توان به استرس، گرسنگی، و خستگی اشاره کرد.احتمال وقوع میگرن‌ها در دوران عادت زنانگی بیشتر است. تاثیرات هورمونی دیگری، نظیر نخستین عادت زنانگی، استفاده از داروهای ضد قاعدگی خوراکی، قاعدگی، پیش یائسگی و یائسگی، همچنین در این بیماری نقش دارند. 

اختلالات عصبی، استرس، اضطراب هم از علل این بیماری می باشد. همچنین مصرف دخانیات و مشروبات الکلی نیز در ابتلا به این بیماری بی تاثیر نخواهد بود. همچنین در برخی موارد تغییرات اقلیمی ناگهانی، استفاده بیش از حد از شیرینی ها، سویا، کافئین، نور آفتاب شدید و برخی از داروها می تواند موجب به وجود آمدن بیماری شود.

 

علایم میگرن چیست؟

اصلی ترین نشانه های میگرن سردرد های شدید و ناتوان کننده است. این سردرد معمولا از گردن و عضلات صورت شروع شده و به سر می رسد. که معمولا ۵ ساعت تا سه روز ادامه پیدا می کند. از دیگر علایم میگرن می توان به حالت تهوع، اسهال و استفراغ، ضعف بینایی و شنوایی اشاره نمود. حساسیت به نور و صدا، خستگی و ضعف عضلات، تپش قلب، دردهای چشمی و عصبی شدن نیز از دیگر علایم بیماری میگرن است.

به طور کلی از نشانه های درد میگرنی :

  • اگر بیمار دچار پنج حمله سردرد یا بیشتر شود
  • اگر مدت حمله سردرد بین ۴ ساعت تا سه روز به طول بینجامد.
  • اگر سردرد نصف سر را تحت تاثیر خود قرار دهد
  • درد به صورت ضربانی
  • تشدید سردرد بطوریکه مانع انجام فعالیت‌های بدنی روزانه شود
  • احساس تهوع و/یا استفراغ در هنگام درد
  • حساسیت به نور  و صدا 

اگر فردی چند مورد از موارد بالا را داشته باشد برای تشخیص دقیق میگرن می بایستی به پزشک مراجعه کند.