مجله تندرستی

مراقب شوینده ها باشید

تمیزکاری

محصولاتی که برای از بین بردن میکروب‏ها، جرم‏ها و آلودگی‎ها استفاده می‎شوند، بی‏خطر نیستند و ممکن است به سلامت افراد آسیب بزند.
وقتی لایه سطحی پوست توسط تحریک‌کننده‌هایی مثل موادشوینده آسیب می‌بیند، مواد تحریک‌کننده و حساسیت‌زا می‌توانند به راحتی وارد پوست شوند.

از دستکش استفاده کنید:
توجه داشته باشید که ماده شوینده نباید به هیچ طریق به درون دست‎کش نفوذ کند، زیرا در غیر این صورت به دلیل رطوبتی که در خود این دست‎کش‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است به دلیل تسهیل نفوذ این ماده به پوست، آسیب بیشتری به پوست برسد.

استفاده از دست‎کش و چکمه‌های بلند در هنگام کار و استفاده از دست‎کش‌های نخی در زیر دست‎کش کار می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از آسیب پوست داشته باشد.

حساسیت‌ها تحریکی به صورت قرمزی و سوزش و متعاقب آن خشکی پوست خود را نشان می‌دهند. این موارد اگر ادامه پیدا کنند می‌توانند در افرادی که زمینه حساسیت دارند، نفوذ هوا و حساسیت‌ را تسهیل کنند، بنابراین در روزهای بعد علاوه بر حساسیت تحریکی، یک حساسیت آلرژیک هم ایجاد می‌شود.

افراد باید با مشاهده این علایم به پزشک مراجعه کنند که درمان‌های لازم برای کم کردن تحریک و کمک به محافظت بیشتر از پوست را تجویز کند.

درمان‌های خودسرانه در این موارد به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و نرم نگه‌داشتن پوست با کرم‌های ساده مثل وازلین طبی، پیش از رسیدن به پزشک کافی است.