مجله تندرستی

ماکارونی یک غذای سالم

فواید ماکارونی

آشنایی با فواید و مضرات خوردن ماکارونی

ماکارونی بر خلاف تصور مردم یک غذای کاملا سلامت می باشد. که معمولا تمامی سنین به خوردن آن علاقه نشان می دهند. این غذا دارای فواید و البته مضراتی است، که افراد باید هنگام مصرف به آن توجه داشته باشند. در ادامه قصد داریم شما را با برخی از خواص ماکارونی و مضرات آن آشنا کنیم. 

ماکارونی به دلیل داشتن آهن و ویتامینهای گروه ب می‌تواند برای کسانی که کم‌خون هستند، مفید باشد.

ارزش تغذیه ای ماکارونی وابسته به آردی است که در تهیه آن استفاده می‌شود. در ماکارونی املاحی مانند روی، کلسیم و فسفر وجود دارد.

برای تهیه ماکارونی باید از آرد با کیفیت بالا استفاده کرد. به دلیل داشتن ویتامین های گروه ب ، موجب آرامش بدن می‌شود و بر روح و روان افراد اثر مثبتی دارد.

چون ماکارونی هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی‌شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند، مانند پنیر، گوشت و ماهی مصرف می‌شود، ارزش غذایی بالایی دارد و ازینرو ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

.

خواص ماکارونی در بدنسازی

رابطه ماکارونی و چاقی: از آنجایی که ماکارونی سرشار از نشاسته می باشد. می تواند موجب چاقی یکنواخت در تمامی اعضای بدن شود. از این رو ورزشکارانی که قصد افزایش وزن و عضله سازی داشته باشند. از آن در رژیم غذایی خود استفاده خواهند کرد. 

همچنین افرادی که در رشته های بدنسازی مشغول به فعالیت می باشند می توانند از آن استفاده نمایند. زیرا ماکارونی سرشار از پروتئین می باشد. همچنین مصرف این ماده غذایی در بدنسازان موجب احساس سیری بلند مدت تری می شود.

.

مصرف در بارداری

مادران باردار می توانند از ماکارونی در وعده های غذایی خود استفاده نمایند و از خاصیت ماکارونی در دوران بارداری نیز بهره مند شوند. اما نکته ای که باید کاملا به آن توجه داشته باشند، این است که میزان مصرف این غذا را باید کاملا کنترل کنند. همچنین از نوع سالم آن بهره ببرند. به طور مثال ماکارونی های آماده ای که در فروشگاه ها و مغازه ها موجود است، برای مادران باردار و جنین آنها می تواند خطرناک باشد. بهتر است در خانه و با آگاهی از مواد اولیه آن، غذا را مصرف کنند.

اما از مزایای مصرف ماکارونی (به صورت کاملا سالم)، در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از آنجایی که مادران باردار نیاز بیشتری برای خوردن غذا در خود می بینند. خوردن این غذا به آنها کمک می کند، تا میزان سیری بلند مدت تری داشته باشند. 
  • از آنجایی که ماکارونی سرشار از فیبر غذایی می باشد. استفاده از آن در وعده های غذایی می تواند از بروز مشکلات یبوست و هموروئید در دوران بارداری جلوگیری نماید.
  • از آنجایی که این ماده غذایی سرشار از کربوهیدرات می باشد، می تواند انرژی مورد نیاز سطح بدن را در بدن مادران باردار تامین نماید. 
  • همچنین وجود سدیم بسیار کم در این ماده غذایی می تواند از بروز فشار خون بالا، در دوران بارداری جلوگیری نماید.
  • همچنین ماکارونی یک منبع غذایی بسیار کامل و غنی و دارای آهن فراوان است. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز بیماری های کم خونی در دوران بارداری بسیار مفید می باشد.
  • از طرفی اسید فولیک فراوانی دارد. و می تواند از بروز نقص در لوله های عصبی جنین جلوگیری نماید.
  • مصرف این ماده غذایی موجب کنترل قند خون در بدن افراد می شود. از همین رو مصرف آن در دوران بارداری می تواند از بروز دیابت های بارداری جلوگیری نماید.
  • ویتامین A موجود در این ماده غذایی به حفظ غشاهای مخاطی بدن در دوران بارداری کمک می کند. از همین رو از بروز هر نوع از عفونت در دوران بارداری جلوگیری می نماید.
  • از آنجایی که این ماده غذایی دارای ویتامین B فراوانی می باشد. می تواند در رشد بهتر و سالم تر جنین بسیار موثر واقع شود.

فواید و مضرات خوردن ماکارونی

مضرات ماکارونی

از آنجایی که ماکارونی دارای اسید های چرب ترانس بالایی می باشد، می تواند در کودکان موجب به وجود آمدن اختلالات و مشکلات هورمونی شود. البته به دلیل اینکه فتالات زیادی در آن موجود است. این مشکلات هورمونی در مردان نیز ممکن است رخ دهد و معمولا موجب نقص های جنسی در آقایان و پسر بچه ها می شود. فتالات ها مواد شیمیایی هستند که معمولا در صنعت پلاستیک سازی از آنها استفاده می شود و موجب بسیاری از بیماریها و سرطان در انسان می شوند.

همانطور که گفته شد فتالات ها می توانند اثرات بسیار مخربی در بدن پسر بچه ها به وجود بیاورند. بنابراین هنگام خرید ماکارونی به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. و در صورت دارا بودن فتالات از خرید آن جدا خودداری نمایید. 

از طرفی وجود اسیدهای چرب در ماکارونی موجب بالا رفتن کلسترول در بانوان می شود. به همین دلیل  استفاده بیش از حد از آن می تواند سلامتی آنها را به خطر می اندازد. همچنین افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی و دیابت هستند. بهتر است از خوردن این غذا تا حدودی اجتناب کرده و یا کاملا کنترل شده مصرف کنند.