مجله تندرستی

فواید قارچ و تاثیر آن بر سلامتی

فواید قارچ

فواید قارچ برای بدن سال هاست که برای محققان مشخص شده و همیشه نیز از خواص جدید این محصول برای قسمت های مختلف بدن پرده برداری می شود. قارچ ها گیاهان شگفت انگیزی هستند و فاقد هر گونه اندام فتوسنتزی می باشند چون بدون هیچ برگ و ساقه ای رشد می کنند، به همین دلیل در برخی از منابع از آنها به عنوان موجودات یاد شده است. قارچ یکی از گیاهان خوراکی است که از گذشته به عنوان یکی از غذاهای انسان به شمار می رفته است . در گذشته مصرف این گیاهان تنها برای مردمانی که در منطقه جغرافیایی آنها قارچ رویش می کرد، امکان پذیر بود اما امروزه، به دلیل رواج کسب و کارهای مختلف و گسترش ارتباطات تولید، خرید و فروش قارچ به عنوان یک کسب و کار رواج دارد، و به همین دلیل مردم تمام مناطق دنیا می توانند این محصول را مصرف کنند. در واقع عمده دلیل مصرف این محصول پس از کاربرد خوراکی به دلیل ارزش غذایی قارچ است. البته قارچ ها در دو نوع خوراکی و غیر خوراکی تولید می شوند که نمونه های غیر خوراکی گاها سمی بوده و برای انسان خطرناک هستند؛ به همین دلیل برای مصرف باید نوع خوراکی آنها را تهیه کرد. ما در ادامه متن در مورد خواص قارچ خام و تاثیرات آن بر روی شرایط مختلف بدن مطالبی ارائه می دهیم.

 

فواید قارچ و ارزش غذایی آن

فواید قارچ به دلیل ارزش غذایی و جایگاه ویژه آن است. قارچ به عنوان یک گیاه و یا موجود شگفت انگیز سرشار از خواص و ویتامین های مختلف می باشد. از لحاظ تحقیقات علمی قارچ تر یا خام، ۸۵ تا ۹۵ درصد آب دارد و به همین دلیل زمینه برای حلالیت عناصر محلول در این گیاه فراهم شده است. همچنین پروتئین ها به عنوان یکی از مواد مهم موجود در قارچ می باشند. به طور متوسط ۱/۸ تا ۵/۹ درصد از وزن قارچ خام به این مواد اختصاص دارد که در قارچ خشک شده این میزان به ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا می کند. پروتئین های موجود در قارچ به میزان ۷۰ الی ۸۰ درصد قابلیت هضم دارند، و از این لحاظ نیز داری اهمیت هستند. دلیل دیگر ارزش غذایی قارچ وجود کربوهیدرات هاست که حدود ۴ تا ۵ درصد از وزن قارچ را تشکیل می دهند که این کربوهیدرات ها برای افرادی که به لاغری اهمیت می دهند بسیار مناسب می باشند. از ویتامین های موجود در قارچ نیز می توان به ویتامین های گروه A، B، C، D، E و K اشاره نمود. البته مواد معدنی دیگری مثل پتاسیم، کلسیم، مس، فسفر و آهن نیز در این محصول وجود دارند.

 

فواید قارچ برای لاغری

فواید قارچ برای کاهش وزن و لاغری نیز در عصر حاضر مشخص شده است. چربی های کم، پروتئین های مفید و موثر، و همچنین فیبر بالا به این محسوب خواص شگفت انگیزی جهت لاغری داده اند. برای مثال ۱۰۰ گرم از قارچ حدود ۵۰ کالری انرژی دارد که این میزان شامل حدود یک گرم چربی، ۷ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر و ۱٫۵ گرم پروتئین است. به همین دلیل می توان با مصرف قارچ برای مدت طولانی احساس سیری داشت.خوشبختانه جهت بهره گیری از خواص قارچ برای لاغری راه های مختلفی وجود دارد، و می توان این محصول را به صورت مستقیم و یا در تلفیق با غذاهای دیگر مورد استفاده قرار داد. البته جهت بهره گیری از فواید قارچ برای لاغری توصیه می شود حتما با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید و اگر بیماری های زمینه ای دارید و یا داروی خاصی را مصرف می کنید، این موضوع جدی تر و مهم می باشد.

 

قارچ برای بدنسازی

فواید قارچ برای بدنسازی یکی از دلایل دیگری است که این محصول را به یک خوراکی مطرح تبدیل کرده است. از مهمترین دلایل بهره گیری از خواص قارچ خام برای بدنسازی می توان وجود انواع ویتامین ها از جمله ویتامین دی، و همچنین کالری و کربوهیدرات ها اشاره کرد. در نتیجه می توان با مصرف قارچ از ضعف عضلانی در حین تمرینات جلوگیری کرد و همچنین عضله سازی را نیز به بهترین نحو انجام داد. بهترین شیوه بهره گیری از خواص قارچ خام در بدنسازی، استفاده آن به عنوان یکی از مواد اصلی سالاد می باشد. همچنین بهترین زمان استفاده از خواص قارچ برای بدنسازی قبل از وعده غذایی است. در این صورت می توان قارچ را با استفاده در سالاد میل نمود. این کار ضمن ایجاد حالت سیری، بدن را برای انجام حرکات سنگین ورزشی آماده می کند. البته بهتر است جهت بهره گیری از خواص قارچ برای بدنسازی، با مربی و یک کارشناس تغذیه نیز مشاوره نمایید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

 

فواید قارچ در بارداری

قارچ در بارداری

فواید قارچ در بارداری مسئله ای است که همواره در مورد آن نظرات مختلفی وجود دارد. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد قارچ در انواع مختلف سرشار از ویتامین D، ویتامین B، آهن و آنتی اکسیدان ها است و دارای فواید بسیاری بر سلامتی مادر و جنین می باشد، به همین دلیل مصرف قارچ در بارداری لازم و ضروری است. برای مثال ویتامین ب موجود در این محصول در رشد جنین و استخوان ها تاثیرات فوق العاده ای دارد و ضمن تقویت سیستم ایمنی و عصبی بدن مادر، از ابتلای او به بیماری های مختلف در دوران بارداری کمک می کند. همچنین ویتامین دی موجود در این محصول نیز علاوه بر تاثیرات مثبت فراوان، بر استخوان بندی جنین تاثیرات فوق العاده ای دارد. آهن آن نیز کم خونی ها و مشکلات ناشی از آن در بدن مادر را کاهش می دهد. پروتئین و فیبر موجود در قارچ گرفتگی های عضلانی و خستگی های بدنی ناشی از بارداری را کم می کند. البته برای مصرف قارچ در بارداری باید همواره نمونه های تازه و خوراکی این محصول را تهیه کرد، و بسته به شرایط جسمی بدن بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

 خواص دارویی قارچ

فواید قارچ گاه در حوزه های دارویی نیز مطرح می گردند. قارچ محصولی است که سرشار از ویتامین ها و مواد مختلف می باشد و به همین دلیل گاها از آن به عنوان یک محصول دارویی برای درمان و رفع برخی از بیماری ها و یا عارضه ها استفاده می شود. از مهمترین خواص دارویی قارچ می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مبارزه با سرطان
  • درمان ریزش مو
  • زیبایی پوست و درمان بیماری های پوستی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت استخوان ها
  • کمک به رشد کودکان