مجله تندرستی

صبحانه را حذف نکنید

صبحانه

هر کدام از وعده های غذایی در حفظ سلامت بدن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. که خوردن صبحانه نیز از این قاعده جدا نمی باشد. متاسفانه خیلی از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بلافاصله شروع به حذف یکی از وعده های غذایی می کنند. اما باید بدانید که صبحانه، در حفظ سلامتی و تامین انرژی بدن، اهمیت بسیار بالای دارد. حذف وعده صبحانه نه تنها به کاهش وزن شما کمک نمی کند. بلکه با کاهش انرژی بدن شما، باعث می شود تا بیشتر از دیگر زمان ها، احساس گرسنگی نموده و از تنقلات بیشتری در طول روز استفاده نمایید. که در نهایت منجر به ذخیره چربی های اضافی در بدن شما می شود. در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت صبحانه و ارتباط میان صبحانه و لاغری به طور کامل آشنا کنیم.

اهمیت خوردن صبحانه سالم

از اهمیت صبحانه خوردن، می توان به تامین انرژی برای انجام فعالیت های روزمره اشاره نمود. همچنین این افراد، به راحتی می توانند اشتها خود را کنترل نموده و از خوردن شیرینی جات و کربوهیدرات اضافی، جلوگیری نمایند. از طرفی افرادی که این وعده را جدی نمی گیرند، معمولا افراد عصبی و پرخاشگری هستند.

انسان هایی که صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف نکرده اند، انسانهایی سلامت تر و با طول عمر بیشتری هستند. همچنین افرادی که صبحانه سالم و طبیعی می خورند، معمولا از ابتلا به دیابت و قند خون بالا، در امان خواهند بود. این افراد می توانند میزان متابولیسم بدن خود را تنظیم نموده. و همچنین به دفع مواد زائد و سمی بدن نیز کمک خواهند کرد.

افرادی که تمایلی به خوردن صبحانه ندارند، در دیگر وعده های غذایی خود، بیشتر از نیاز بدن غذا می خورند. که در نتیجه موجب اضافه وزن آنها خواهد شد. کودکانی که صبحانه کاملی می خورند، تمرکز بسیار بالاتری در یادگیری دارند. همچنین به دلیل رسیدن غذای کافی به مغز، کمتر احساس خستگی و بی حالی می کنند. از طرفی کودکانی که اهمیت این وعده غذایی را می دانند، از کمبود ویتامین ها و کلسیم و روی در بدن خود جلوگیری نموده و همچنین کمتر به یبوست دچار می شوند.

اهمیت خوردن صبحانه سالم

نکات حائز اهمیت در انتخاب غذای کامل و سالم

سعی کنید در این وعده از کالری دریافتی بیشتری استفاده نمایید. افرادی که صبح ها کالری بیشتری نسبت به ناهار و شام دریافت می کنند، از وزن ایده آل تری برخوردار می باشند. همچنین برای اینکه بتوانید در طول روز به غذای کمتری نیاز داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی پروتئینه را در این وعده فراموش نکنید.

تخم مرغ آب پز نیز، یکی از غذاهای بسیار تاثیرگذار در صبحانه می باشد. که اهمیت صبحانه در لاغری را به شدت افزایش می دهد. این ماده غذایی به شدت خاصیت سیر کنندگی دارد. به همین دلیل افرادی که رژیم های لاغری را دنبال می کنند، معمولا از آن در رژیم خود استفاده می کنند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، کلسترول بسیار بالای تخم مرغ است. بنابراین در صورتی که چربی خون بالایی دارید، از خوردن آن پرهیز نمایید.

ماست نیز از پروتئین و کلسیم بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از آن در وعده صبح می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری های استخوان، بسیار موثر باشد. از طرفی سوسیس و کالباس را به طور جدی از وعده صبحگاهی خود حذف نمایید. زیرا این مواد غذایی مضر، علاوه بر تاثیرات منفی روی پوست شما و ایجاد کک و مک روی پوست، در افزایش چربی های مزاحم بدن نیز بسیار  تاثیر گذار می باشند.

خوردن صبحانه به کاهش وزن کمک می کند

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، از غلات در صبحانه خود استفاده نمایید. این کار موجب می شود تا، درصد بالایی از معده شما در طول روز پر بماند و احساس سیری بیشتری داشته باشید. این کار موجب می شود تا، بدن در هنگام سوخت و ساز، انرژی خود را از چربی های ذخیره شده در بدن تامین نماید.

اگر می خواهید که وزن خود را کاهش دهید، بهتر است در وعده صبحانه، به جای چای سیاه از چای سبز استفاده نمایید. این چای تاثیر بسیار شگفت انگیزی در کاهش وزن بدن دارد. همچنین افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند و نمی توانند از قوانین سفت و سخت رژیم های لاغری پیروی کنند. می توانند از این چای استفاده نمایند. زیرا چای سبز علاوه بر کاهش وزن، تاثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد قلب دارد.

خوردن شیرینی و قند های مصنوعی در وعده صبحگاهی می تواند موجب ضعف بدن در طول روز و حتی اضافه وزن کاذب در بخش های شکم و پهلو شوند.