مجله تندرستی

شکلات تلخ ،خوشمزه مفید

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از تنقلات پرطرفدار در میان جوانان محسوب می شود. که آن را می توان با درصد های مختلف مورد استفاده قرار داد. فواید شکلات تلخ بسیار فراوان است. اما مصرف کنترل نشده ی آن، می تواند عوارضی را برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم شما را با خواص شکلات تلخ، میزان کالری و درصد های مختلف آن بیشتر آشنا کنیم.

.

مصرف شکلات تلخ

کالری شکلات تلخ: با توجه به این که شکلات ها دارای چربی و کربوهیدرات فراوانی هستند. کالری آنها نیز نسبت به دیگر خوراکی ها بالاتر است. به طور مثال هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ، ۵۰۰ کالری انرژی دارد. به همین دلیل بهتر است، جای دادن آن در برنامه غذایی روزانه باید، با کنترل کالری های مصرفی انجام گیرد.

 

بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

 بهترین زمان برای مصرف این خوراکی خوشمزه، وعده صبحانه است. زیرا در این وعده مصرف شیرینی جات، پروتئین ها و شکلات تلخ می تواند انرژی بیشتری در طول روز برای انسان به همراه داشته باشد. از طرفی با مصرف در وعده صبحانه می تواند علاوه بر افزایش انرژی فرد در طول روز، موجب زود سیری در وعده شام شود.

 

بهترین درصد شکلات تلخ

 شکلاتهای تلخ در درصد های مختلف ( ۳۰، ۳۵ ، ۴۵، ۵۰، ۶۵، ۷۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۹۵ درصد) در بازار وجود دارد. که بهترین درصد در آن ۷۰ درصد است. که برای تمامی سنین می تواند به طور روزانه مورد استفاده قرار گیرد. اما توجه داشته باشید که در صورت مصرف روزانه بیش از ۳۰ گرم در روز از شکلات تلخ ۷۰ درصد استفاده نکنید.

 

خواص شکلات تلخ

شکلات های تلخ می توانند تاثیرات فراوانی بر روی بدن انسان داشته باشند. که از برخی از آنها می توان به کاهش فشار خون، کنترل استرس، حفظ سلامت قلب و جلوگیری از سکته های قلبی، جلوگیری از سرطان و تنظیم نمودن کلسترول بدن و …. اشاره نمود. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین شکلات های تلخ دارای فیبر، منیزیم، منگنز، آهن و مس است.

همچنین این شکلات ها منبعی از کلسیم، ویتامین A، ویتامین E، فسفر و پتاسیم است. از آنجایی که این شکلات ها دارای آنتی اکسیدان فراوان است، می تواند از پیری زود رس جلوگیری کند. از جهتی این شکلات می تواند با انعطاف پذیر کردن شریان های خونی، از بروز سکته های مغذی جلوگیری کند.

شکلات های تلخ در درصدهای مختلف می تواند برای درمان سرفه و جلوگیری از بروز آسم موثر باشد. همچنین خوردن آن برای کاهش خواب آلودگی روشی موثر است. خوردن این شکلات می تواند با بالا بردن متابولیسم بدن و بالا بردن سطح انرژی در بدن موجب بالا رفتن استقامت بدن شود. همچنین شکلات های تلخ با درصد های مختلف دارای خاصیت ضد التهابی می باشند و می توانند جریان خون را روی سر افزایش دهند. از این رو می توانند از ریزش مو جلوگیری و به رشد موها کمک کنند.

شکلاتهای تلخ با بهبود بخشیدن به جریان خون در بدن می توانند موجب تقویت بینایی شوند. همچنین با محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید و افزایش گردش خون، می توانند در جوان ماندن پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی نقشی موثر ایفا کنند. این خوراکی با دارا بودن انرژی بالا می تواند از بروز افسردگی نیز جلوگیری کند.

یک تکه از این شکلات می تواند تئوبرومین مورد نیاز بدنتان را برای بیدار ماندن تامین کند و شما را در طی روز سرحال نگه دارد.
همچنین شکلات سرشار از آنتی اکسیدان است و این موضوع ریسک ابتلا به حملات قلبی را در شما کاهش می دهد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ برای لاغری

این شکلات با کاهش دادن میزان جذب چربی در بدن می تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. از طرفی در زمان هایی که فرد دچار گرسنگی های بی موقع می شود. خوردن این شکلات ها می تواند موجب رفع گرسنگی شود. در نتیجه با خوردن آن می توانید گرسنگی خود را کنترل کنید. و همچنین دچار کاهش وزن شوید.

 

مصرف در بارداری

استفاده از شکلاتهای تلخ در بارداری می تواند از بروز بیماری پره اکلامپسی ( بیماری ناشی از بارداری که موجب بالا رفتن فشار خون و آسیب به اعضای بدن مانند کبد و کلیه می شود. و می تواند موجب مرگ مادر و یا جنین شود.) جلوگیری کند. 

همچنین در مادرانی که در بارداری دچار استرس و بی قراری می شوند، ایجاد آرامش کند. از طرفی خوردن آن می تواند موجب جلوگیری از چاقی بیش از حد آنها در بارداری، کنترل فشار خون و قند خون مادران شود. خوردن شکلات های تلخ می تواند موجب جلوگیری از گرفتگی عضلات در بارداری نیز شود. همچنین ایمنی بدن مادر را بالا ببرد.

 

شکلات سفید نخورید

شکلات یک سوپرفود است، چون هم شیرین است و هم فعالیت مغز را افزایش میدهد، ولی مشکل شکلات سفید این است که فقط شیرین است!

کاکائو برای سلامتی بسیار مفید است، باعث خونرسانى بیشتر به مغز میشود، از رگهاى خونى محافظت میکند و اخلاق ما را خوب میکند، اما تمام این خصوصیات مفید از شکلات سفید گرفته شده است.