مجله تندرستی

شب بیداری و مضراتش

شب بیداری

خواب شب یکی از رفتارهای بسیار موثر بدن است. که می تواند در تنظیم عملکرد اعضای بدن و رفع خستگی انسان بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل است که شب بیداری می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی ایمنی بدن انسان بگذارد. علاوه بر این کمبود خواب می تواند اثرات مخربی در روحیه افراد نیز داشته باشد. در ادامه قصد داریم شما را با تاثیر شب بیداری بر سلامتی، بیشتر آشنا کنیم.

مضرات بیدار ماندن در شب

متاسفانه امروزه یکی از دغدغه های میان جوانان، در تمام دنیا کم خوابی و شب بیداری است. از آنجایی که معمولا در طول روز مشغول به کار و فعالیت می باشند، قبل از خواب به تماشای تلویزیون و گذران فقط در   شبکه های اجتماعی می پردازند. به همین دلیل است که بی خوابی یکی از جدی ترین مشکلات جهان به شمار می رود. 

هر انسان بالغی در طول شبانه روز باید ۷ تا ۹ ساعت خواب کامل داشته باشد. اما متاسفانه امروزه این آمار بسیار کمتر است. شب بیداری تاثیرات منفی بسیار زیادی روی بدن انسان می گذارد که از جمله عوارض کم خوابی،   می توان به بداخلاق شدن انسان اشاره نمود. با توجه به تحقیقات انجام شده روی مردم جامعه، مشخص شده است که افراد کم خواب نسبت به موضوعات مختلف واکنش های تندتری از خود نشان می دهند. 

بی خوابی و کم خوابی می تواند به دلیل بیدار شدن های متوالی در طول خواب باشد. که معمولا موجب سردردهای مزمن و میگرنی در افراد می شود. همچنین اختلال در یادگیری و تمرکز از دیگر عوارض شب بیداری می باشد. معمولا افرادی که در طول شبانه روز خواب کافی ندارند، نمی توانند بر روی یادگیری موارد مختلف تمرکز نمایند. معمولا افرادی که خواب کاملی ندارند، حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند.

چاقی و اضافه وزن نیز می تواند تاثیر کم خوابی بر بدن باشد. از آنجایی که افراد کم خواب، اشتهایی کاذب پیدا می کنند. تنقلات و شیرینی جات بیشتری مصرف می نمایند. یکی دیگر از دلایل چاقی افراد کم خواب، خوردن غذا و تنقلات قبل از خواب شب است. کالری های دریافتی در این زمان، به کالری های سوخته معروف می باشند. این کالری ها اضافی هستند و به چربی های مزاحم تبدیل می شوند. 

شب بیداری

از طرفی شب بیداری می تواند موجب اختلال در بینایی فرد نیز شود. افرادی که عادت به شب بیداری دارند، در طول روز دچار دوبینی، تاری دید و دیدهای تونلی می شوند. هر چقدر زمان شب بیداری طولانی تر شود، مواجهه به این مشکلات بینایی، در طول روز بیشتر خواهد شد. 

بیدار ماندن زیادی در طول شبانه روز، موجب افزایش فشار خون می گردد. به همین دلیل است که افراد کم خواب، بیشتر از دیگر افراد دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند. همچنین از بزرگترین عارضه های شب بیداری می توان به  کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. به همین دلیل افرادی که کمبود خواب دارند، معمولا در برابر بیماری های فصلی و ویروسی بدن ضعیف تری دارند و زودتر به بیماری مبتلا می شوند. 

افرادی که به شب بیداری عادت دارند، معمولا در طول روز کسل هستند و به خواب بیشتری احتیاج دارند. به همین دلیل است که احساس می کنند، از زندگی خود عقب مانده اند و این احساس ناامیدی در افراد موجب افسردگی آنها می شود. از دیگر عوارض شب بیداری می توان به کند شدن عکس العمل، حواس پرتی، تکرر ادرار، افزایش غیر عادی ادرار، افزایش احتمال تصادف، ناتوانی در برابر درد، اختلال در سیستم گوارش و حتی در برخی از مواقع مرگ اشاره نمود.

ارتباط کرونا و شب بیداری

ویروس کرونا یکی از مشکلات بشریت و جامعه پزشکی است. که امروزه تمامی جهان را درگیر خود نموده و مردم بسیار زیادی را به کام مرگ کشانده است. با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که روی این ویروس انجام شده، متاسفانه هنوز واکسنی قطعی برای این بیماری یافت نشده است. به همین دلیل است که پزشکان بهترین روش را برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس را توجه به توصیه های پزشکی می دانند. 

علاوه بر رعایت بهداشت تقویت سیستم ایمنی بدن نیز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، بسیار حائز اهمیت می باشد. بی خوابی از مواردی است که، می تواند احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در فرد افزایش دهد. زیرا از جمله عوارض کم خوابی، کاهش تولید واکسن طبیعی در بدن انسان است. از طرفی با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، احتمال ورود ویروس به درون بدن انسان افزایش می یابد. 

همچنین با مطالعات انجام شده روی بیماران کرونایی، پزشکان معتقد هستند که افزایش استرس و اضطراب فرد، مساوی با افزایش احتمال ابتلا به کرونا می باشد. از آنجایی که کم خوابی دلیلی برای افزایش استرس انسان است. بی خوابی می تواند ارتباط مستقیمی با مبتلا شدن به بیماری کرونا داشته باشد.