مجله تندرستی

سیر آنتی بیوتیک طبیعی

سیر

سیر یکی از مواد غذایی بسیار با ارزش و دارای خواص درمانی بی شماری می باشد. که معمولا امروزه بسیاری از افراد با خواص های آن تا حدودی آشنایی دارند. خواص های درمانی سیر بسیار شگفت انگیز می باشند، به طوری که اگر با آنها آشنا شوید. حتما در مصرف غذایی روزانه خود آن را جای می دهید. اما باید توجه داشت که طبع سیر بسیار گرم و خشک است. و مصرف افراطی از آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم شما را فواید سیر بیشتر آشنا کنیم.

.

خواص درمانی سیر

سیر حاوی مقادیر فراوانی ترکیب دیالیل دی سولفید است که قدرت آن فراتر از آنتی بیوتیک های صنعتی است و علاوه بر آن از سرعت جذب و اثربخشی در بدن برخوردار است به گونه ای که این امر ثانیه ای بیشتر طول نمی کشد و سرعت کنترل و مهار مسمومیت غذایی و بهبودی را افزایش می دهد.

پژوهش ها همچنین نشان داده که ترکیبات سیر می تواند ۶۰ گونه قارچ و بیش از ۲۰ نوع باکتری را از بین ببرد که برخی همانند پنوموکوک باعث ابتلا به بیماری ذات الریه میشود.

این خواص سیر به علت وجود ماده ای به نام آلیسین است که ماده ضد میکروبی قوی محسوب می شود. عملکرد این ماده در سطح ریه ها بسیار قوی است زیرا این ماده فرار در ریه ها تبخیر می شود و باکتری ها و ویروس ها را نابود می کند.

پیش از این متخصصان انگلیسی نیز دریافته بودند که مصرف سیر در پیشگیری از ابتلا به اوستئوآرتریت یا التهاب استخوانی و مفصلی نقش دارد.

بهترین زمان مصرف سیر ناشتا قبل از صرف صبحانه است. زیرا در زمان ناشتایی، سیر آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود. از آنجایی که در زمان ناشتا معده خالی می باشد. باکتری های موجود در بدن از مقاومت کمتری برخوردار می باشند. به همین دلیل سیر می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی آنها را از بین ببرد. از طرفی این ماده غذایی مملو از انواع ویتامین ها، فیبر، آهن، پروتئین، کربوهیدرات و … می باشد. به همین دلیل خوردن آن در زمان ناشتایی می تواند نیاز بدن را به مواد مغذی تامین نماید. 

خوردن این ماده غذایی می تواند هضم غذا و تحریکات معده را کنترل نماید. همچنین می تواند از بروز استرس به طرز چشمگیری جلوگیری نماید. همین امر از بروز دردهای عصبی معده جلوگیری می کند. استفاده از سیر می تواند اسهال را درمان نماید. از آنجایی که این ماده خوراکی موجب گردش خون بهتر در بدن می شود. سیر برای فشار خون و کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است. همچنین می تواند کلسترول بد را در بدن تا حد قابل توجهی کاهش دهد. در نهایت از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی جلوگیری کند.

از آنجایی که سیر یک آنتی بیوتیک می باشد، می تواند باکتری های بدن را از بین ببرد. همچنین سموم بدن را دفع نماید و انگل های معده و روده را نیز از بین می برد. افرادی که دارای بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت، زکام و … می باشند. با استفاده از این ماده خوراکی می توانند آن را درمان کنند. از دیگر فواید این آنتی بیوتیک طبیعی می توان، به رفع آکنه و جوش صورت اشاره نمود. 

از آنجایی که این خوراکی دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد. استفاده از آن به صورت ناشتا می تواند کبد را پاکسازی نماید. که موجب بهبود عملکرد کبد می شود. از آنجایی که آکنه و جوش در بیشتر مواقع ناشی از مشکلات کبدی می باشد. در نهایت می تواند آن ها را درمان نماید.

از فواید سیر برای مو می توان به جلوگیری از ریزش مو اشاره نمود. استفاده از سیر موجب عملکرد بهتر در گردش خون مخصوصا گردش خون در پوست  سر شود. به همین دلیل می تواند موجب تقویت فولیکول های مو شود. که در نهایت از ریزش مو به طور چشمگیری جلوگیری می کند. همچنین می تواند در رشد مجدد موها و تقویت آن ها نیز موثر واقع شود.

خواص درمانی سیر

مصرف در بارداری

به صورت ناشتا می تواند میزان مورد نیاز اسید فولیک را در بدن مادر تامین نماید. همچنین از بروز نقص های عصبی در جنین نیز جلوگیری می کند. از آنجایی که سیر دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی می باشد. مادران باردار را از بیماری های آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت می نماید.

 

خواص سیر برای سرماخوردگی

استفاده از سیر می تواند از بروز بیماری های فصلی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری نماید. همچنین از آنجایی که این خوراکی دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی می باشد. می تواند به درمان سریع تر بیماری کمک نماید. افرادی که دچار تنگی نفس و سرفه می شوند. می توانند با استفاده از آن التهابات و عفونت ها را از بدن دفع کرده و بدن را مقاوم سازند. 

 

رابطه سیر و لاغری

سیر دارای خاصیت چربی سوزی بسیار بالایی می باشد. به همین دلیل می تواند در کاهش وزن و لاغری بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین استفاده از پودر سیر در وعده های غذایی به عنوان یک ادویه علاوه بر طعم بی نظیری که به غذا می دهد. می تواند موجب کم شدن اشتهای فرد شود. همچنین موجب می شود، فرد احساس سیری بلند مدت تری داشته باشد. از طرفی سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. که در نهایت موجب کاهش وزن و لاغری می شود.