مجله تندرستی

سرکه سیب و خواص بینظیرش

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از ماده های غذایی می باشد، که علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای سلامتی انسان دارد، می تواند در موارد لکه بری و تمیز کردن سطوح نیز بسیار کاربردی واقع شود. از مزایای بی نظیر سرکه سیب می توان به پاک سازی پوست صورت، از بین بردن بوی بد دهان و … اشاره نمود. سرکه سیب یکی از ماده های غذایی بسیار مفید برای بدن است. این ماده غذایی دارای خواص درمانی بسیاری می باشد. این سرکه با وجود اینکه از دیرباز در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. اما خیلی از افراد به تازگی با خواص شگفت انگیز آن آشنا شده اند. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با خواص سرکه سیب آشنا کنیم.

خواص درمانی سرکه سیب برای سلامتی انسان

.

سرکه سیب و لاغری

سرکه سیب دارای استیک اسید می باشد، که می تواند موجب کاهش اشتهای فرد شود. همچنین استفاده از این سرکه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و موجب کاهش وزن  می شود. این ماده غذایی با کنترل نشاسته ای که وارد بدن می شود، می تواند کالری کمتری را وارد خون کند.

.

سرکه سیب و فشار خون

یکی دیگر از فواید سرکه سیب، پایین آوردن کلسترول بد خون و کنترل فشار خون در افراد است. استیک اسید موجود در این سرکه با پایین آوردن کلسترول موجب کاهش فشار خون و درمان آن نیز می شود.

.

سرکه سیب برای سرماخوردگی

این سرکه با از بین بردن میکروب های موجود در گلو می تواند موجب تسکین و بهبود گلو درد شود. از طرفی یکی از اذیت کننده ترین واکنش های سرماخوردگی در بدن، گرفتگی بینی می باشد. خوردن سرکه سیب با پاکسازی سینوس ها و از بین بردن سینوزیت می تواند از گرفتگی بینی در زمان سرماخوردگی جلوگیری نماید. از طرفی می تواند در درمان سرفه های خشک نیز موثر باشد. همچنین این سرکه با سم زدایی بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن، از بروز بیماری های فصلی از جمله سرماخوردگی جلوگیری می نماید.

.

خواص سرکه سیب برای پوست و مو

سرکه سیب با مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. همچنین با از بین بردن جوش و آکنه های پوستی موجب شفافیت و درخشان تر شدن پوست می شود. از طرفی این سرکه می تواند کبودی های پوستی و جای سوختگی را درمان نماید. بیماری های پوستی و خشکی های پوستی را نیز درمان می نماید. استفاده از آن می تواند موجب روشن تر شدن پوست نیز شود. 

همچنین این سرکه از ریزش مو جلوگیری می نماید. و به عنوان یک درخشان کننده و نرم کننده مو می توان از آن مانند شامپو استفاده نمود. همچنین این سرکه با جلوگیری از ریزش مو موجب حجیم نمودن موها می شود. از بروز موخوره و پیچ خوردگی مو نیز جلوگیری می نماید. از طرفی با درمان پوست سر از خشکی و خارش پوست سر جلوگیری می نماید.

خواص درمانی سرکه سیب

مصرف در بارداری

مصرف سرکه سیب در دوران بارداری می تواند موجب درمان ویارهای صبحگاهی شود. همچنین برخی از مادران باردار در هضم غذا در این دوران با مشکلاتی روبرو هستند. که استفاده از این سرکه می تواند عملکرد دستگاه گوارش آنها را بهبود بخشد و به هضم راحت تر غذا کمک نماید. همچنین استفاده از آن از بالا رفتن کلسترول و فشار خون در بارداری جلوگیری می نماید. از افزایش وزن جلوگیری می نماید. از دیگر فواید این سرکه در دوران بارداری رفع بوی بد دهان و جلوگیری از آکنه های بارداری است. 

اما افرادی که دچار مشکلات معده می باشند در این دوران از خوردن این سرکه پرهیز نمایند. همچنین استفاده از این سرکه فقط به صورت پاستوریزه در این دوران مجاز می باشد. 

. 

دیگر خواص 

  • از دیگر فواید سرکه سیب می توان به کنترل قند خون و کاهش آن در افراد دیابتی اشاره نمود.
  • همچنین استفاده از این سرکه می تواند به جلوگیری از یبوست کمک نماید.
  • استفاده از این سرکه می تواند درد های عضلانی را پس از یک ورزش حرفه ای از بین ببرد. استفاده از این سرکه همچنین می تواند موجب بالا رفتن انرژی بدن شود.
  • خوردن این سرکه می تواند سکسکه را بند بیاورد.
  • همچنین این ماده غذایی رگ های واریسی را درمان  می کند.
  • قارچ های پوستی را نیز می توان با استفاده از این سرکه درمان نمود.