مجله تندرستی

روشهای کاهش استرس

کاهش استرس

استرس از مشکلات شایعی می باشد که، امروزه افراد زیادی در سراسر جهان آن را تجربه می نمایند. به طور کلی هر انسانی با توجه به شرایط و اتفاقات زندگی شخصی و اجتماعی خود، روزانه با درصدی از استرس و اضطراب درگیر خواهد بود. از آنجایی که استرس و اضطراب داشتن می تواند موجب عوارض روحی و جسمی برای فرد شود، افراد مضطرب معمولا به دنبال روش هایی برای کاهش استرس و اضطراب می باشند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راه های مقابله با استرس و درمان اضطراب به طور کامل آشنا کنیم.

 

راههای کنترل استرس

روش های متعددی جهت درمان استرس، وجود دارد. که با توجه به میزان اضطرابی که دارید، می توانید از این روش ها برای کنترل استرس استفاده نمایید. یکی از روش های کاهش استرس شدید، ورزش کردن است. ورزش علاوه بر جسم، فکر شما را نیز درگیر می نماید. خستگی و احساس سبکی ناشی از تحرک بدنی، می تواند شما را از فکرهای منفی و مضطرب کننده دور نماید. 

از طرفی با توجه به تحقیقاتی که روی بدن ورزشکاران انجام شده است، فعالیت بدنی و افزایش متابولیسم بدن تاثیر بسیار زیادی روی کاهش استرس و اضطراب فرد می گذارد. ورزش کردن در طولانی مدت، تاثیر بسیاری روی کاهش تولید هورمون های استرس زا در بدن دارد. همچنین بیشترین استرس و اضطراب های بی مورد می تواند به دلیل عدم خواب کافی باشد. ورزش نمودن با ایجاد خستگی در بدن، می تواند خواب فرد را نیز تنظیم نماید.

همچنین برای کنترل اضطراب، داشتن اعتماد به نفس بسیار موثر است. ورزش کردن موجب تناسب اندام، حفظ سلامتی و در نهایت افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. همچنین انجام ورزش های تمرکزی مانند یوگا نیز می تواند با دور کردن فکرهای منفی در کنترل استرس بسیار تاثیر گذار باشد.

از دیگر راه های درمان می توان به مصرف دمنوش های گیاهی و آرامش بخش اشاره نمود. چای سبز، گل گاو زبان و همچنین سنبل الطیب از جمله گیاهانی می باشند که، دمنوش آنها تاثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب و کنترل استرس دارد. همچنین برای کنترل نمودن استرس، سعی کنید میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید. کافئین می تواند میزان هورمون های استرس را در بدن افزایش دهد. به همین دلیل معمولا افرادی که کافئین زیادی را در طول روز دریافت می کنند، انسان های مضطرب و عصبی تری هستند.

اختلال استرس و اضطراب می تواند به دلیل ناتوانی در نه گفتن باشد. در خیلی از مواقع افراد به دلیل ناتوانی در گفتن کلمه نه، مجبور به انجام کارهایی می شوند که، از انجام دادن آنها ناراضی هستند. در اینگونه مواقع شاید به دلیل عدم مهارت کافی و یا نداشتن وقت فرد قادر به انجام کار نباشد. در این صورت استرس و اضطراب او افزایش پیدا می کند. به همین دلیل برای کنترل استرس خود، سعی کنید نه” گفتن را بیاموزید.

اگر استرس شما دلیل مشخصی دارد که آن را می دانید، بهتر است دلایل استرس نگرانی های خود را بنویسید. همچنین چیزهایی که باعث خوشبختی و خوشحالی شما هستند را نیز مقابل آنها بنویسید. با این کار می توانید قدرت شکرگزاری خود را افزایش دهید و احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشید.

یکی از روش های کنترل اضطراب در سریع ترین زمان، آدامس جویدن است. به طور مثال اگر قرار است در جمعی حضور پیدا کنید و برای افراد حاضر در جمع سخنرانی کنید. اما استرس به شما اجازه تمرکز داشتن روی مطالب و همچنین مدیریت زمان را نمی دهد. سعی کنید قبل از ورود به جلسه آدامس بجوید. این کار به میزان قابل توجهی استرس شما را کاهش می دهد.

قرار گرفتن در جمع های دوستانه و خانوادگی نیز می تواند در کنترل اضطراب موثر باشد. از آنجایی که هر فردی در جمع صمیمی خانواده احساس امنیت و آرامش دارد. قرار گرفتن در جمع دوستان و خانواده، می تواند اضطراب او را کاهش دهد و او را به آرامش داشتن دعوت نماید. از طرفی اکسی توسین، از مسکن های طبیعی در بدن است. که می تواند اضطراب را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده روی بانوان نشان می دهد، زمانی که بانوان در جمع خانوادگی خود هستند، این مسکن به مقدار بیشتری در بدن آنها تولید می گردد.

گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش نیز، در کنترل اضطراب بی تاثیر نیست. این موسیقی ها مستقیما روی مغز شما تاثیر می گذارند و می توانند فکرهای منفی را از ذهن شما بیرون کنند. همچنین از دیگر روش های کنترل استرس می توان به لبخند زدن، تمرین تنفس عمیق، شرکت در کلاس های مورد علاقه و همچنین تمرین شکرگزاری اشاره نمود.  

 

روشهای کاهش استرس

 

به طور خلاصه برای دور کردن استرس از خود لیست زیر را همیشه بخاطر داشته باشید:

آدامس بجوید:
بررسی ها نشان می دهند که جویدن آدامس جریان خون را در مغز بهبود می بخشد . این امر موجب کاهش حس اضطراب در شخص می شود. برخی بر این اعتقادند که عطر ملایم و طعم مطبوع آدامس موجب آرامش می شود.

به فضای آزاد و بیرون از منزل بروید:
سپری کردن وقت در پارک ها و فضای سبز، قدم زدن ملایم و و ورزش های خیلی سبک، حتی اگر برای چند دقیقه باشد، می تواند حال شما را بسیار خوب کند.

لبخند بزنید:
طوری لبخند بزنید که علاوه بر دهان چشمانتان نیز بخندند. چنین لبخندی منجر به تحریک مغز برای کاهش استرس می شود ، حتی اگر از درون احساس خوشحالی نداشته باشید نیز این روش موثر است . لبخند زدن همچنین ضربان قلب را در شرایط استرس تنظیم می کند.

کمی عصاره اسطخودوس یا سنبل بو کنید:
این گیاه تاثیری همانند داروهای ضد درد و استرس دارد.

به صداهای آرامش بخش گوش دهید:
صداهایی مثل صدای آب روان، صدای آواز کر ملایم و…سطح استرس را پایین می آورد.

روی تنفستان تمرکز کنید و سعی کنید نفس عمیق بکشید:
تنفس عمیق رابطه مستقیم با کاهش ترس و استرس دارد. این مساله توجه شما را از افکار منفی منحرف می کند. در یک محل آرام بنشینید . سعی کنید از بینی به آرامی طوری نفس بکشید که قفسه سینه و ناحیه شکمی منبسط شود. به همان آهستگی نفس را خارج کنید. این کار را حد اقل برای ده دقیقه ادامه دهید.

با خودتان مهربان باشید:
بیشتر ما در مواقع استرس با خودمان صحبت های منفی می کنیم. این طور نباشید. با خودتان جملات مثبت زمزمه کنید. مثل اینکه: همه چیز درست می شه ، من از پس این مشکل بر میام و… افکار استرس آورتان را بنویسید:
در مورد احساستان صادق باشید و افکارتان را بنویسید . چه بسا در همین یاد داشت کردن ها مشکلتان حل شود . ولی در هر صورت این امر به کاهش استرس بسیار کمک می کند.

با یک دوست صحبت کنید:
در مورد مسایل و احساساتتان با یک دوست یا شریک زندگیتان صحبت کنید. اغلب افرادی که مسایل و مشکلات مشترک و مشابهی دارند برای تسکین و درددل مناسب ترند و هر دو طرف در چنین شرایطی احساس بهتری می کنند.

ورزش کنید و فعالیت فیزیکی مورد علاقه خود را انجام دهید:
این کار به شما نشاط می دهد و افکار منفی را از شما دور می کند.