مجله تندرستی

درد گردن آیا خطرناک است؟

_آیا درد گردن خطرناک است؟

درد گردن یکی از عارضه هایی است که همگی ما در طول دوران زندگی خود ممکن است بارها آن را تجربه کرده باشیم. و این موضوع می تواند به دلایل مختلف بروز کند. از نظر آناتومی گردن به قسمتی از بدن گفته می شود که از سر و زیر جمجمه شروع شده و تا تنه ادامه دارد. این قسمت مهم از بدن شامل مهرهایی از ستون فقرات، نخاع، اعصاب، رباط ها، ماهیچه ها و قسمت هایی از دستگاه گوارش و تنفسی می شود. به همین دلیل گردن درد می تواند به دلایل مختلف بروز کند که بعضی از دلایل آن به راحتی و با رعایت نکات ساده ای قابل رفع هستند و برخی دیگر نیز نیاز به درمان های تخصصی دارند و اگر پیگیری درمان آنها صورت نگیرد، می توانند در آینده باعث بروز اختلالات جدی در سلامت افراد شوند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد درد گردن و انواع آن مطالبی ارائه داده و در صورت امکان راهکارهایی برای درمان آنها را معرفی کنیم.

.

درد گردن نشانه چیست؟ و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

درد گردن عارضه تقریبا ناخوشایندی است که می تواند در سنین مختلف و با شدت های زیاد یا کم بروز کند. در حالت کلی و معمول، گردن درد وقتی بروز می کند که مفاصل مختلف آن برای مدت طولانی در جای نامناسب خود قرار گرفته و تحت فشار باشند. این مدت می تواند یک خواب شبانه و یا یک وضعیت کاری نامناسب باشد. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام خواب و همچنین کار کردن و یا حتی نشستن های روزانه گردن و ستون فقرات را در وضعیت مناسب قرار دهید تا دچار گردن درد و عوارض ناخواسته آن نشوید. به همین دلیل کسانی که به یکباره دچار گردن درد می شوند اولین سوالی که از خود می پرسند این است که درد گردن ناشی از چیست؟ که در این موارد، قرار دادن گردن در شرایط نامناسب محتمل ترین علت است. اما گاهی گردن درد پس از اعمال ضربه های سنگین بروز می کند. حوادثی مثل تصادفات، ضربه های شدید به سر و گردن، افتادن از ارتفاع و غیره علت های ایجاد درد در گردن هستند که باعث آسیب دیدن مهره ها، رباط ها، پارگی دیسک های بین گردن و غیره می شوند. در این حالت معمولا درد در گردن با شدت بالایی بروز می کند و تشخیص دقیق اینکه این نوع درد گردن ناشی از چیست، در اختیار پزشکان است و با انجام آزمایشات مختلف مثل ام آر آی و یا سی تی اسکن مشخص می شود. اما گاهی بدون دلایل ذکر شده درد گردن بروز می کند که این اتفاق می تواند ناشی از موارد دیگری باشد.  برای مثال وجود غده های چربی و توده ها در گردن و یا اجسام خارجی مثل ترکش ها می توانند از علت های ایجاد درد در این عضو باشد که برای درمان آنها باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمود.

.

درد گردن با زمینه های عصبی

درد گردن با زمینه عصبی نیز یکی از دردهای رایج است که افراد دارای استرس زیاد و یا بیماری های عصبی ممکن است آن را تجربه کرده باشند. البته این دو نوع درد با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال در گردن عصب های مختلفی وجود دارند که این عصب ها گاها به دست ها و پاها نیز می رسند و به همین دلیل گاه می توانند تاثیرات خود را به همراه گردن درد در دست ها و پاها داشته باشند. که معمولا با گزگز و مور مور شدن، بی حسی دست و پا و گاها فلج شدن های خفیف همراه می شوند. به این گونه دردها گردن درد عصبی گفته می شود. از علت های ایجاد گردن درد در این حالت می توان به قرار گرفتن سر در حالت نادرست، ضربه های شدید و یا اختلالات روحی و عصبی اشاره کرد. اما گاهی گردن درد به دلیل استرس شدید در افراد بروز می کند. تمامی اعضای بدن انسان با رشته ها عصبی در ارتباط هستند و طبیعی است که در هنگام بروز اختلالات عصبی تحت تاثیر قرار گیرند. استرس و درد گردن معضلی است که بسیاری از افراد که با استرس دست و پنجه نرم می کنند آن را تجربه کرده اند. برای درمان استرس و درد گردن بهترین راه مدیریت استرس است. در نتیجه توصیه می شود برای رفع این مشکل از تکنیک های رفع استرس و یا با نظر پزشک در موارد حاد از داروهای کاهش استرس استفاده کنید.

.

درد گردن نشانه چیست

علت بروز همزمان درد گردن و ستون فقرات چیست؟

درد گردن و ستون فقرات یکی از عارضه هایی است که در برخی از موارد با هم بروز می کنند. در این حالت افراد دردی از منشاء گردن تا ستون فقرات خود را احساس می کنند. البته معمولا گردن درد اولین عوارض خود را بر روی ستون فقرات می گذارد اما در برخی موارد، این تاثیر شدید می شود. در این حالت گاه علت های ایجاد درد در گردن می توانند بیماری های جدی باشند که پیگیری سریع و اصولی آنها لازم می باشد. برای مثال دیسک گردن یکی از عارضه هایی است که به همراه خود درد گردن و ستون فقرات را به همراه دارد. گاهی نیز این مورد می تواند پیش زمینه ای برای حمله های قلبی باشد، و اگر به صورت یکباره و نگاهی بروز کند، این احتمال زیاد می باشد. به همین دلیل پیگیری سریع و تخصصی در این موارد لازم می باشد. به طور کلی ستون فقرات و گردن با هم در ارتباط هستند و بروز مشکل در هر دو می تواند بر قسمت دیگر تاثیر داشته باشد و از آنجایی که نخاع یکی از مهمترین قسمت های سیستم عصبی بدن در این قسمت وجود دارد، توصیه می شود حتما دردهای این ناحیه را زیر نظر پزشکان متخصص پیگیری و درمان نمایید.

.

درد گردن در دوران بارداری

درد گردن یکی از عارضه هایی است که خانم های باردار نیز گاها آن را تجربه می کنند. علت های ایجاد درد در گردن و دوران بارداری متعدد می باشد و اکثرا طبیعی می باشند. برای مثال با رشد جنین و افزایش وزن بدن در این دوران، تعادل وزنی بدن به هم می خورد و به فشارهای قابل توجهی به ستون فقرات مادران باردار وارد می شود که این موضوع باعث ایجاد درد گردن می شود. همچنین این وزن زیاد و مکان قرار گرفتن آن در رحم، بر راه رفتن، نشستن و خوابیدن خانم های باردار تاثیرگذار است و به همین دلیل درد گردن در بارداری به همراه درد ستون فقرات کاملا طبیعی می باشد. اما برای کاهش درد گردن در بارداری تکنیک های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تعداد بالش ها در زیر سر را محدود کنید
  • در هنگام خواب یک بالش در زیر زانوها قرار دهید
  • با کمک گرما یا یخ دردهای عضلانی را کم کنید
  • تمرینات کششی را با احتیاط انجام دهید
  • در موارد حاد ضمن مشورت با پزشک بارداری خود به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.