مجله تندرستی

خواص شگفت انگیز تخم شربتی

تخم شربتی

تخم شربتی یکی از ترکیبات اصلی یکی از شربت های سنتی ایران به شمار می رود. این نوشیدنی خاص و فوق العاده معمولا در فصل های گرم سال مثل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این نوشیدنی سنتی علاوه بر تخم یا بذر شربتی از مواد دیگری مثل گلاب، شکر، یخ، زعفران و آب استفاده می شود. در واقع دلیل اصلی استفاده از این شربت سنتی خواص متعدد آن می باشد. سابقه استفاده از این شربت به قرن ها قبل باز می گردد. بذر گیاه شربتی امروزه در نقاط مختلف دنیا کشت می شود و به همین دلیل در مورد خاستگاه دقیق آن اطلاع دقیقی در دست نیست ولی عقیده عموم بر این است که این گیاه بومی آمریکای مرکزی و یا آسیای غربی می باشد. عمده استفاده این گیاه در ایران برای تهیه تخم شربت سنتی و گاها درمان های مختلف در طب سنتی است اما تحقیقات بر روی این بذر از خواص مختلف آن پرده برداری کرده است. ما در ادامه متن ضمن پاسخ جامع تر به سوال تخم شربتی چیست؟ به بررسی خواص آن می پردازیم.

 

آشنایی با طبع و خواص کلی تخم شربتی

تخم شربتی بذر و گیاهی است که  از قدیم جایگاه ویژه ای در طب سنتی داشته و به همین دلیل برای موارد مختلف از آن استفاده می شود. در طب سنتی اولین چیزی که در بحث گیاهان مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، طبع آنها می باشد. به همین دلیل در مورد تخم های شربتی نیز این مورد انجام شده است.  طبع تخم شربتی گرم می باشد و به همین دارای اثرگذاری قابل توجهی در درمان برخی از بیماری ها است.  این محصول دارای شکل های مصرفی مختلف است اما بهترین راه و تاثیرگذاری آن از طریق تهیه شربت و همچنین گاهی تهیه جوشانده می باشد. از مهمترین خواص تخم و یا بذر شربتی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تعادل قند خون
  • کم خونی
  • کمک به سلامت پوست
  • درمان مشکلات عصبی
  • رفع تنگی نفس و سرفه
  • درمان عفونت ها
  • درمان ناراحتی‌های گوارشی
  • لاغری و کاهش وزن
  • سلامت دهان و دندان

 

خواص و تاثیرات تخم شربتی برای پوست

تخم شربتی به عنوان بذر خاص بر روی قسمت های مختلف بدن دارای تاثیر است و یکی از تاثیر فوق العاده آن بر روی پوست است. امروزه بر روی خواص تخم شربتی برای پوست تحقیقات گسترده ای انجام گرفته است. این محصول دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است و در نتیجه به کنترل چربی های پوست کمک می کند و باعث درخشان تر و پاکسازی پوست می شود. همچنین این محصول به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی به شمار می رود. برای بهره گیری از خواص تخم شربتی برای پوست روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تهیه ماسک است. برای مثال جهت روشن شدن پوست با ماسک تخصصی آن یک غذا غذاخوری از این محصول را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خیس کنید و پس از یک ساعت بر روی پوست صورت قرار دهید و ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید، و در پایان صورت خود را بشویید. برای جوانسازی پوست نیز می توانید یک قاشق غذاخوری بذر شربتی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خیس شود. سپس یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترش و یک سفید تخم را به آن اضافه کرده و پس از هم زدن بر روی صورت بگذارید، در نهایت پس از ۳۰ دقیقه صورت خود را بشویید.



خواص و تاثیر تخم شربتی برای لاغری

تخم شربتی محصولی است که استفاده آن برای کسانی که به لاغری اهمیت می دهند و در صدد آن هستند نیز بسیار مفید می باشد. جهت بهره گیری از خواص تخم شربتی برای لاغری می توان آن را به صورت مستقیم مورد استفاده قرار داد و برای این کار کافی است تخم یا بذر شربتی را به یکی از روش های معمول مورد استفاده قرار داد. این محصول دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که به همین دلیل احساس سیری کاذب را در بدن ایجاد کرده و می تواند به لاغری کمک کند. همچنین هر دانه تخم شربتی پس از خیس شدن به اندازه ۳۰ درصد افزایش حجم پیدا می کند و به همین دلیل از این لحاظ نیز به نوعی بر کاهش وزن تاثیر دارد. در نهایت برای بهره گیری از خواص تخم شربتی برای لاغری می توان یک قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب گرم و عسل مخلوط کرده و یک ساعت قبل صبحانه میل نمایید.


تخم شربتی

مصرف تخم شربتی برای ورزشکاران

تخم شربتی برای کسانی که فعالیت های سنگین دارند و از جمله ورزشکاران نیز بسیار مفید می باشد. تحقیقات تکمیلی بر روی دانه های شربتی نشان داده که بهترین تاثیر آن برای ورزشکاران افزایش استقامت بدن می باشد و در نتیجه آنها می توانند با مصرف این دانه گیاهی قبل از تمرینات و یا حتی بعد از آن آمادگی کامل را  برای ورزش کسب کنند و یا قوای از دست رفته خود را به نوعی تامین کنند. همچنین از دیگر خواص  و تاثیرات تخم شربتی برای ورزشکاران می توان کمک به عضله سازی اشاره کرد. برای بهره گیری از خواص تخم یا بذر شربتی توصیه می شود آن را به صورت نوشیدنی های سنتی مصرف نمایید.

 

تاثیر تخم شربتی برای کبد

تخم شربتی یک محصول و داروی سنتی برای درمان بیماری های کبد نیز به شمار می رود. پس از تحقیقات مختلف بر روی خواص تخم شربتی برای کبد، مشخص شده که این محصول تاثیر فوق العاده بر درمان کبد چرب دارد. در واقع با توجه به اینکه طبع تخم شربتی گرم می باشد به همین دلیل می تواند به پاکسازی کبد کمک کند. برای بهره گیری از خواص این محصول می توانید آن را با ترنجبین مخلوط کرده و به صورت روزانه و مرتب میل نمایید. همچنین می توان برای پاکسازی و بهره گیری از تخم شربتی برای کبد می توان آن را در آب پنیر خیس کرده و مخلوط حاصل را مصرف نمایید.



مصرف و خواص تخم شربتی در بارداری

تخم شربتی محصولی است که خانم های باردار می توانند از خواص مختلف آن استفاده کنند، مصرف تخم شربتی در بارداری از چند جهت دارای اهمیت است. تحقیقات مختلف بر روی خواص این محصول نشان داده در آن مقادیر قابل توجهی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم وجود دارد. همچنین مصرف آن می تواند خطر سقط جنین را در پاره ای از موارد کاهش داد. البته برای مصرف تخم شربتی در بارداری محدودیت هایی وجود دارد و خانم های بارداری در صورتی که نسبت به آن آلرژی نداشته باشند مجاز هستند به صورت روزانه تا ۱۰ گرم از آن را که  معادل یک قاشق چایی خوری یا نهایتا غذاخوری است را مصرف کنند.

 

معرفی خواص و تاثیرات تخم شربتی برای یبوست

تخم شربتی یکی از محصولات مناسب برای جلوگیری از بروز و همچنین درمان یبوست می باشد. تحقیقات تخصصی بر روی خواص تخم شربتی برای یبوست نشان داده که این محصول دارای میزان قابل توجهی ترکیباتی به نام موسیلاژ است. این ترکیبات به تمرکز روده ها در دفع راحت مدفوع کمک کرده و به همین دلیل در بروز و پیشگیری از یبوست بسیار مفید می باشند. همچنین این ترکیب در کنار فیبرهای محلول در آب نیز به محرک شدن سیستم گوارش و هضم و دفع راحت مواد از بدن کمک می کند. برای بهره گیری از خواص تخم شربتی برای یبوست می توانید آن را به صورت شربت سنتی و یا در مخلوط با نوشیدنی های دیگر استفاده کنید.