مجله تندرستی

خواص دانه کتان و تاثیر آن بر لاغری و کلسترول خون

_دانه کتان و خواصش برای لاغری و کلسترول خون

خواص دانه کتان برای بیماری ها و عوارض مختلف بر بشر نسل امروز تقریبا مشخص است، اما با این حال گاه از خواص جدید این محصول بر روی بیماری ها و یا عارضه های مختلف پرده برداری می شود که نتیجه تحقیقات بیشتر بر روی این محصول و یا بیماری های مختلف است. دانه، بذر یا تخم کتان محصولی است که که با دو شکل ظاهری زرد و یا قهوه ای وجود دارد و از لحاظ کاربردی و خواص درمانی این دو محصول با هم تفاوتی ندارد. تخم کتان کاربردهای گسترده ای در زندگی بشر دارد و از آن برای موارد مختلف استفاده می شود. روغن گیری، مصارف دارویی، صنعتی و خوراکی ها مهمترین کاربردهای این محصول هستند. تخم کتان محصولی است که از قدیم مورد توجه بشر بوده و به همین دلیل در طب سنتی نیز مورد توجه قرار گرفته و کاربردهای درمانی از آن صورت گرفته است. در ادامه این متن ارزش غذایی و مواد موجود در دانه کتان مورد بررسی قرار می گیرند.

.

خواص دانه کتان و ارزش غذایی آن

خواص دانه کتان به دلیل وجود مواد مفید موجود در آن می باشد و از آنجائیکه که این محصول دانه ای روغنی است به همین دلیل می توان در آن مواد مختلفی را مشاهده کرد. به طور معمول در ۳ قاشق چایخوری از تخم یا بذر کتان حدود ۶٫۳ میلی گرم امگا ۳، هشت گرم فیبر، شش گرم پروتئین، ۳۱ درصد ویتامین ب یک، ۳۰ درصد منیزیم، ۳۵ درصد منگنز، ۱۹ درصد فسفر و مقادیر قابل توجهی ویتامین ب ۶، روی، پتاسیم و آهن وجود دارد. البته میزان این مواد می تواند در بعضی از نمونه های تخم کتان متغیر باشد و میزان این مواد در حالت کلی به کیفیت دانه کتان بستگی دارند. در ادامه تعدادی از مهمترین خواص دانه کتان مورد بررسی قرار می گیرند.

.

خواص دانه کتان برای لاغری

خواص دانه کتان برای لاغری باعث شده که از این دانه محصولات مختلفی برای لاغری تهیه شود. بذر کتان به دلیل اینکه یکی از دانه های روغنی مهم به شمار می رود، حاوی مقادیر قابل توجهی چربی های سالم و فیبر است که این مواد برای کاهش وزن بسیار مفید می باشند. در واقع با مصرف این مواد، احساس سیری در بدن ایجاد می شود و در نتیجه می توان با مصرف آنها به وزن مناسب و ایده آل رسید. برای مصرف و استفاده از فواید دانه کتان برای لاغری، راه های مختلفی وجود دارد. برای مثال اگر ۳۰ دقیقه قبل از غذا خوردن یک قاشق غذاخوری پودر کتان را در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید، احساسی سیری در شما ایجاد شده و به همین دلیل غذای کمتری مصرف می کنید، و در دراز مدت وزن شما کم می شود. در حالت دیگر برای بهره گیری از فواید دانه کتان برای لاغری می توان پودر آن را در حین غذا خوردن مصرف کرد. این موضوع به کند شدن فرایند هضم غذا و در نتیجه کاهش اشتها کمک می کند. برای تاثیر استفاده بذر کتان و لاغری شکم بایستی حتما آن را به صورت پودر تهیه کرد.

.

دانه کتان و کلسترول خون

خواص دانه کتان بر روی کنترل و درمان کلسترول خون نیز به اثبات رسیده است. کلسترول خون یکی از بیماری های شایع قرن حاضر به شمار می رود و عمده دلیل آن کم تحرکی و تغییر در تغذیه انسان عصر حاضر می باشد. زمانی که میزان کلسترول در خون از حد نرمال افزایش یابد، این بیماری بروز می کند و می تواند در صورت عدم کنترل عوارض خطرناکی مثل بیماری های قلبی را در پی داشته باشد، و به همین دلیل بایستی این بیماری در بهترین موقع مدیریت و درمان شود. برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آنها استفاده از داروهای گیاهی است و در بین محصولات مختلف بذر کتان تاثیرات فوق العاده ای دارد. برای بهره گیری از خواص دانه کتان و کلسترول خون، می توان آن را به صورت های مختلف مصرف نمود. در حالت کلی دانه کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب به این مورد کمک کرده و با داشتن خواص آنتی اکسیدان می تواند به چربی سوزی کمک نماید. اگر سوال دارید که دانه کتان را چگونه بخوریم؟ باید گفت که برای این کار روش های مختلفی وجود دارد و می توان از پودر آن و یا محصولات جانبی آن مثل روغن برای سالاد استفاده کرد.

.

خواص دانه کتان

.خواص دانه کتان برای پوست و مو

خواص دانه کتان برای پوست و مو نیز به اثبات رسیده اند و به همین دلیل می توان از آنها برای عارضه های مختلف پوست و مو استفاده کرد. از مهمترین فواید دانه کتان برای پوست و مو هم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • رفع چین و چروک پوست: برای رفع چین و چروک پوست می توان ماسک تخم کتان تهیه کرد. برای اینکار می توان یک قاشق چای خوری پودر تخم کتان بو داده را با مقداری آب مخلوط کنید و پس از اینکه حالت چسبناک به خود گرفت، به ناحیه مورد نظر بگذارید و پس از یک ساعت شست و شو دهید. البته باید از مالیدن آن به چشم ها خودداری کرد.
  • جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو: تخم کتان به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، منیزیم، منگنز، سلنیوم و غیره نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو دارد، و همچنین برای تقویت مو و کاهش شکنندگی آن مفید است. برای استفاده این محصول می توان از ماسک آن استفاده کرد.
  • زیبایی پوست: دانه کتان به دلیل داشتن  چربی های ALA برای جلوگیری از خشکی پوست، درمان جوش ها، اگزماها و التهاب ها مفید است.

.

نکاتی در مورد مصرف دانه کتان در بارداری

خواص بذر کتان باعث شده که از این محصول برای درمان بیماری های مختلف استفاده شود و برای بسیاری از افراد سوال است که در دوران بارداری دانه کتان را چگونه بخوریم؟ و آیا مصرف آن در این دوران ضرر دارد؟ در پاسخ به این سوالات می توان گفت که دانه کتان به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های مختلف می تواند در بارداری مفید باشد اما بهتر است در مورد مصرف و میزان آن با پزشک خود مشورت نمایید زیرا مصرف و یا عدم مصرف آن بستگی به شرایط بدنی مادر و جنین او دارد. در حالت کلی از مهمترین مزایای مصرف بذر کتان در بارداری می توان به این موارد اشاره کرد:

  • رشد مغز جنین، به خصوص در ماه های اولیه بارداری
  • کنترل و درمان یبوست در زنان باردار
  • تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از دیابت بارداری
  • کاهش گرگرفتگی های دوران بارداری
  • تقویت سیستم ایمنی بدن