مجله تندرستی

خواص بی نظیر گلاب بر سلامتی و زیبایی پوست

خواص گلاب

خواص گلاب بر زیبایی و سلامتی قرن هاست که بر بشر آشکار شده و در عصر حاضر که برای درمان بیماری ها و عارضه های مختلف داروهای شیمیایی مختلفی تهیه شده، استفاده از این محصول به دلیل تاثیرگذاری بالا و همچنین عوارض کم رایج است، و می توان با تکیه بر یافته های طب سنتی و علم نوین از این محصول استفاده کرد. گلاب به مایعی گفته می شود که در طی عملیات تقطیر و اسانس گیری گل محمدی تولید می شود. ایرانیان باستان نخستین مردمانی بودند که فن گلاب گیری را انجام دادند و در عصر حاضر نیز ایران یکی از کشورهای مطرح دنیا در زمینه گلاب گیری به شمار می رود. از گلاب برای موارد مختلفی مثل تهیه داروها، عطرهای معطر، آشپزی، مراسمات مذهبی و آیینی استفاده می شود.

.

انواع گلاب

گلاب سنگین: این نوع گلاب با نام ممتاز نیز شناخته می شود. از تقطیر ۳۰ الی ۳۵ کیلو گرم گل محمدی در ۸۰ لیتر آب حدود ۴۰ لیتر گلاب سنگین بدست می آید. کیفیت گلاب ممتاز نسبت به نمونه ها دیگر بالا بوده و به همین دلیل برای موارد خانگی و گاها درمانی از آن استفاده می شود.

  • گلاب سبک: این نوع گلاب همانند روش گلاب سنگین تهیه می شود اما مقدار گل محمدی استفاده شده در آن ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم است.
  • گلاب دو آتشه: اگر یک بار پس از عملیات گلاب گیری، آن را را در گل محمدی ریخته و دوباره عرق گیری را انجام دهند گلاب دو آتشه بدست می آید. خواص گلاب دو آتشه بالاست و این محصول طعمی تلخ دارد به همین دلیل عمدتا برای موارد خانگی کاربرد دارد.
  • گلاب سه آتیشه: اگر پس از تهیه گلاب دو آتیشه برای بار سوم از آن تقطیر گیری انجام شود، گلاب سه آتشه تولید می شود. از این محصول عمدتا برای موارد خاص از آن استفاده می شود زیرا خواص گلاب سه آتشه زیاد است.
  • گلاب پس آب: اگر پس از عملیات گلاب گیری، روی تفاله های آن مجدد آب ریخته و عملیات تقطیر انجام شود، گلاب رقیق بدست می آید. خواص گلاب پس آب کم و عطر و تاثیرگذاری کمتری دارد.

.

خواص گلاب بر روی سلامتی

خواص گلاب بر روی سلامتی بدن بارها توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته اند و اثرگذاری آنها توسط محققین در طب سنتی و نوین مورد تایید قرار گرفته است. از مهمترین خواص گلاب برای سلامتی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • خاصیت ضد درد: گلاب به عنوان یک ضد درد سنتی شناخته می شود و به همین دلیل می توان از آن برای تسکین دردهای مختلف از جمله دردهای میگرنی استفاده کرد. برای اینکار می توان یک پارچه را به گلاب آغشته کرده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه درد قرار دارد. همچنین اضافه کردن مقداری گلاب به آب و نوشیدن آن نیز دارای تاثیر است.
  • تقویت سیستم عصبی: یکی از بهترین خواص گلاب آرامش بخشی فوق العاده آن است. همچنین مصرف و در مواردی بوییدن این عرق می تواند باعث کاهش استرس، تقویت سیستم عصبی و همچنین رفع خستگی می شود.
  • رفع مشکلات و عرضه های دهانی: بروز آفت های دهانی بر روی لثه، و همچنین التهاب دهانی و یا لوزه ها ملتهب از عارضه هایی هستند که بسیاری از افراد با آنها درگیر هستند. برای رفع این عارضه ها استفاده از گلاب و قرقره آن در دهان راه حل موثر و تاثیرگذاری است.
  • تقویت دستگاه گوارش: مصرف گلاب باعث بروز تاثیرات مثبتی در سیستم گوارش می شود که از جمله آنها می توان به افزایش اشتها، بهبود سوء هاضمه، رفع نفخ و رفلاکس معده، درمان یبوست و همچنین سوزش ادرار اشاره کرد.

 

خواص گلاب بر سلامتی و پوست

 

خواص گلاب بر روی پوست چیست؟ و چگونه از گلاب برای پوست استفاده کنیم؟

خواص گلاب بر روی پوست به دلیل وجود مواد مفید و موثر فراوان در آن می باشد. برای مثال انواع گلاب سرشار آنتی اکسیدان های فراوانی هستند که با مواردی مختلف مثل پیری زودرس، آفت های پوستی، التهاب و غیره مبارزه می کند. به همین دلیل با تلفیق طب سنتی و نوین از این محصول برای عارضه های مختلف استفاده می شود. از مهمترین فواید گلاب برای پوست می توان به این موارد اشاره کرد:

  • درمان جوش های صورت: یکی از تاثیرات مثبت گلاب برای جوش صورت است. برای این کار می توان مقداری گلاب را در یک اسپری ریخته و پس از اینکه صورت خود را با یک تمیز کننده شست و خشک کرد، گلاب را بر روی نواحی جوش زده اسپری نمود. سپس ۲۰ دقیقه به گلاب برای تاثیرگذاری فرصت داده و در پایان صورت را با یک دستمال کاغذی خشک کنید برای بهره وری بیشتر از فواید گلاب برای جوش صورت توصیه می شود پس از این کار از یک مرطوب‌کننده غیرمولد جوش استفاده شود. برای کسب نتیجه موثر توصیه می شود این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • از بین بردن لک های روی صورت: برای رفع این مشکل می توان از ماسک عسل و گلاب برای پوست استفاده کرد. برای تهیه این ماسک گلاب کافی است عسل و گلاب را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست قرار داده و پس از ۱۵ دقیقه پوست را شست و شو داد. ماسک عسل و گلاب برای پوست نواحی مختلف بدن کاربرد دارد.
  • شفاف سازی پوست: یکی دیگر از فواید گلاب برای پوست شفاف سازی آن است. برای این کار می توان از ماسک گلاب، ماست و عسل استفاده کرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری گلاب و مقداری ماست مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید. برای بهره بری از این ماسک موثر گلاب برای پوست توصیه می شود، پس گذاشتن ماسک کمی پوست را ماساژ داده و پس از ۲۰ دقیقه استراحت در نهایت با پوست خود را بشویید.

.

آیا استفاده مداوم از گلاب برای صورت مضر است؟

خواص فوق العاده گلاب باعث شده که بعضی از افراد برای داشتن پوستی زیبا از آن استفاده دائمی داشته باشند.  در اینجا این سوال پیش می آید که آیا استفاده مداوم از گلاب برای صورت عوارض دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه تاکنون عوارضی از مصرف گلاب برای پوست به ثبت نرسیده اما بهتر است برای جلوگیری از موارد ناخواسته حتما با برنامه و فاصله های زمانی مناسب از این محصول استفاده شود و در صورت امکان از گلاب های خالص استفاده شود زیرا نمونه های صنعتی اکثر دارای مواد افزودنی هستند.