مجله تندرستی

جلوگیری و درمان ریزش مو

جلوگیری و درمان ریزش موها

درمان ریزش مو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به منظور جلوگیری از ریزش موهای سر و گاه صورت انجام می گیرند. مو یکی از رویش های روی پوست پستانداران است که در انسان معمولا در سر، برخی نواحی صورت، دست و پاها، اطراف اندام های جنسی و غیره رویش می کند. اما در اصطلاح عموم مو در انسان معمولا به موهای سر و صورت اطلاق می شود و موهای این ناحیه تاثیر قابل توجهی بر زیبایی او دارند. البته مو در بدن انسان و مخصوصا نواحی صورت علاوه بر زیبایی کاربردهای دیگری نیز دارند. برای مثال موی سر، به عنوان یک عایق از سر در برابر سرما، گرما و همچنین شرایط محیطی محافظت می کند. بر طبق تحقیقات انجام شده بدن انسان حدود ۵ میلیون تار مو دارد که حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار از آن در ناحیه سر قرار دارند. اهمیت موی سر در زیبایی باعث شده که امروزه مراکز درمانی برای جلوگیری از ریزش مو راه اندازی شوند و افرادی که موهای خود را از دست داده اند نیز به مراکز کاشت مو مراجعه کنند. موهای طبیعی سر، بهترین ابزاری هستند که می توان با آنها زیبایی ظاهری خود را افزایش داد. به همین دلیل باید به روش های مختلف از آنها نگهداری کرد.

.

درمان ریزش مو و علت رخ دادن آن

 به طور کلی ریزش مو اتفاقی است که می تواند در تمامی سنین رخ دهد. اما اوج آن معمولا در دوران جوانی و میانسالی می باشد. ریزش مو به عنوان یک عارضه ناخواسته به دلایل مختلفی بروز می کند. از مهمترین دلایل ریزش مو می توان به این موارد اشاره کرد:

  • وراثت
  • زایمان
  • عدم رعایت بهداشت و شانه نامناسب سر
  • اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید
  • مصرف برخی داروها و انجام برخی درمان ها
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها
  • رژیم های غذایی نادرست
  • وجود کرم حلقوی در روی پوست سر
  • بیماری های روحی و استرس

درمان ریزش مو با داروها و روش های مختلفی امکان پذیر است برای اینکه بتوان بهترین روش را انتخاب کرد باید در مرحله اول تا حد امکان علت ریزش مو را تشخیص داد. پس از این مرحله می توان بهترین درمان را انتخاب و نتیجه مناسب را کسب کرد.

.

 راه های جلوگیری از ریزش مو

درمان ریزش مو به روش های خانگی و یا با بهره گیری از داروهای شیمیایی امکان پذیر است. ریزش مو یکی از عارضه هایی است که بشر در طول تاریخ با آن مواجه بوده و به همین دلیل می توان درمان های سنتی و گیاهی مختلفی را برای آن مشاهده کرد. پس از اینکه علت ریزش مو مشخص شد می توان یک روش درمانی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو انتخاب کرد. برای مثال اگر ریزش مو ریشه در تغذیه نامناسب داشته باشد می توان  با اصلاح تغذیه از این مشکل جلوگیری کرد. و یا اینکه اگر مصرف برخی از داروها باعث این موضوع شده باشد، می توان با نظر پزشک معالج، و در صورت امکان، از داروهای جایگزین استفاده نمود. همچنین اگر ریزش مو دلایلی روحی مثل استرس دارد می توان، با مشورت گرفتن از پزشک راه های مناسب و کم خطری برای درمان استرس و بیماری روحی پیدا کرد. در حالت کلی می توان راه های جلوگیری از ریزش مو را به دو دسته راه های خانگی و پزشکی یا تخصصی تقسیم نمود.

رفع ریزش مو با روش های خانگی و داروهای گیاهی یکی از روش های بی خطر و موثر می باشد که با استفاده از آنها می توان با کمترین عوارض این معضل را برطرف کرد. با کمک این شیوه می توان درمان ریزش شدید، تا جزئی را رفع کرد.

.

راه های جلوگیری از ریزش مو

درمان ریزش مو با روش های گیاهی

  • درمان با روغن نارگیل: یکی از بهترین شیوه های درمان و جلوگیری از ریزش مو استفاده از روغن نارگیل است. معمولا ریزش مو به دلایل مختلفی بروز می کند و جالب این است که روغن نارگیل برای اکثر دلایل ریزش مو، یک درمان موثر است. برای مثال روغن نارگیل برای درمان ریزش های ناشی از کشش مو، اشعه های خورشید و یا کمبود جریان خود در پوست سر مناسب است، و با استفاده از آن می توان موهای شکسته شده را ترمیم کرد.
  • درمان با آب پیاز: افرادی که دچار طاسی سکه ای هستند و یا ریزش مو جزئی دارند می توانند با کمک آب پیاز رشد مجدد موهای خود را برقرار کنند. این شیوه درمان گیاهی ریزش مو سابقه ای چند صد ساله دارد و علم نوین نیز آن را تایید کرده است. برای اینکار کافیست آب پیاز گرفته شده را دو بار در روز و بر روی پوست سر استعمال ریخته و ماساژ داده شود، و پس از چند دقیقه پوست شسته شود.
  • ورزش یوگا: همانطور که گفته شد یکی از دلایل شایع ریزش مو استرس و بیماری های روحی است. به همین دلیل کسانی که دارای این مشکل هستند می توانند از ورزش یوگا کمک بگیرند. برای رفع ریزش مو با ورزش یوگا کافی است که بعضی از حرکات آن انجام شود. برای مثال برای درمان خانگی ریزش مو با حرکات یوگا توصیه می شود حرکت های سر با صورت رو به پایین، شتری، ایستادن روی شانه ها، خم به جلو، ماهی و حرکت زانو زدن یوگا به صورت مرتب اجرا شوند.
  • درمان ریزش مو با رژیم غذایی سرشار از پروتئین: یکی دیگر از روش های درمان خانگی ریزش مو، تغذیه سرشار از پروتئین است. گاهی فقر پروتئین در بدن می تواند عامل ریزش مو باشد. به همین دلیل توصیه می شود افراد جهت رفع ریزش مو حتما از مواد پروتئینی مثل تخم مرغ، مرغ، ماهی،آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، لبنیات کم چرب و گوشت قرمز به صورت نرمال در سبد غذایی خود استفاده کنند.
  • درمان ریزش مو با مصرف ویتامین ها: بی شک یکی از دلایل ریزش مو کمبود ویتامین های مختلف در بدن است. و این اتفاق می تواند به صورت جزئی و یا شدید بروز کند. به همین دلیل برای درمان ریزش شدید و حتی کم توصیه می شود، مصرف مداوم ویتامین ها انجام شود. ویتامین‌های A، B، C، D، همگی برای رشد و همچنین درمان ریزش مو مناسب هستند.