مجله تندرستی

بیماری آنفولانزا ، علائم و راه های پیشگیری از آن

آنفولانزا

بیماری آنفولانزا یک عفونت ویروسی می باشد که معمولا دستگاه تنفسی را مختل می نماید. از این رو بیماری تنفسی نیز محسوب می شود. ویروس آنفولانزا به سه نوع تقسیم بندی می شود. آنفولانزا نوع A، B و C. ویروس نوع A و B قدرت بیشتری نسبت به نوع دیگر این ویروس دارند. به همین دلیل می توانند موجب همه گیر شدن ویروس در جامعه شوند. اما نوع C آن مانند یک سرماخوردگی و به صورت خیلی خفیف در بدن ظاهر می شود. معمولا این نوع بدون علامت بوده. همچنین میزان همه گیری آن بسیار پایین است. در ادامه قصد داریم شما را با علائم اولیه آنفولانزا و روش های پیشگیری آن، بیشتر آشنا کنیم. 

.

علائم بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا معمولا موجب بروز اختلالات تنفسی می شود. این ویروس معمولا بینی، گلو و ریه خود را درگیر می کند. از نشانه های آنفولانزا می توان به تب، لرز، بدن درد، سرفه خشک، سردرد، آبریزش بینی، خستگی و ضعف عضلانی اشاره نمود. اما نوعی دیگر از این بیماری وجود دارد که، دستگاه گوارش را نیز درگیر می نماید.

از نشانه های آن می توان به لرز، تب، حالت تهوع، اسهال، درد بدن و اسپاسم معده اشاره نمود. به وجود آمدن بیماری آنفولانزا در بدن می تواند دیگر عفونت های ویروسی و باکتریایی را نیز در بدن به وجود آورد. که این عفونت ها می تواند باعث به وجود آمدن بیماری های جدی تری مانند سینوزیت، ذات الریه، عفونت های گوش، برونشیت و همچنین التهابات شدید در بافت های مغزی شود.

.

راههای پیشگیری از آنفولانزا

ویروس آنفولانزا معمولا کودکان زیر ۵ سال، افراد مسن بالای ۶۵ سال و همچنین افرادی که دارای بیماری های زمینه ای می باشند، را بیشتر درگیر می سازد. برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا روش های مختلفی وجود دارد. که معمولا افراد با رعایت آن به بیماری آنفولانزا دچار نخواهند شد. برخی از این روش های پیشگیری از آنفولانزا عبارتند از:

  • رعایت بهداشت: معمولا ویروس آنفولانزا در زمان و فصولی مشخص موجب بیماری می شود. بنابراین بهتر است در زمان هایی که احتمال وجود ویروس می باشد.  در صورت حضور در اجتماع مرتبا دست های خود را بشویید. یا اینکه با استفاده از محلول ضد عفونی کننده آن را ضدعفونی نمایید. زیرا پزشکان معتقد می باشند که، ویروس هایی مانند آنفولانزا معمولا از طریق دست های آلوده منتقل می شوند.
  • رژیم غذایی سالم: از آنجایی که استفاده از غذاهای سالم می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. از این رو استفاده از غذاهای سالم و عدم استفاده از غذاهای فست فودی نیز می تواند از احتمال ابتلا به این ویروس به شدت بکاهد. 
  • واکسن آنفولانزا: استفاده از ضد ویروس آنفولانزا یا همان واکسن این ویروس می تواند بدن را در برابر ابتلا به این ویروس به شدت مقاوم سازد. معمولا افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس  می باشند، به تجویز پزشک از واکسن آن استفاده می نمایند.
  • رعایت فاصله با بیمار: در صورتی که در اطراف شما فردی به این ویروس مبتلا شده است. بهتر است به دیدار او نروید و حداکثر فاصله را با او حفظ نمایید. زیرا احتمال ابتلا به این ویروس در تماس مستقیم با بیمار به شدت افزایش می یابد.
  • عدم تماس دست آلوده با صورت: از آنجایی که دست ها معمولا در طول روز بیش از صد سطوح آلوده را لمس می نمایند. شست و شوی آنها بسیار حائز اهمیت است. اما اگر در محیطی آلوده قرار گرفتید. که امکان شستن و یا ضد عفونی کردن دستها وجود ندارد. از تماس دست ها با چشم ها، دهان و بینی به شدت خودداری نمایید.
  • ورزش: انجام ورزش و عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و حفظ مقاومت بدن در برابر بیماری های ویروسی و عفونی می شود. بنابراین در صورت وجود این ویروس افرادی که مرتبا ورزش می کنند و از دخانیات استفاده نمی کنند، کمتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

علائم و پیشگیری از آنفولانزا

 

علاوه بر دریافت واکسن آنفلوآنزا، آنچه شما می‌خورید نیز می‌تواند در پیشگیری از آنفلوآنزا کمک کننده باشد:

  • قارچ برای مبارزه با عفونت کمک کننده است.
  • چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.
  • ماهی تن منبع بسیار خوبی از سلنیوم است که کمک می‌کند سلول‌ها مصونیت خود را افزایش دهند.
  • تخمه کدو سرشار از روی است و کمک می‌کند تا گلبول‌های سفید خون با بیماری مبارزه کند.
  • سیب‌زمینی شیرین غنی از ویتامین A است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
  • ماست، پروبیوتیک‌ها و دیگر مواد غذایی که به طور طبیعی تخمیر می‌شوند به بدن شما کمک می‌کنند که سیستم ایمنی سالم و قوی داشته باشید.
  • استفاده از نوشیدنی های شیرین و گرم اثر بسیار خوبی دارد.همچنین دریافت کافی مایعات مخاط را رقیق تر کرده و از  گرفتگی مجرای تنفسی جلوگیری می‮کند.